לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ה "גלאסנוסט" ולוח הכיס


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | כל הארץ (עמוד 10) - 17/09/1987 (יום חמישי)
זו הפעם הראשונה ב-14 שנה שבלוח-כיס המיועד ליהודים בברית-המועצות מופיעים תאריכים על חגים ואירועים לאומיים בישראל, כמו יום הזכרון, יום העצמאות, שחרור ירושלים וכדומה.

חברת "גאולים" בירושלים, הוועד הציבורי לקליטה חברתית ורוחנית של עולים מברה"מ, מוציאה זה 14 שנה לוח-כיס עברי בתרגום לרוסית, המיועד בעיקר ליהודים החיים בברה"מ. בלוח כלולים לא רק תאריכים ומועדים, כמקובל, אלא הוא משמש כעין אנתולוגיה-זוטא לכל הקשור בתאריכים הללו מבחינת ההיסטוריה, המסורת וההלכה היהודית.

הלוח לשנת תשמ"ח 1987/88 הוא בן 188 עמודים וכבר נשלח לתעודתו ונתקבלו אישורים בדבר קבלתו. הלוח מכיל חומר עשיר על היהדות, על כשרות, על אישים בהיסטוריה היהודית, על תאריכים היסטוריים בתולדות העם העברי, על כמה מצוות מעשיות ששכרן בצידן, כמו צדקה, שמירת שבת, כשרות, מצוות תפילין וכדומה. השנה שיבצו בו מאמר על רבי יוסף קארו, מחבר "שולחן ערוך", לציון יום הולדתו ה-500 (1488-1575). בלוח פורסמו זמני הדלקת הנרות בשמונה ערים גדולות בברה"מ: לנינגראד, מוסקווה, קייב, מינסק, וילנה, סמרקנד, טשקנט וקוטאיסי.

לוח דומה פירסמה "גאולים" ליהודי ברה"מ שהיגרו לארה"ב, לקנדה, לאוסטרליה ולאירופה, ובו צויינו מועדי הדלקת הנרות וכניסת השבת וצאתה ב-15 ערים גדולות. השוני בין שני הלוחות היה בזה, שבלוח המיועד ליהודים בברה"מ לא היו מופיעים התאריכים של החגים והאירועים הלאומיים בישראל. השנה, בזכות ה "גלאסנוסט", והמדיניות החדשה של מיכאל גורבצ'וב, מופיעים תאריכים אלה גם בלוח שנשלח לברה"מ.

חברת "גאולים", העושה עבודתה בצנעה וללא זרקורי פרסומת, מוציאה לוח-כיס גם ליהודים שעלו מברה"מ לישראל.

הלוח יצא בסיוע "קרן הזכרון למען תרבות יהודית" בניו-יורק, מיסודו של נחום גולדמן ז"ל ובנדיבותו של ד"ר אדגר ברונפמן, נשיא הקונגרס היהודי העולמי.
חברת "גאולים" הוציא עד כה חמישה חומשי תורה בכרך אחד, בתרגום רוסי, מחזור לראש השנה ויום כיפורים, ספר יהושע ושופטים, שמואל א' וב', פרקי אבות, ספר השבת של הרב ד"ר י. גרינפלד מלונדון, רבי עקיבא של ד"ר מ. להמן, "יהדות" של הרב יצחק זילר, ילקוט לפסח, הגדה של פסח, ספר הכשרות של הרב ש. וואגשאל, סידור תפילה "שבחי גאולים", "נתיבות האמונה" של הרב יצחק מרקוביץ, ספר יהדות של הרב פרופסור י. אפשטיין מלונדון, אלף-בית עם איורים צבעוניים ועוד - כולם בתרגום רוסי.

ביריד הספרים שהתקיים במוסקווה הוצגו שבע חוברות שהוציאה חברת "גאולים" בשפה הרוסית על חגים ומועדים יהודיים.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר כל הארץ 1987

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Russia (USSR) | רחוב הנביאים 23, ירושלים ("גאולים" ועד ציבורי לקליטה חברתית ורוחנית לעולים מברית המועצות)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות