לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

חיפוש קרובים

הנוצריה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 9) - 18/04/1989 (יום שלישי)
סאבינה לשצינסקה מחפשת נואשות את היהודי שאימצה בתקופתה השואה. זיגמונט זשולקבסקי היה פעם וייץ

הנוצריה סאבינה לשצינסקה, מהכפר רוזאקי בפולין, מחפשת את "בנה" היהודי זיגמונט איגנאצי זשולקבסקי. אין זה שמו המקורי של זיגמונט. שם משפחתו היה, למעשה, וייץ והוא נולד בעיירה זשולקב, לא הרחק מלובלין. ב-1939, עם פרוץ מלחמת העולם השניה, חיו בזשולקב 1,400 יהודים. ב-1942 העבירו הגרמנים את רובם לגיטו זשולקב. במהלך חיסול הגטו, מחודש מאי עד אוקטובר 42', הועברו יהודי הגיטו למחנה המוות סוביבור.

כאן מתחיל הקשר בין סאבינה הנוצריה והילד היהודי המאומץ, זיגמונט איגנאצי זושלקבסקי, כפי שפורסם בשבועון היהודי "פאלקס שטימע", בווארשה, במדור "כל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם ומלואו". העורך ביקש גם מהעיתונות היהודית בתפוצות לפרסם את הסיפור על הצלת הילד, כדי לאפשר ל "יד ושם" בירושלים להעניק לסאבינה את התואר "חסיד אומות העולם".

בכפר הפולני רוזאקי, ליד העיירה זשולקב, התגוררה משפחת לשצינסקי. בלילה סגרירי אחד, באוקטובר 42', מצאה סאבינה לשצינסקה ליד פתח ביתם "חבילה" ובה ילד עטוף בשמיכה שצמוד לה פתק בפולנית לאמור: "נוצריה יקרה, הילד הוא בן שבעה חודשים. הוא שותה חלב בכפית. את האם לקחו. אנא, תטבלו אותו לדת הנוצרית ותגדלו אותו". הלשצינסקים הבינו כי מדובר בילד יהודי, שהצלתו עלולה להביא עליהם עונש מוות. הם הודיעו לראש הכפר ובשיתוף איתו הוחלט להטבילו לדת הנוצרית. גידול הילד, שנקרא מאז הטבלתו זיגמונט איגנאצי זשולקבסק, גרם למשפחת לשצינסקי בעיות רבות. היו אנשים בכפר שהציקו להם ואיימו כי ילשינו עליהם בפני הגרמנים.

עם שחרור פולין התגלה כי הורי הילד, מנדל ורבקה וייץ מבית איכנבלט, הצליחו לברוח ממחנה המוות סוביבור, והצטרפו לפרטיזנים. נודע כי האב נרצח והאם הצליחה לברוח, אך עקבותיה אבדו. בשנת 1948, כשזיגמונט היה בן שש, הוא הועבר למוסד יהודי להלוונק הסמוך ללודז'. לשצינסקה ביקרה אותו וקיבלה ממנו מכתבים. "אמי היקרה", נכתב באחד מהם, "אני מודה לך על המכתבים והכסף. שסבתא לא תבכה ולא תדאג כי טוב לי כאן. בקשה קטנה לי אליך, אנא, קני לי פנס חשמלי. אני מחכה בגעגועים לבואך. תהי בריאה, אני מנשק אותך חזק-חזק, זיגמונט".

לאחר שמשפחה יהודית מוורשה אימצה את הילד, נותק הקשר שלו עם סאבינה. האם המאמצת לשעבר פונה בקריאה נרגשת אל זיגמונט או אל כל מי שיודע עליו, שיודיע לה.

להלן כתובתה:
Sabina Leszcinska
Ulice Polska Wojska 76
Szwidnik 21-040
Wojewodstwa Lublinksa
POLAND


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1989
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Wojska 76 Szwidnik, פולין | 5 Nowogrodzka, ורשה, פולין (מערכת פאלקס שטימע (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות