לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

תורה שבעל-פה

משיח או פיקוח נפש


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 07/08/1989 (יום שני)
מתיחות שוררת בחוגי היהדות הדתית-לאומית לקראת פסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף. מניחים כי יתיר החזרת שטחים תמורת שלום לאור ההלכה

"פיקוח נפש הדוחה את כל המצוות שבתורה, מחוץ לעבודה זרה, גילוי עריות ושפיכת דמים, דוחה את הרעיון של שלמות הארץ, ואף את ביאת המשיח והגאולה, ומוטב שלא יבוא המשיח ולא ימות אדם אחד מישראל", פסק כבר לפני עשר שנים הרב עובדיה, לשעבר רבה הראשי לישראל, המכהן כנשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס.

עתה, לקראת הכינוס הארצי ה-31 לתורה שבעל פה, שמקיימת יד-מיימון ב-13-15 באוגוסט במוסד הרב קוק בירושלים, שוררת מתיחות גדולה בקרב היהדות הדתית-לאומית וביחוד ברבנות הראשית. מניחים, כי הרב עובדיה יוסף יוציא בכינוס פסק הלכה בדבר החזרת שטחים תמורת שלום, הנוגד את הפסק של הרבנים הראשיים לישראל, הרב אברהם שפירא והרב מרדכי אליהו, שאושר על-ידי הרבנות הראשית לישראל ושעל-פיו אין להחזיר שטחים תמורת שלום.

בכינוס, המתקיים בנשיאותו של יו"ר המוסד ד"ר יצחק רפאל, יופיע זו הפעם הראשונה לא איש-הלכה אלא שר הבטחון יצחק רבין. הכינוס יוקדש הפעם לנושא "דרכי ההתנהגות בשטחים לאור ההלכה" וידונו בו בו בכל הבעיות הכרוכות בהחזקת שטחים לאור ההלכה. שר הבטחון ידבר על "ההתקוממות בשטחים והדרך למיגורה". אחריו ירצה הרב עובדיה יוסף על הנושא "החזרת שטחים תמורת שלום" לאור ההלכה בישראל.

יופיעו גם רבה הראשי של חיפה, הרב שאר ישוב כהן שירצה על "התנהגות המתנחלים בשטחים לאור ההלכה". אחריו ישא דברים הרב שמחה הכהן קוק, רבה הראשי של רחובות, על "דיני שמירה בשבת בשטחים", הרב יוסף גליקברג, רבה הראשי של גבעתיים, ידבר "על אוכלוסיה אזרחית בזמן מלחמה". הדיינים הרב שמואל תנחום רובינשטיין, הרב שלמה דיכובסקי והרב אברהם שרמן ידברו על "שחרור מחבלים תמורת שבויים", "קדימויות בהצלת נפשות" ו "העושים דין לעצמם".

רבה הראשי של תל-אביב, הרב ישראל מאיר לאו, ידון בשאלה "דין רודף בקטנים"; רבה הראשי הספרדי של חיפה, הרב אליהו בקשי-דורון, ידבר על "קשרי מסחר ועבודה עם נוכרים שבחסות ישראל"; הרב פרופסור ב. ז. בנדיקט ירצה על "התנהגות שהיא בגדר מלשינות". הרב שאול ישראלי, ראש ישיבת מרכז הרב, לשעבר חבר בית-הדין הרבני העליון, ידבר על "התוקף הקנייני שבהתנחלויות". הדיין הרב שילה רפאל, רבה של קרית משה בירושלים יעלה את שאלת "ברכת הגומל לנוסעים בשטחים". אל"מ (מיל.) הרב אברהם אבידן, לשעבר סגנו של הב הראשי לצה"ל, ידבר על הנושא: "המלחמה באינתיפאדה - מלחמת מצווה ?"

את הכינוס ינעל מנכ"ל מוסד הרב קוק, הרב משה חיים קצנלבוגן.

לפני עשר שנים, בכינוס הארצי ה-21 לתורה שבעל פה שהתקיים באותו מקום ועל אותה במה, הכריז הרב עובדיה יוסף שלפי ההלכה יש להחזיר שטחים מארץ ישראל במקום פיקוח נפש. דבריו עוררו בשעתו ויכוח בציבור. את פסק ההלכה נימק הרב יוסף בהסתמך על הנאמר בהלכה: "פיקוח נפש דוחה את כל מצוות התורה, חוץ מעבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. לאור הלכה זו", קבע הרב עובדיה יוסף, "אם ראשי הצבא ומפקדיו, יחד עם חברי הממשלה המומחים בדבר, קובעים שיש פיקוח נפש אם לא יוחזרו השטחים, סומכים עליהם, ויש להתיר לפי ההלכה החזרת שטחים תמורת שלום. בדומה, אם ישנה מחלוקת בין רופאים על השאלה אם נשקפת סכנה לחייו של חולה אם יצום ביום הכיפורים או לא, כגון שני רופאים אומרים שהוא צריך לאכול, אחרת צפויה סכנה לחייו, אפילו מאה רופאים יאמרו שאין סכנה לחייו והוא יכול לצום, מאכילים אותו, משום ש "ספק נפשות להקל", ואפילו אלה שאומרים שאינו צריך לאכול הם מומחים, לא שומעים להם וסומכים על השנים".

באותה ההרצאה, לפני עשר שנים, ציטט הרב יוסף את מה שפורסם בשם הגאון גדול הדור ר' חיים סולובייצ'יק (1853-1918) רבה של בריסק, מגדולי ראשי הישיבות במאה השנים האחרונות, ששיטת לימודו דרך הבנה, שיטת בריסק, מקובלת בישיבות הליטאיות. היו אלה דברים שאמר הרב בימי מלחמת העולם הראשונה, בכינוס רבנים שדנו על תוצאות המלחמה, שגם יהודים רבים נהרגו בה בחזיתות ובעורף. אחד הרבנים הפטיר בשעת שיחה: "אילו לפחות היתה המלחמה הזאת מביאה את הגאולה, אולי כדאי היה הדבר". גער בו הרב סולובייצ'יק: "מוטב שיידחו כמה גאולות מישראל ואל תאבד נפש אחת מישראל". והרב יוסף הוסיף משפט משלו, שלא ערב לאוזניהם של חסידי חב"ד: "אילו היתה באה השאלה הדומה, שאם על-ידי קרבן של אדם אחד מישראל יבוא המשיח, בוודאי היינו פוסקים שמוטב שלא יבוא המשיח ולא ימות אדם אחד בישראל, כי הלוא פיקוח נפש דוחה את כל המצוות שבתורה ובכלל זה אף המשיח והגאולה".


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1989
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הרב מימון 1, ירושלים (מוסד הרב קוק) | רחוב הקבלן 45, ירושלים (מגורי הרב עובדיה יוסף)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות