לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בעקבות האפרסמון

היבוא עוד כבושם הזה באפנו?


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 9) - 25/02/1990 (יום ראשון)
הרב מנחם בורשטיין מנסה לייבא לישראל שתילי אפרסמון מערב הסעודית

אפרסמון הוא עץ קטן, שענפיו רכים, ועליו ופרחיו קטנים. הם מפיקים בושם ריחני, המשמש גם לתרופות, שהיה מפורסם בעת העתיקה. שיחי אפרסמון גדלו ביריחו ובעין-גדי. יש הגורסים כי בושם אפרסמון הוא הבושם שהביאה מלכת שבא לשלמה המלך, כמו שכתוב "לא בא כבושם ההוא עוד לרוב אשר נתנה מלכת שבא למלך שלמה" (מלכים א').

בתלמוד מוזכר האפרסמון בכמה מקומות. במסכת ברכות יש מחלוקת איך מברכים על בושם האפרסמון. אחד אומר בורא שמן ארצנו ואחד - בורא שמן ערב. במסכת שבת נאמר על הפסוק "וברגליהן תעכסנה" (ישעיהו ג', ט"ז) "אמר רבי יצחק דברי ר' אמי מלמדים שמטילות הבנות מור ואפרסמון במנעליהן ומהלכות בשוקי ירושלים וכיוון שמגיעות אצל בחורי ישראל בועטות ברגליהן בקרקע ומתיזות עליהם (הבושם) ומכניסות בהם יצר הרע כארס בכעוס (נחש)". במקום אחר מסופר על גנבים שרצו לדעת היכן מונח מטמון של זהב אצל העשירים והיו ממציאים להם את בושם האפרסמון. כיוון שבושם זה היה יקר מאוד וערכו כערך הזהב, היו העשירים מטמינים אותו ליד הזהב. לפי ריחו החזק של הבושם היו מגיעים הגנבים למקום הזהב השמור.

בימי המרד הגדול נקטו היהודים תושבי עין-גדי את שיטת "האדמה החרוכה" כדי שלא יפלו מטעי האפרסמון בידי הכובש הרומי. לפני כמה שנים גילו הארכיאולוגים כתובת שכתוב עליה: "הי גניב צבתיה", כלומר תחול קללה על מי שגונב את האפרסמון. גם פחית השמן שנמצאה במדבר יהודה היתה, כידוע, של שמן מעורב עם בושם אפרסמון.

פרופסור לבוטניקה יהודה פליקס, ראש המחלקה ללימודי ארץ ישראל באוניברסיטת בר-אילן, שהתפרסם במחקריו על צמחי התנ"ך, הביא מעַדן זן של עץ האפרסמון שגדל שם וכן את המור, שגדל עד היום בעין-גדי.

גם הרב מנחם בורשטיין, מישיבת "מרכז הרב" בירושלים , חוקר בית-המקדש וכליו, ניסה להביא לארץ, מארצות שונות, את זן האפרסמון, אבל לדאבונו הגדול הוא לא נקלט. לפני שמונה שנים הביא הרב בורשטיין מעדן ארבעה ענפים של עץ האפרסמון וגורלם היה כגורל קודמיהם.

מומחים לבוטניקה בארה"ב אמרו לרב בורשטיין, כי אם הוא רוצה לגדל אפרסמון בארץ לא די להביא ענף אלא יש להביא גזע עם ענפים רבים, ואז יש סיכויים שהזן יתאקלם בארץ. על-פי עצת המומחים האמריקאים פנה הרב בורשטיין אל ד"ר דוד ווטר, רופא יהודי בארה"ב המתעניין גם בצמחים המוזכרים במקורות, ויש לו מהלכים במשרד החקלאות האמריקאי. הרב ביקש ממנו לפעול אצל משרד החקלאות בוושינגטון ולעזור בהבאת זן האפרסמון מערב הסעודית, הזהה עם הזן שגדל בשעתו בעין-גדי. ד"ר ווטר הפעיל את כל קשריו והובטח לו כי בקשתו תיענה בחיוב, בימים אלה נוסע ד"ר ווטר לערב הסעודית להביא את הזן בשביל הרב בורשטיין שישתול אותו בארץ.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1990

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הרב צבי יהודה 12, ירושלים (לשעבר רחוב קורות העיתים - קרית משה - ישיבת מרכז הרב (משנת 1964)) | ערב הסעודית
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות