לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

פולין

שרידי יהדות וארשה מבקשים: שילחו לנו ספרים


מאת: ללא שם
פורסם: מעריב | העולם היהודי (עמוד 19) - 05/03/1978 (יום ראשון)
שרידיהם של 3 מיליונים היהודים, שחיו בפולין שלפני השואה ושמתוגררים עתה בווארשה, פנו בקריאה נרגשת אל אחיהם, אל מוסדות ואל הוצאות ספרים יהודיות ברחבי תבל לתרום ספרים חדשים על נושאים יהודיים, עבור הספריות היהודיות בפולין.

לספריות המעטות, העומדות כעת לרשות היהודים בפולין, יש היסטוריה מיוחדת במינה. יהדות פוליין שלפני השואה היתה עשירה באוצרותיה התרבותיים והספרותיים. השואה שמה קץ לספריות הגדולות, למוסדות ההשכלה, לישיבות המפורסמות ולמוסדות תורניים אחרים. הנאצים שדדו את כל הספריות המפורסמות בווארשה, וילנה (ספרית שטרשון), לודז' וכו'. הגרמנים העבירו את הספרים וכתבי היד החשובים לנירנברג ואת היתר השמידו, שרפו או מסרו לפולנים ולגרמנים עושי דברם.

עם שחרור פולין מעול הגרמנים נוסד ארגון של סופרים, עתונאים ושחקנים יהודיים בווארשה, שמסביבו התרכזו כל הפעולות התרבותיות. ארגון זה החל לקבץ את האוצרות התרבותיים היהודיים ששדדו הגרמנים.
בראש פעולת ההצלה היהודית עמדה הגב' מאשה ברמן , ספרנית ידועת-שם בפולין שמלפני המלחמה העולמית השניה. בעבודת נמלים הגיעה למקומות, בהם היו מוסתרים הספרים שנשדדו. רובם היו במרתפי הכנסיות בפולין ובבתים פרטיים של פולנים וגרמנים.

המשלוח הראשון של ספרים ברובם ספרי רומ"ל ("רבנים ומלמדים" - כינוי לספרי קודש למיניהם) הגיעו מהעיר לובלין, רכושה של הישיבה המפורסמת "ישיבת חכמי לובלין" שמלפני השואה. גם מלודז' הגיע משלוח חשוב, שכלל ספרים בעברית, יידיש ופולנית על נושאים יהודיים. לפעולת ההצלה הוקצבו 20 אלף זלוטות ואז החלו לזרום משלוחים נוספים מכל חלקי פולין לספריה בווארשה. הספריה המקומית של לובלין העבירה קרון שלם (כ- 40 אלף ספרים), מלודז' הגיעו 1000 ספרים, מתחת לחורבותיו של מישטח גיטו ורשה הוצאו 1500 ספר, בתוכם ספרים תורניים וספרי לימוד חשובים. ספרים נמצאו בבית החולים היהודי אשר ברחוב ציסטה ובגמנסיה "השכלה" של ד"ר סמואל גולדפלפ. מאשה פולניה בזוליבוש נרכשו 80 ספרים יקרי ערך, שהיו רכושה של הספריה ע"ש בינוש מיכלביץ. אחדים מהם נשאו הקדשות של המחברים.
הגיעו כמה ספרים מהספריה ע"ש פרץ בחלם, 500 ספרים חשובים רכושו של האופה י. בורנשטיין, מעיר פורשקוב, כ- 7 אלפים ספרים חילוניים ו- 80 אלף ספרים תורניים נמצאו במרתפי כנסיות ונמסרו לאוניברסיטת פוזנן וזו העמידה אותם לרשות הוועד היהודי בווארשה.כן נמצא חלק מהספריה של ארגון עובדי המסחר היהודי, שהיה ידוע בשם "חברה משרתים". היה זה ארגון יהודי שמאלני, שקיומו נאסר וספריו הוחרמו. הספרים נמצאו מתחת לחורבת בית הספריה.
גם ממשלת פולין, באמצעות המיניסטריון להשכלה, תרמה 36 ארגזים ובהם כ- 10 אלפים ספר, שנשדדו מספריות שונות בווארשה ובוורוצלב, הועברו לגרמניה ומשם הוחזרו לפולין. ספרים חשובים מספריתו של ד"ר ציטקוב, מחנך יהודי מפורסם, שחי בסוף המאה ה- 19 ותירגם את התנ"ך לפולנית, נמצאו בדירתו של איש ס.ס. במוקטוב. הספרים נושאים את חתימת "משפחת שופמן".

בשנת 1946 נרכשה דירה בווארשה ובה שוקמה הספריה הראשונה שלאחר השואה.

כעת 32 שנה מיום יסוד הספריה, פנו היהודית, המתגוררים עדיין בפולין, באמצעות השבועון היהודי "פאלקס שטימע" בווארשה, בקריאה נרגשת לבוא לעזרתם ולשלוח להם ספרים חדשים.
Powered By Click for details


מעריב העולם היהודי 1978

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 5 Nowogrodzka, ורשה (מערכת פאלקס שטימע (משוער)) | ורשה, פולין
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות