לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

תלמידים ביקב

יין כמים


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 9) - 02/12/1990 (יום ראשון)
בעל היקב, הרב שור, לקח צינור ושפך על הרצפה אלפי ליטרים של וודקה ויין, שאת שוויים מעריכים בעשרות אלפי ש"ח

"למה שופכים כל-כך הרבה וודקה ויין על הרצפה? למה לא נותנים לעולים מברית-המועצות או מחלקים בשטיבלאך של חסידים? למה עוברים על "בל תשחית" (לפי ההלכה אסור לקלקל דבר שיש בו משום הנאה לאדם וכל העושה זאת עובר על "בל תשחית", גם מי שקורע את בגדו על מת יותר מדי) ?"
שאלות אלה ואחרות היו בפי ילדי בתי-הספר בירושלים, שחזו בטקס הפרשת תרומות ומעשרות ביקב "הכורמים" שבמעלה אדומים.

יקב "הכורמים" נוסד לפני 142 שנה בירושלים העתיקה. זה היקב הראשון והוותיק בארץ-ישראל כולה, הקים אותו הרב מרדכי אברהם שור ז"ל, שהביא איתו לארץ-ישראל את ידע ייצור היינות והמשקאות החריפים, וכבר שבעה דורות מייצרים בני משפחתו יינות משובחים ומשקאות חריפים ביקב "הכורמים", כשרין למהדרין מן המהדרין.

היקב מייצר יותר מ-70 סוגי יינות מתוקים ויבשים, יין נתזים, וודקה, סליבוביץ, ברנדי, ליקרים וקוקטיילים, חומץ יין ויין לבישול, כוהל וספירטים שונים. על הייצור מנצח בעל היקב, הרב יחיאל שור, נין למייסד היקב. גולת הכותרת של הייצור ביקב היא יין "קונדיטון" או "קנדיטון" - בלטינית קונדיטום וביוונית קונדיטון.

יין קונדיטון מוזכר בתלמוד ירושלמי, יבמות, שבת, פסחים ובפסיקתא רבתא שם נאמר: "קונדיטון הזה יש בו יין, יש בו דבש ויש בו פלפון". מייצרים אותו מענבים מיוחדים במינם ונדירים, הגדלים בהרי יהודה ובחברון והידועים בטיבם. עוד בתקופת התלמוד, כאמור, היה יין קונדיטון ידוע כיין יוקרה והוא הועלה על שולחן מלכים ושועים.

את היין משמרים בחביות עץ מיוחדות במשך שנים רבות, תחת השגחה קפדנית. הפיקוח לא סר מעליו מרגע שפיכתו לתוך חביות ועד יציקתו בבקבוקים, לפי המסורת הנמסרת לבני משפחת שור מדור לדור, והוא שמור "בסוד כמוס".

השנה, זו הפעם ה-142, מפרישים ביקב תרומות ומעשרות. לפנים היו תרומות ניתנות לכוהן ומעשר ראשון היה ניתן ללוי, אבל כיום לא ידוע מיהו כהן ומיהו לוי אמיתי. סימן ההיכר של כהן או לוי כיום, שהוא עולה לדוכן או לתורה על-פי עצמו, ולא לאחר שבית-דין מדקדקין אם הוא כהן או לוי. משום כך התעוררה השאלה אם מותר לתת לכהן בימינו את התרומה או ללוי את המעשר, שאם אינו כהן הוא אוכל "טבל", שעונשו חמור. ולכן נוהגים כיום לשרוף את התרומה או לשופכה - אם התרומה ממין מוצק שורפים אותה; אם נוזל, שופכים על האדמה.

את טקס הפרשת התרומות והמעשרות ביקב "הכורמים" ניהלו חברי הבד"ץ (בית-דין צדק) של אגודת ישראל, הרבנים הרב יצחק פלקסר, הרב אהרן ברנשטיין (חברי מועצת גדולי התורה של אגודת-ישראל) והרב אייזיק יצחק פראג והמנכ"ל של מחלקת הכשרות של אגודת-ישראל הרב צבי גפני.

הטקס התחיל לפי אות שניתן על-ידי חברי בד"ץ. בעל היקב, הרב יחיאל שור לקח בידו צינור של שני צול, ושפך על הריצפה אלפי ליטרים וודקה ויין, שאת שוויים מעריכים בעשרות אלפי ש"ח.

לטקס זה הוזמנו ילדי בתי-הספר בירושלים, שזו הפעם הראשונה חזו בטקס מוזר כזה - שפיכת יין על הרציפה, מה שעורר אצלם, כאמור, תהיות רבות. לאחר ההסבר ביקרו אלפי התלמידים במתקני הייקב, וחזו בתהליך יצור היין.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1990

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב חרובית 20, מעלה אדומים (יקב הכורמים - אזור תעשייה מישור אדומים)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות