לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

קרב בוועדת השמות של עיריית ירושלים

"אתה עם הכיפה הסרוגה על הראש גורם לחילול שם שמים"

אמר נציג "דגל התורה" לנציג המפד"ל עקב התנגדותו להנצחת שמו של רב ליטאי: "יש עוד אלפים כמוהו"


מאת: נח זבולוני כתב "דבר" בירושלים
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 3) - 10/12/1990 (יום שני)
סערה התחוללה בישיבת ועדת השמות של עיריית ירושלים, כאשר נציג דגל התורה, חסיד בעלז, הטיח לעבר נציג המפד"ל: "אתה עם הכיפה הסרוגה על הראש גורם לחילול השם".

לפני מספר חודשים הציע הרב מאיר פרוש, סגן ראש עיריית ירושלים מטעם אגודת ישראל, להנציח את זכרו של הרב ברוך בר לייבוביץ, מי שהיה ראש ישיבת קמניץ דליטא, ולקרוא על שמו רחוב בירושלים. ההצעה נדחתה בנימוק שלפי הקריטריונים שנתקבלו אין מנציחים אישים שלא ישבו באופן קבוע בירושלים, חוץ ממקרים מיוחדים.

הרב פרוש הביא את החלטת הוועדה בפני מועצת העיר וביקש להחזיר אותה לדיון נוסף בוועדה בטענה, כי ההצעה שלו הוגשה לפני שהתקבלו קריטריונים אלה.

ואכן בסוף שבוע שעבר דנה ועדת השמות בהצעתו של הרב פרוש, ובתם דיון נוקב, הציג הרב יעקב קצנלבוגן, יו"ר פא"י בירושלים, טיעונים בעד ההנצחה באומרו כי הרב ברוך בר היה מגדולי ראשי הישיבות בליטא בפולין, וכי ספריו נלמדים בכל הישיבות וישיבתו הועברה מקמניץ לירושלים.

נציגי המפד"ל בוועדה, ד"ר אברהם שפיר ופרופ' ש. קירשנבוים, התנגדו וטענו כי הרב לייבוביץ לא היה ציוני וישנם עוד אלפים כמוהו.

בסופו של דבר הצעתו של הרב פרוש נתקבלה למרות התנגדותם של שפיר וקירשנבוים.

הסערה שפרצה באותה הישיבה, כאשר הרב ישראל אייכלר, עורך בטאון של המחנה החרדי בלז ונציג דגל התורה בוועדה, הציע להנציח את חסידות בלז ולקרוא כיכר המאוכלס בחסידי בעלז בשם "כיכר בעלז". ד"ר שפיר התנגד גם כאן וטען כי אין להנציח שמות ערים של גויים, ובכלל אין לזה כל משמעות. בנקודה זאת קם הרב אייכלר וצעק לעברו כי "הוא עם הכיפה הסרוגה שלו מחלל את שם שמים". וגם כאן התקבלה ההצעה למרות התנגדות הד"ר שפיר.

הערות:
* לא נראה שנקרא רחוב על שם הרב ברוך בר לייבוביץ. הכיכר המרכזית בקרית בעלז מכונה כיכר בעלזא.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1990

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב דובר שלום, ירושלים (כיכר בעלזא) | כיכר ספרא 10, ירושלים (רחוב יפו 2 - כיכר צה"ל - עיריית ירושלים עד לשנת 1993)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות