לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

משה גפני מ "דגל תורה" שמר על מקומו בכנסת

רק 27 קולות - מנעו אבדן מנדט - מ "הליכוד" ל "תחיה"


מאת: אמיר נוימן ונח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 2) - 17/04/1991 (יום רביעי)
בליכוד שררה אתמול תדהמה כאשר נודע, כי רק 28 קולות מנעו תפנית דרמטית ובלתי צפויה בבחירות החוזרות לכנסת, כאשר הליכוד עמד להפסיד מנדט לטובת התחייה, בעקבות הסכם העודפים בין שתי המפלגות.

עם פרסום התוצאות הסופיות הבלתי-רשמיות נודע, כי "דגל התורה" זכתה ביתרון גדול מהצפוי על התחייה, וכי סגן השר ח"כ משה גפני ימשיך בתפקידו.

מנכ"ל הליכוד, אשר קדוש, אישר, כי עד אתמול לא עלתה כלל אפשרות אבדן המנדט על הפרק, ואמר, כי הדבר יידון במוסדות התנועה וייבחן עם מומחים לחוק באדר-עופר, העוסק בחלוקת עודפי הקולות. "יכול להיות שיש עיוות בחוק", אמר.

האפשרות להפסד המנדט נודעה בשעות הצהריים, כאשר נעשו חישובים שונים על-פי חוק באדר-עופר בשעת ישיבה של ועדת הבחירות המרכזית בכפר המכביה ברמת-גן.

ח"כ מיכאל איתן מהליכוד, חבר הוועדה, שעמד על כך, ביקש להודיע לבוחרי הליכוד על האפשרות וניסה למסור הודעה ברדיו ובטלוויזיה, כדי להמריץ את מצביעי הליכוד להתייצב בקלפיות ולהצביע ליכוד. יו"ר ועדת הבחירות, השופט אברהם חלימה, התנגד לכך בטענה של הפרת חוק הבחירות, האוסר לנהל תעמולה ביום הבחירות, והורה ליועץ המשפטי של רשות השידור על האיסור לשדר את הידיעה.

ב "דגל תורה" וגם במפלגת העבודה סברו תחילה, כי מדובר בתרגיל בחירות של ח"כ מיכאל איתן, שנועד להטות את הכף לטובת "התחייה" שכן איתן, ראש סניף ר"ג של הליכוד, פעל בשבועות האחרונים באמצעים שונים למען "התחייה".

במפלגת העבודה אמרו אתמול, כי תוצאות הבחירות מעידות על מדיניות מוטעית. כזכור החליטה "העבודה" לנהל את פעילותה במערכת הבחירות החוזרות, כאילו היא עצמה מתמודדת בהן, וקראה לאוהדיה לא להצביע למען "התחייה" או "דגל התורה" אלא להתייחס להצבעה כאילו היא הצבעת מחאה נגד הממשלה.

תוצאות ההצבעה מורות שבוחרים רבים של מפלגת העבודה העבירו את קולותיהם ל "דגל תורה". המצביעים המסורתיים של הליכוד חילקו, ככל הנראה, את קולותיהם בין שתי המתמודדות העיקריות. התערבותו ערב הבחירות של ראש עיריית רמת-גן צבי בר, אשר קרא להצביע ליכוד, לא נשאה פרי.

צפוי כי התוצאות בבני-ברק, שם השיגה "התחייה" 60 קולות, לעומת 0 בבחירות הקודמות, יעוררו תסיסה גדולה ולא יאפשרו לעבור על כך לסדר היום. אפשר גם שיהיו לכך השלכות על היחסים בתוך אגודת ישראל, שהיתה חצוייה בין תומכי "התחייה" (חסידות גור) לבין תומכי "דגל" (חסידי ערלוי, אלכסנדר, מודז'יץ ועוד).

ראשי "דגל התורה", ששמרה על הקיים בבחירות החוזרות לכנסת, נדהמו מ-60 הקולות שניתנו ל "התחיה" בעיר התורה, לעומת אפס בבחירות הקודמות. התוצאות זיעזעו את חרדי בני-ברק והם הביעו תחשת גועל מ "חילול השם, הנורא והאילם שנעשה לעיני כל ישראל" והיפנו אצבע מאשימה כלי חסידי גור שנואי נפשם.

אנשי "דגל התורה" מאשימים חוגים מסויימים ביהדות החרדית (גור) שעשו זאת מתוך "מניעים ציניים ורצון לפלג ולתקוע טריז בין אחים לדעה ולרעיון".

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1991

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב פרץ ברנשטיין 7, רמת גן (כפר המכביה) | רחוב המלך ג’ורג’ 38, תל אביב (מצודת זאב - מרכז תנועת חרות - גח"ל - הליכוד) | רחוב הרב כהנמן 86, בני-ברק (בית "דגל התורה") | רחוב גאולה 34, תל אביב (מפלגת התחיה-צומת בשנות ה-80)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות