לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

דוד ליכטמן ז"ל

עכשיו רחוב


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עניינים (עמוד 13) - 12/08/1991 (יום שני)
ביום השנה השביעי למותו של דוד ליכטמן, מייסד הקואופרטיב הציבורי לתחבורה "המקשר", הנציחה עיריית ירושלים את זכרו של האיש בקראה רחוב על שמו. הרחוב שוכן בשכונת "פסגת זאב" שנקראת על שמו של זאב ז'בוטינסקי.

דוד ליכטמן נולד ב-1897 בעיירה האוקראינית ליטין למשפחה חסידית ספוגה תורת וחסידות הבעש"ט ורבי לוי יצחק מברדיצ'ב. הוא חווה על בשרו את המהפכה הקומוניסטית ואת הפרעות של פטלורה ודניקין, וארגן קבוצה של "החלוץ" לפעול נגד הפורעים.

בשנת 1921 עלו ליכטמן ורעייתו לעתיד בריינה לארץ ישראל. השניים עשו את רוב דרכם ברגל, ו "האודיסיאה" שלהם נמשכה שנה שלמה. עם בואו ארצה עבד ליכטמן בכל מיני עבודות, בכביש סרפנד ובמקומות אחרים. לבסוף עבר לירושלים, ומאז היה קשור לעיר זו כמי שנולד בה.

בירושלים היה מזכיר האיגוד המקצועי במועצת פועלי ירושלים, ושם הגה את הרעיון להקים קואופרטיב לתחבורה ציבורית. הוא הקים את קואופרטיב "קדימה" לתחבורה בין-עירונית, שהתאחד עם "הגה" ו "המהיר" ונהפכו ל "אגד". כאשר נוכח כי השתתפותו בהנהלת "אגד" קשורה בהעתקת מגוריו לתל-אביב, הכריע הקשר שלו לירושלים, והוא עזב את "אגד", עבר לנהל את "המקשר" ועמד בראשו עד האיחוד עם "אגד", שהיה פעולתו האחרונה בתחבורה.

ליכטמן גאל את האדמה שעליה הוקמו שיכוני "המקשר", בין קרית משה לשכונת בית הכרם. הוא היה גאון פיננסי למרות שלא למד כלכלה, וניהל וניווט מפעלים כלכליים עד פרישתו לגמלאות. הוא היה פעיל במפא"י, ולאחר מכן במערך, היה יועצו של שר התחבורה י' בר-יהודה וזכה בתואר "יקיר ירושלים". הוא היה נעים הליכות, ומקובל היה בפיו שאינו דורש מאחרים מה שלא דרש מעצמו: "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך".

במצור על ירושלים תרם ליכטמן רבות למען תושבי העיר. הוא היה "אבא" לחברי "המקשר", ודאג לעניינים החיוניים שלהם, כגון רכישת דירה, חינוך ילדים, עזרה רפואית וסעד למשפחה. חבריו היו אומרים עליו שיש לו שתי משפחות, משפחת ליכטמן ומשפחת התחבורה בראש וראשונה "המקשר", וביתו היה פתוח תמיד לחברים ולבני משפחותיהם. משום כך קראו ל "המקשר" קואופרטיב-חברים ולא חברה לתחבורה.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עניינים 1991

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב פיק רחוב קרית משה, ירושלים (שיכון המקשר) | רחוב אברהם דוד ליכטמן, ירושלים (פסגת זאב)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות