לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הדת, המדינה וחב"ד

מצפים לרעידת אדמה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עניינים (עמוד 14) - 09/12/1991 (יום שני)
מיון מהיר:
חסידי חב"ד מברכים על הסערה שעוררה ההחלטה להפריד את הדת מהמדינה, ומצפים לרעידת האדמה שתתחולל בנפש הציבור החילוני

החלטת ועידת מפלגת העבודה בעניין הפרדת הדת מן המדינה עוררה סערה בקרב החוגים הדתיים והחרדיים הממוסדים, שיש בהם רבים שאינם מכירים דה-יורה במדינת ישראל, ובתחומים שונים הם מפרידים בין המדינה להשקפתם הדתית.

להפתעת רבים, דווקא חסידי הרבי מלובאביץ' מצאו בהחלטה זו, ובסערה שהתחוללה בעקבותיה, דברים חיוביים וטענו שהדיון בשאלה זו הוא פורה וחיובי.
בגליון האחרון של העלון "בשיחות היום", שחסידי חב"ד מפיצים מדי ערב שבת, פורסמה רשימה בנושא זה, תחת הכותרת "זה לא כל-כך רע שמתווכחים על "הפרדה" ".

מבחינה מהותית, נאמר ברשימה, ההצעה של "העבודה" היא סיסמה נטולת תוכן, ופלא הוא שאנשים משכילים אינם קולטים את ריקנותה. מטרת ההצעה, לדברי המחברים, היא לנטרל את נקודת החיכוך בין דתיים לשאינם דתיים במדינה.

במנותם את הסיבות, לדעתם, להחלטה זו - כגון אי-גיוס תלמידי הישיבות לצה"ל וחלוקת הכספים הייחודיים - תוהים המחברים, אם הפרדת הדת מהמדינה תפתור בעיות אלו. האם יגוייסו תלמידי ישיבה לצה"ל עקב ההפרדה? האם תיאסר פעולתן של מפלגות דתיות וחרדיות המייצגות אוכלוסיה דתית וחרדית? האם מדינת ישראל לא תממן את חינוכם של ילדים מבתים שומרי מצוות?

לדעת המחברים, אין כל קשר בין כל אלה לבין הפרדה או אי-הפרדה. ההפרדה עלולה לפגוע בנושאי אישות, כגון נישואין וגירושין, ולבטל את הרבנות הממלכתית. האם על אלה יצא הזעם? שואלים בעלי הרשימה ומוסיפים, שדווקא בתחומים אלה יש קונסנזוס רחב בציבור הישראלי.

בהחלטה של "העבודה" - הם מציינים - יש חשבון נפש נקי: "בסערה הנוכחית ישנם גם צדדים חיוביים: ראשית חוכמה, עיקרו של הוויכוח הוא בתוך מפלגה לא דתית גופא; אין זה ויכוח בין "דתיים לחילוניים". בכל צד ניצבים אנשים דתיים ושאינם דתיים ומתווכחים ביניהם, וזה טוב מאוד; שייווכח הציבור כי הדת אינה נחלתו של הציבור הדתי הממוסד בלבד אלא היא חשובה ויקרה לשכבות רחבות ביותר בחברה הישראלית".

חסידי חב"ד מפנים אצבע מאשימה לעבר המפלגות הדתיות והחרדיות, שהטעויות החמורות שלהן הפכו, לדבריהם, נושאים יהודיים כלליים, שזוכים לתמיכה ציבורית רחבה, לעניין אינטרסנטי גרידא, צר אופק, של מפלגות דתיות וחרדיות. לטענתם, אילו ח"כים ב "עבודה" ובליכוד היו מעלים הצעת-חוק לאיסור מכירת חמץ בפסח או לשיווק בשר חזיר, היא היתה מתקבלת בהרבה יותר אהדה משהיא מתקבלת בשעה שהמפלגות הדתיות או החרדיות תובעות זאת.

גם ב- "עבודה" וגם בליכוד יש די והותר אנשים שהיו מוכנים להלחם על נושאים יהודיים מסוג זה, מציינים בעלי הרשימה, "אבל למרבה הצער לא היתה די תבונה במפלגות הדתיות והחרדיות להעמיד אנשים בעלי שיעור קומה בראשות המאבק וכך פעלו הצעות החוק הללו כבומרנג".

חסידי חב"ד מביעים ברשימה את שביעות-רצונם מכך, שהמפלגות הדתיות לא השתלטו על הוויכוח הזה, שפרץ הפעם בתוך מפלגה לא דתית, שיש בה חברים דתיים רבים. הוויכוח הזה, לדעתם, הוא פורה וחיובי, מעורר מחשבה וחשבון הנפש, ויש סיכוי סביר "שתוצאותיו תהיינה טובות ומועילות לעם ישראל וליהדות".

ההחלטה שהתקבלה בוועידת "העבודה", טוענים המחברים, הרעידה את אמות הספים מעבר להיבטים הפוליטיים: עד עתה נשמעו רק הטפות מוסר מן הצד הדתי, ואילו סערה זו שקמה בעקבות ההחלטה תעורר ציבורים רחבים להתחיל לדון במשמעות הקשר בין יהדות לבין הזהות היהודית, ולשאול את השאלות הנכונות.

חסידי לובאביץ' טוענים באותה רשימה, כי כמי שבאים במגע עם הציבור הרחב הם יכולים להעיד, שמורגש כי רעידת אדמה פנימית עומדת להתחולל בו. "תחת המסווה החילוני מסתתרת בכל יהודי נשמה צמאה ומחפשת, ויש כמיהה עצומה ליהדות אמיתית, לתשובות מספקות, לערכים נכונים, ורואים בתוך הנפש נכונות מדהימה להתקרב ליהדות ויש רק קליפה דקה שעוצרת ותופסת, והמסקנה המתבקשת מאליה מההחלטה הנוכחית להפריד את הדת מהמדינה היא, שאולי דווקא ויכוח זה, אם לא יוסט לצדדים פוליטיים ולהתנצחויות עקרות מפלגתיות צרות, יחולל את רעידת האדמה הגדולה, שעל-פי הסימנים היא אמורה להתחולל".

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עניינים 1991

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: כפר חב"ד | רחוב הירקון 110, תל אביב (מושבה בעבר של מפא"י מפלגת העבודה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות