לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

האם הכנסת נמצאת בירושלים, איך בד"צ של העדה החרדית הציל את מתפללי הישיבה הציונית והאם מותר לשחק כדורגל בשבת?


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | ציתוטים (עמוד 10) - 06/01/1992 (יום שני)
בד"צ (בית דין צדק) של העדה החרדית השולל את קיום המדינה הציונית הכופרת, פתר בעיות הלכתיות שהתעוררו אצל תלמידי הישיבה הציונית "מרכז הרב", מייסודו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק שהיה ראש רבנים לארץ ישראל.

המדובר בחוט העירוב המקיף את ירושלים מטעם המועצה הדתית המקומית של הרבנות הראשית. חוט העירוב נותק בגלל הסערות שפקדו את ירושלים, ולא תוקן עם כניסת השבת. משום כך אסור היה לשומרי השבת לטלטל חפצים בשבת.

מתפללים רבים, שלא ידעו על התקלה, באו בשבת לישיבת "מרכז הרב" ובכיסיהם מפתחות הבית וחפצים שונים, שאי אפשר להשאירם בהיכל ישיבה. כאשר נודע להם ממודעות שפורסמו בישיבה על ניתוק חוט העירוב הם נתקלו בבעיה: בגלל ניתוק העירוב אסור היה להם לטלטל את מפתחות ביתם ולא ידעו אנה הם הבאים.

אולם רווח והצלה עמדו להם ממקור בלתי-צפוי. בישיבה מצאו מפה של העדה החרדית, המתארת את תחום העירוב שקבעו הרבנים החרדים. כידוע, העדה החרדית הקיצונית מקיימת שירותי דת נפרדים, ובתוכם גם התקנת חוטי עירוב. כאשר הסתכלו במפות שנמצאו התברר להם כי שכונת קרית משה, בה שוכנת הישיבה, נמצאת בתחום העירוב של העדה החרדית ולכן מותר להם לטלטל חפצים. אולם מיד התעוררה בעיה נוספת: כאשר העדה החרדית הקימה בשעתה שירותי דת נפרדים מן הקהילה הירושלמית אסור רבני ירושלים להשתמש בשירותי העדה וגם אסרו לאכול משחיטת העדה, ומי שהשתמש צריך היה להגעיל את הכלים.

אך גם בעיה זו נפתרה כאשר נאמר לתלמידי הישיבה כי אין להשוות עירוב לאכילת בשר ושירותי דת אחרים, וזאת מפני שאת עירוב מתקין פועל, שאין לו שום קשר וזיקה לעדה החרדית.

עיון במפת העירוב של העדה החרדית מראה כי לדעת החרדים, ירושלים אינה כוללת את השכונות החילוניות לגמרי כמו שכונת רחביה. כן לא נכללו במפה בניין הכנסת, האוניברסיטה, בית-חולים הדסה, בנייני האומה ומוסדות לאומיים אחרים, ולא כל שכן קריית הממשלה.

לעומת זאת, תחום העירוב של המועצה הדתית מקיף את כל ירושלים מקצה עד קצה, לרבות אצטדיון טדי במנחת. זאת, כדי לאפשר לדתיים המכורים לכדורגל (הבאים רגלית בשבת לצפות במשחק) לטלטל את כרטיס הכניסה (מה שמוכיח, שבכל זאת מותר לשחק כדורגל בשבת).

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר ציתוטים 1992

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הרב צבי יהודה 12, ירושלים (לשעבר רחוב קורות העיתים - קרית משה - ישיבת מרכז הרב (משנת 1964)) | רחוב נתן שטראוס 26, ירושלים (בית דין צדק העדה החרדית, מזכירות העדה החרדית - בנייני זופניק) | רחוב החבצלת 12, ירושלים (המועצה הדתית - רבנות ירושלים) | אצטדיון טדי, ירושלים (שכונת מלחה) | שכונת רחביה ירושלים | הכנסת ירושלים
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות