לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרב שך: הכתרת הרבי מלובביץ' למשיח היא כפירה שהעונש עליה הוא גיהנום

חסידות חב"ד מכחישה קיום הטקס: "ההכתרה - המצאה תקשורתית חסרת-שחר"; הרב גורן: אנשי חב"ד מחללים שם שמיים והם יביאו להרס תנועתם המפוארת


מאת: נח זבולוני ועתי"ם
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 4) - 31/01/1993 (יום ראשון)
(ע.) - "פעילות אנשי חב"ד היא כפירה שהעונש עליה הוא גיהנום" - אמר שלשום הרב אליעזר מנחם שך, מנהיג הזרם הליטאי, בגילוי דעת חריף שפרסם נגד מסע הכתרת האדמו"ר מלובביץ', הרב מנחם מנדל שניאורסון, למלך המשיח. הרב שך, הידוע כמי שעומד בראש המאבק נגד חסידות חב"ד מזה 20 שנה, טוען כי בחסידות זו ניכרים ניצני משיחיות והיא עלולה לגרום לסכנה רוחנית לעם ישראל.

התנגדותו של הרב שך לחב"ד הביאה בעבר לפילוג באגודת ישראל, ולהקמת סיעת דגל התורה. רק בבחירות האחרונות, עם הקמת סיעת יהדות התורה המאוחדת, אוחו הקרעים, לאחר שגם הגופים החסידיים באגודת ישראל התנתקו מחב"ד.

הרב שך פתח את גילוי הדעת שלו בהסתמכות על דברי חז"ל, לפיהם, לנוכח שתיקתם של שאר המנהיגים החרדים, חובה עליו להביע את מחאתו בנושא. "אמרתי לנפשי, אחרי ראותי את התעמולה שעשו אנשים בלתי אחראים אודות משיח שלהם שבדו מליבם, ומטילים אמונתם על כולם, וזה נגד האמונה השורשית האמיתית, אחד מ-13 "אני מאמין" (עיקרי האמונה) של כל מישהו שבשם יהודי ייקרא", צויין בגילוי הדעת.

הרב שך הדגיש כי התנהגותם של חסידי הרבי מלובביץ' בנושא המשיח הוא בגדר כפירה גמורה: "הם מחליפים את האמת בקשר והבל, ולא יינקו מדינה של גיהנום, ואוי לנו שכך עלתה בימינו".

הרב שך סיים את מכתבו במלים: "והשם ירחם עלינו, ישלח לנו את משיח צדקנו בקרוב". הרב שך חתם על המכתב בכתב ידו והוסיף: "הכותב וחותם בכאב לב".

"עצם הרעיון להכתיר את הרבי מלובביץ' כמשיח עלול לזעזע כל יהודי שומר תורה ומצוות; הם מחללים בזה שם שמיים, דוחים את קהל ישראל מלהאמין במלך המשיח האמיתי שיבוא ועומדים להרוס במו-ידיהם את תנועת חב"ד האדירה והמפוארת" - אמר שלשום הרב הראשי לשעבר, שלמה גורן, בראיון ל "קול ישראל".

הרב גורן הוסיף ,שחסידיו של הרבי מלובביץ' מסתמכים על הרמב"ם כדי לחזק את גרסתם בנושא המשיח - ואילו הוא מצא אצל הרמב"ם, בדברים שהם אינם מצטטים, את תיאור דמותו ותכונותיו של מלך המשיח: "... אמנם ימות המשיח הוא זמן שתשוב המלכות לישראל ויחזרו לארץ-ישראל ויהיה אותו המלך גדול מאד ובית מלכותו בציון. יגדל שמו וזכרו יהיה מלוא הגויים יותר מכל מלכי ישראל, יותר מהמלך שלמה ..." והרב גורן הוסיף: "הרי כל התיאור הזה הוא אנטי-תיזה של הרבי מלובביץ' כיום, זה ההיפך הגמור מהרבי שיושב באמריקה: אז מה קורה פה? אני חושב שפשוט נטרפה דעתם".

הטקס לא יתקיים

תנועת חב"ד הכחישה בסוף השבוע את הפרסומים על הכוונה להכריז על הרבי מלובביץ' למלך המשיח. רבנים בחב"ד אמרו: "טקס ההכתרה שאמור היה להתקים, כביכול, ביום א', הוא המצאה תקשורתית שאין לה כל שחר. לא תוכנן כלל טקס כזה וממילא הוא לא יתקיים. לא יהיה שום שידור טלוויזיוני חי".

דובר התנועה, הרב מנחם ברוד, אמר כי "הרבי מלובביץ' אכן יבוא לציון ויהיה כאן מלך המשיח; הוא יזכה לכוחות, יבוא לציון וינהיג את עם ישראל וכל העולם כולו לגאולה האמיתית והשלמה".

הרב ברוד הבהיר כי תנועתו לא קבעה תאריך כלשהו לבוא המשיח ולא דובר בשום מקום על הכתרה. בחסידות חב"ד, ציין הדובר, יש תאריכים שונים בעלי משמעות מיוחדת, ועל-פי דברי הרבי אנו בתקופה של לפני הגאולה. "כשמגיע תאריך בעל משמעות, אנו מנסים לנצלו לתפילה, להתחזקות ולהחדרת האמונה, כדי ששעת הרצון הזו אולי תגרום לכך שתפילותינו יישמעו", אמר.

הכחשות אלו סותרות הודעה קודמת, שפרסמו רבני חב"ד, ביניהם חברי הבד"צ של קראון הייטס, מעוזם של חב"ד, וחברי בית-הדין רבני של חב"ד בארץ, שהודיעו בפירוש כי ביום ראשון "כולנו כאחד, מכל העולם כולו נכריז יחד: "יחי אדוננו, מורנו ורבנו, מלך המשיח לעולם ועד".

לפי התוכנית המקורית אמורים היו ראשי חב"ד בקראון הייטס להתחיל את טקס ההכתרה במילים "ובכן, לך הכל יכתירו את הרבי מלובביץ', מנחם מנדל שניאורסון, מלך המשיח" וכדי שלמילים אלו תהיה משמעות ממשית, נעשו כל ההכנות הדרושות ליציקת כתר המלכות למלך המשיח, העשוי מכסף טהור, בו ישובצו אבני חן יקרות.

את האבנים היקרות רכשו החסידים מהמליונר האוסטרלי יוסף יצחק גוטניק. גוטניק, איש חב"ד, ביקש לתרום את האבנים, אך החסידים התעקשו לקנותו, בטענה כי הכתר צריך להיות מכל העם כולו. לצורך זה הוקמה לפני שנים אגודת "למען גאולה שלמה" שהחלה בהתרמה למטרה זו. מקורות בחב"ד מסרו כי צורת הכתר הובאה בשעתו לפני הרבי כבר לפני שנים רבות.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1993

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: שדרות דוד המלך 51, תל אביב (הבית של הרב שלמה גורן) | רחוב ראב"ד 27, בני-ברק (ביתו של הרב שך) | 770 Eastern Parkway, Crown Heights, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מגורי הרבי מלובביץ’)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות