לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

האינצידנט של גולדה ועבדאללה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | מה בירושלים (עמוד 11) - 28/07/1994 (יום חמישי)
מיון מהיר:
תחבורה ציבורית
1994
1. מי הפרחח שהוציא אוויר מגלגלי המכונית שהובילה את גולדה מאיר לפגישה סודית עם המלך עבדאללה ערב הקמת המדינה. 2. טוהר המחנה והאטרקציה - ה "ועד למען טוהר מחננו" יוצא למאבק במארגני נסיעות נופש חרדיות לים המלח, למרות שגברים ונשים נוסעים בימים שונים. 3. הרב רוקח ממליץ לעלות - האדמו"ר מבעלז אומר שפטירתם של הרבי מלובביץ’ והאדמו"ר מקלוויזנבורג תגרום לביאת המשיח. באותה הזדמנות קרא לעלות לארץ ישראל. 4. שלום קר נגד התבוללות - החרדים בירושלים מעדיפים "שלום קר" עם ירדן על פני חילופי תרבות ויחסים כלכליים, זאת מפחד שהתקרבות בין יהודים וערבים יכולה להביא לנשואי תערובת.

אלימלך פנחס צלניקר, נהגו של בן גוריון, הוא שהסיע את גולדה מאיר לפגישתה עם המלך עבדאללה. עוד הוא ממתין שתסתיים הפגישה, והנה פרחח מוציא את האוויר מגלגלי המכונית. קפץ צלניקר החוצה והחטיף לילד סטירה מצלצלת. מי היה הילד ?

בהקשר לשיחות השלום עם ירדן, מזכירים את הפגישה ההיסטורית שהתקיימה בין המלך עבדאללה לבין גולדה מאיר. בירושלים נפוץ סיפור מעניין על אינצידנט שגרם נכדו של המלך עבדאללה, היום חוסיין מלך ירדן, בעת הפגישה ההיסטורית של גולדה מאיר עם סבו המלך עבדאללה, שנרצח בשעת התפילה באל אקצה בירושלים בחודש יולי שנת 1951.

לפני מספר שנים נפטר בירושלים אלימלך פנחס צלניקר, איש שבע ימים שהיה בן 84 במותו. צלניקר, דור רביעי בארץ ומראשוני ההגנה והנוטרות בירושלים, היה חניך ישיבות ושימש כנהגו של דוד בן גוריון. הוא שהביא במכונית את גולדה מאיר לפגישה ההיסטורית עם המלך עבדאללה, שהתקיימה בארמון המלך בשוני בעבר הירדן. הפגישה התקיימה ימים ספורים לפני הכרזת המדינה היהודית, וגולדה מאיר התחפשה לערביה לפגישת סתר עם עבדאללה, בנסיון להניאו מלצאת למלחמה בישראל, אבל נכשלה.

צלניקר נשאר במכונית שחנתה מחוץ לתחום הארמון כדי לשמור עליה. לפתע הרגיש שמישהו "מטפל" במכונית, הוא קפץ מהמכונית ויצא, כשהוא רואה ילד מנסה להוציא את האוויר מן הגלגלים. אלימלך לא טמן ידו בצלחת, דחף את הילד ולא הסתפק בזה, אלא אף החטיף לו סטירה מצלצלת.

ואז התברר, כי הילד הוא חוסיין, נכדו של עבדאללה שלעתיד נועד לרשת את כסא המלוכה בירדן. רק לאחר מאמצים מרובים וקפדניים חוסל האינצידנט, שעלול היה להביא לתוצאות חמורות.

טוהר המחנה והאטרקציה

ה "ועד למען טוהר מחננו" יצא במאבק "לחיים ולמוות" במארגני הנסיעות לחוף "אטרקציה" בחוף ים המלח. מדובר בחברות נסיעות חרדיות בירושלים המארגנות נסיעות, לקברי אבות, לקברי צדיקים ובין זה לזה, גם למקומות בילוי וחופש.

ה "ועד" במאבקו פרסם את האיסור שהוציא הבד"צ של העדה החרדית לפני 7 שנים לפיו מקום האטרקציה בחוף ים המלח, נכלל בכלל האיסור החמור שהוציא בשעתו. ולכן אסור לשכור המקום באטרקציה לצורך יחיד וכן לצורך רבים ואסור להסיע לשם אנשים או נשים. ואיסור זה עומד בתוקפו עד עצם היום הזה, אף על שהעבירו את הנסיעות למארגנים אחרים, "ושומר נפשו ירחק מהם".

זאת למרות שהחברה המסיעה למקום המגלשות בחוף ים המלח מבטיחה ימים נפרדים לגברים ולנשים. הגברים בימים ראשון, שני וחמישי. והנשים, בימי שני ורביעי.

הרב רוקח ממליץ לעלות

פטירתם של שני האדמו"רים הרבי מליובאוויץ והרבי מקלויזנבורג, יביאו ל "ביאת המשיח" קבע האדמו"ר מבעלז, יבל"א, הרב יששכר דב רוקח.

במשא שנשא בטקס חנוכת בנין קרית החינוך באנטוורפן בלגיה, לפני זמן מה, הוא פתח במילים אלו: "שני גדולי ישראל שנסתלקו לבית עולמם לאחרונה, זכותם תגן עלינו. האדמו"ר מקלוויזנבורג והאדמו"ר מלובאוויץ. הצד השווה שבהם, שמסרו עצמם וכל כוחם להפצת תורה ולקירוב לבם של ישראל לאביהם שבשמיים. כל זמן שיש צדיקים בעולם הם מדריכים את העם ומונעים את ההתדרדרות. אבל כשהם מסתלקים אלה גדולי הדור, שמונעים את ההתפרדות, הקדוש ברוך הוא יגאל אותנו בקרוב".

אגב, באותו המעמד הוא קרא לעלות לארץ ישראל, יצויין כי הוא פנה אך ורק לאנ"ש (אנשי שלומנו) ואמר להם: "למרות שהשלטון בארץ ישראל אינו בידי יהודים שומרי תורה, ולהיפך, עליהם נאמר: "וכל קרני רשעים אגדע, תרוממנה קרנות צדיק" משום כך חובה עלינו להרבות עוד יותר תורה ויראת שמים בארץ ישראל. והדגיש, כי כל מה שאמר, אמר, אך ורק לאנ"ש, יהודים אחרים צריכים להשמע לדעת רבותיהם ולשאול אותם מה לעשות".

שלום קר נגד התבוללות

חרדים בירושלים הדוגלים בשלום עם הערבים מעדיפים "שלום קר", כמו שהיה עם ירדן, מעל "שלום חם" כפי שנראה בשיחות עם ירדן. זאת היתה התגובה של חרדים אלה, על שיחות השלום עם המלך חוסיין. לדידם "שלום חם" עלול לגרום להסרת המחיצות בין ישראל והערבים, להתבוללות, לטמיעה ואולי אף לנשואי תערובת ח"ו. הם טוענים "שלום קר" מונע לוחמה ושפיכות דמים, ובזה הם מסתפקים, ואילו "שלום חם" מקדם יחסים תרבותיים כלכליים ואף חברתיים, ומפני זה הם חוששים ...

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר מה בירושלים 1994

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: נהריים (מקום פגישת גולדה מאיר ועבדאללה) | עמאן (Raghadan Palace - ארמונו ומקום קבורתו של חוסיין מלך ירדן) | עין בוקק (חוף החרדים בים המלח) | Van Spangenstraat 6, אנטוורפן, בלגיה (קריית חינוך בעלז (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות