לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ליטא

אהדת ציון


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | כל העולמות (עמוד 9) - 09/02/1988 (יום שלישי)
בבירת ליטא הסובייטית, קאונאס, ראה אור לאחרונה ספרו של אברהם מאפו "אהבת ציון" בשפה הליטאית. את הספר תירגם מעברית המשורר היהודי-הליטאי מארק זינגריס (זינגר), בן 40. הרומן של מאפו פותח אנתולוגיה של ספרות ושירה יהודית, בשני כרכים, שערך אחיו הצעיר של מארק, עמנואליס (עמנואל), בן 30. את האנתולוגיה, שתצא לאור בהוצאת הספרים הממשלתית הגדולה ביותר בליטא, בשם "ואגאה" (תלם).

"אהבת ציון" (1857) זכה בזמנו לביקורת נלהבת גם בין לא-יהודים, ותורגם לשפות רבות, ביניהן יידיש, רוסית, גרמנית, צרפתית, אנגלית, ערבית, פרסית ולאדינו. עתה תורגם לראשונה גם לליטאית.

האחים זינגר, יחד עם אחיהם מיכאל זינגריס (69), גימלאי לשעבר, מנהל בית-ספר תיכון, סופר, ומחנך, ממשיכים זה שנים להפיץ את התרבות היהודית בקרב האוכלוסיה הלא-יהודית בליטא; הם מוציאים לאור בשפה הליטאית ממיטב היצירות הספרותיות בעברית. מארק הוציא אסופת שירים בשם "בית הארז" ועתה הוא מכין לדפוס ספר נוסף, בשם "ערב נעורים". הוא אף מפרסם בירחון הסובייטי-יהודי "סאוועטיש היימלאנד", המופיע במוסקווה, בעריכתו של אהרון וורגליס.

עמנואליס, סופר ומרצה באוניברסיטת קובנה על תולדות הספרות הליטאית, פירסם את יצירותיו בהוצאת האוניברסיטה של קובנה.

האח מיכאל, הידוע כחוקר, אמר בשיחה עם סופר סוכנות הידיעות הסובייטית טא"ס, כי הספרות היהודית השאירה בליטא ירושה רוחנית עשירה ודי לעקוב אחרי יצירותיו של אברהם מאפו, ש "הן עולם ומלואו בספרות ובתרבות העברית בליטא". במוזיאון הספרים של ממשלת ליטא בקובנה, עיר הולדתו של מאפו, שמורים וגנוזים 50,000 ספרים יקרי ערך, עתיקי יומין ונדירים, בשפות עברית ויידיש, והוא מן האוסף הגדול ביותר בנושאים אלה במזרח אירופה - ציין מיכאל באזני סופר טא"ס. "אוסף זה", אמר, "הוא לעזר לאחי מרק בחיבור האתולוגיה העומדת להופיע בקרוב".

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר כל העולמות 1988

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: קובנה, ליטא (שמה הרוסי הוא קאונאס)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות