לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ערפאת לשומרונים: אבוא לבקר בהר גריזים ואממן את קורבן פסח


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 2) - 10/06/1994 (יום ששי)
השומרונים בשכם הזמינו את יאסר ערפאת לבקר בהר גריזים. ערפאת נענה להזמנה והבטיח לשומרונים כי ישמור על זכויותיהם, ויממן את קורבן פסח שהשומרונים עורכים בהר גריזים.

משלחת של השומרונים משכם יצאה לרבת עמון כדי לנחם את המלך חוסיין ואת הנסיך חסן במות המלכה האם זיין א-שריף. חברי המשלחת קיימו מרבת עמון שיחה טלפונית עם תוניס, מביתו של אחד מראשי אש"ף ברבת עמון. היוזמה לשיחה באה מצד השומרונים, שרצו לברר את עמדתו של ערפאת כלפי עתידם שלהם בשכם. השיחה התבצעה בשעה 2.30 בלילה, והשתתפו בה חברי המשלחת פלג אלטיף, מזכיר הקהילה השומרונית בשכם, ופנחס בן הכהן צדיק.

השומרונים ביקשו מערפאת להבטיח את חופש התנועה בין קהילותיהם בחולון ובהר גריזים; את עתיד העובדים השומרונים במשרדי הממשלה ומוסדותיה בשכם; וביצוע תוכניות פיתוח בהר גריזים. שהתעכבו מפאת חוסר תקציב. הם ביקשו גם להגביל את הבנייה ללא שומרונים בהר גריזים.

ערפאת הבטיח לשומרונים כי יוכלו להמשיך להגיע לאזור ללא הפרעות, וכי העובדים השומרונים לא יקופחו. הוא אמר כי 2-3 שומרונים יועסקו במשרד הנשיאותי שלו, ומספר דומה יועסק במועצה העליונה. כן הבטיח להקציב להם סכומים גדולים יותר מאשר קיבלו מממשלת ישראל. חבר המשלחת פלג אלטיף הזמין את ערפאת לבקר בהר גריזים. ערפאת קיבל את ההזמנה, והוסיף כי הוא מוכן לכסות את כל הוצאות קורבן פסח השומרוני מכיסו הפרטי.

דפים בנושא:


מקור הכתבה

[המקור כפי שנשלח ע"י נח זבולוני]

השומרונים מקרית ללוזה (שכם), הזמינו את יאסר ערפאת לבקר בהר גריזים, כאשר יבוא ליריחו ויבקר בשכם שיסור גם לקרית לוזה, שכונה של השומרונים בשכם. ערפאת נענה להזמנה והבטיח לשומרונים "הרים וגבעות", ישמור על זכויותיהם ואפילו יכסה מכיסו הפרטי את ההוצאות של זבח קרבן פסח שהשומרונים עורכים בהר גריזים.

משלחת של השומרונים משכם שיצאה לרבת עמון לנחם את המלך חוסיין ואת הנסיך חסן במות המלכה-האם זיין א-שריף. חברי המשלחת קיימו מרבת עמון שיחה טלפונית עם טוניס מביתו של אחד מראשי אש"פ ברבת עמון שלצורך הדווח נכנה אותו בשם בדוי "אבו-חליל", היוזמה לשיחה באה מצד השומרונים ששאלו את אבו חליל אם ישנה אפשרות לדבר עם ערפאת, כדי לברר את עמדתו המוצהרת של ערפאת כלפי עתידם של השומרונים בשכם. אבו חליל התקשר תוך כדי דיבור עם ערפאת אולם הוא היה טרוד בישיבה באותה שעה ועוזרו הבטיח כי כשיפנה יתקשרו מטוניס לרבת עמון.

ואכן בשעה 2.30 בלילה נתקבלה השיחה, בה השתתפו חברי המשלחת פלג אלטיף מזכיר הקהילה השומרונית בשכם ופנחס בן הכהן צדיק.

לשאלת ערפאת: מה אתם רוצים? ובמה אני יכול לעזור לכם? הציגו השומרונים מספר בקשות. בראש וראשונה ביקשו את הבטחת חופש התנועה בין חולון להר גריזים (שכם); עתיד גורלם של העובדים השומרונים במשרדי הממשלה ומוסדותיה בשכם; ביצוע תכניות פיתוח בהר גריזים שהתעכבו מפאת חוסר תקציב; להגביל את הבניה ללא שומרונים בהר גריזים ולאפשר אך ורק לשומרונים שהוא מקודש להם.

ערפאת השיב להם והבטיח כי ימשיכו להגיע לאיזור ללא הפרעות; העובדים השומרונים לא יקופחו וביקש פרטים אישיים על כל אחד ואחד, תוך הדגשה כי העובדים השומרונים מוכרים לו ביושרם וכושרם והבטיח העסקת 2-3 במשרד הנשיאותי שלו ומספר דומה ימנה למועצה העליונה שלו. כן הבטיח להקציב סכומים גדולים יותר מאשר נתנה ממשלת ישראל לשומרונים. כאן התערב עוזרו ואמר: האם רק אלה בקשותיכם? כולן תתמלאנה, יש לכם דרישות צנועות ...

חבר המשלחת פלג אלטיף הזמין את ערפאת כאמור, לבקר בהר גריזים. ערפאת קיבל את ההזמנה והוסיף כי שמע על קורבן הפסח שלהם ומוכן לכסות את כל ההוצאות של הזבח מכיסו הפרטי. כמובן שהוא מזמין את עצמו להיות נוכח בטקס של הקרבת הזבח בערב פסח אינשאללה ...

הערות על גירסת המקור: בכתבה המודפסת הושמטו המלים: "שלצורך הדווח נכנה אותו בשם בדוי "אבו-חליל", מלים שהוסיפו נופך של חשאיות מסתורין וריגול לכתבה.
נח זבולוני תיאר את השיחה עם ערפאת כלשונה כולל התערבותו של עוזרו של ערפאת, שהוסיפה קצת "צבע" לכתבה. ואם כבר מדברים על "צבע" נח זבולוני חתם את הכתבה במילה שממש לא הייתה שגורה בפיו: "אינשאללה", אך היא נותרה על שולחן העריכה.

לא ברורה מחיקתה של השורה המדברת על מטרת נסיעת משלחת השומרונים (ניחומו של המלך חוסיין) בכתבת המקור, שהופיעה בסוף בכתבה המודפסת.

ניתן לראות גם את ראשי הפרקים וטיוטה ראשונית של כתבה זו בכתב ידו של נח זבולוני.
- אלי זבולוני



צולם במכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1994
לחצו לפתיחת המסמך
מקור הידיעה מודפס במכונת כתיבה ע"י נח זבולוני.
לחצו לפתיחת המסמך
טיוטה ראשונית וראשי פרקים בכתב ידו של נח זבולוני

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הר גריזים, פלשתין | עמאן, ירדן (Raghadan Palace - ארמונו ומקום קבורתו של חוסיין מלך ירדן) | Hammam Chott, תוניסיה (מפקדת אש"ף משנת 1984-1993)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות