לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מלחמת השחרור טרם הסתיימה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | מה בירושלים (עמוד 11) - 09/02/1995 (יום חמישי)
אומר אביגדור קהלני ל- "ישראל שלנו", בניו-יורק. עוד אומר קהלני כי אין לשקול הוצאה של צה"ל ממרכזי הערים, אפילו לא לשלושה ימים, לצורך הבחירות. על ירידה מהגולן כמובן שאין אפילו לשקול. בשביל מה צריך הליכוד לשלוח את נתניהו לחו"ל?

"הליכוד" ו "צומת" אינם צריכים לשלוח את ביבי נתניהו או את רפול לחו"ל, כדי לנהל תעמולה נגד הממשלה. את מלאכתם עושה בנאמנות הח"כ מ "העבודה". ח"כ אביגדור קהלני העניק ראיון ל "ישראל שלנו", ביטאון היורדים היוצא לאור בניו-יורק.

בין הפנינים של קהלני, על הממשלה, בתשובה לשאלה: הרבה תושבים בישראל מתהלכים בייאוש וחשים שהכנסנו עצמנו למלכוד חמור ללא מוצא, מה התחזית שלו לטווח הקרוב? התשובה: "זו תוצאה של מאבק ארוך ומתמשך, אותי מטרידה בעיקר ההתדרדרות של ההנהגה של מנהיגים מפקדים, שאני מצפה מהם להתנהג גם ברגעים קריטיים קשים בצורה נבונה ואחראית, וכשזה לא קורה אני מאוד מודאג אני גם מאוכזב".

רבין נגד הנסיגה

לשאלה אחרת: איך אתה מסביר את העובדה שרבין, האיש שהכריז את ההכרזה הידועה שמי שירד מרמת הגולן יפקיר את ביטחון מדינת ישראל פתאום מוכן לנסיגה כללית? ענה ואמר: "לדעתי, רבין אישית סבור שאסור לרדת מרמת הגולן, אך השלטון שלו תלוי במחנה השמאל הקיצוני, קרי: שרי מר"צ וחמישה חכי"ם ערבים, הגוררים אותו שלא ברצונו לצד השמאלני ביותר של המפה. בינתיים הוא קיבל תחושה של אדם שיכול להביא שלום על ישראל. ותחושה זו מאיצה את דרכו, ומביאה אותו להחלטות לקבל סיכונים ובלבד שיביא את השלום".

לשאלה איך אפשר להסתפק בהקמת "הדרך השלישית" ולא לנקוט אמצעי מחאה חריפים יותר, אם נסיגה מהרמה היא כל כך מסוכנת" אמר: "הדרך השלישית מהווה בעצם הקמתה מחאה אדירה שמבשרת לממשלה שלא בקלות תוכל להתעלם ממנה. ייתכן שמפלגת העבודה תכריע הכרעה חמורה בנושא רמת הגולן, ובלית ברירה, כשלא אצביע לשיטתה, איאלץ לפרוש ממנה".

לשאלה נוספת: אתה חבר בלובי למען רמת הגולן, האם יש לכם תוכנית אופרטיבית למניעת הסכם עם סוריה, שיביא סכנות ביטחוניות כבדות לישראל? אמר: "מאחר שסוכם שלא ייחתם שום הסכם ללא הליכה למשאל עם, אין לנו דרך אחרת מלבד ההתארגנות כדי להרחיב את מעגל נאמני רמת הגולן בארץ ישראל, דרך אמצעי הסברה נרחבים בציבור.
יש עוד שיטות דמוקרטיות: אפשר למשל, לחשוף לעיני הציבור כל הסכם ישראלי-סורי שפרטיו מתחילים להתבשל, ולהראות לעם כולו כיצד הוא פוגע במתיישבי רמת הגולן שיגורשו מבתיהם וגם מסכן את ביטחון מדינת ישראל כולה. אפשר גם להיאבק בצורה חוקית בהחלטה על חתימת הסכם כזה, ולגרום שהוא לא יעבור בקלות בכנסת ובממשלה.
רק השבוע העלינו בכנסת הצעת חוק האומרת שכדי לסגת משטח, שהחוק הישראלי חל עליו, תידרש הסכמתם של שבעים חברי כנסת לפחות, או של חמישים אחוזים מבעלי זכות הבחירה בישראל. רבין אמנם התנגד להצעתנו הפרטית ועל רקע זה הבלגן הפוליטי בתוך המפלגה. לא פלא שהפנה את זעמו דווקא לעברנו, אך איננו מתפעלים מכך. נקווה מאד שנצליח".

מהי הדרך השלישית

לשאלה: מהי בדיוק הדרך השלישית? האם היא ניצניה של מפלגה חדשה: אמר קהלני: זו אינה מפלגה, אלא תנועה פוליטית שבכוונתה להשפיע בנושאים פוליטיים. יהיו רבבות חברים בתנועת הסברה שתקים סניפים בכל ערי הארץ ותקיים פעולת הסברה נרחבת ומגוונת בנושא חשיבות הביטחון.
לפני שבוע יצאתי לארצות הברית לגיוס כספים לתנועה החדשה, ומצאתי הזדהות עמנו. אני מאמין שכבר בעתיד הקרוב נוכל להוכיח עצמנו, אם התנועה תהיה חזקה, גדולה ורחבה, זה יהיה סימן ברור ואיתו אזהרה לממשלת ישראל שלא תוכל להמשיך בדרכה בנושא רמת הגולן.

לשאלה: אנשי גוש עציון מתכוונים לתפוס בכוח את עמדת צה"ל בבית לחם לכשתתפנה, האם תהיה מוכן לצעד זה? אמר קהלני: הדיבורים על הקמת מיליציות וצבא פרטי מיותרים לדעתי, מאידך, ברור שתפקידו של צה"ל להגן על כל אזרחי ישראל. לא יתאפשר מצב שבו האזרח הישראלי יופקר ללא סידורי ביטחון. הרי גם מצע מפלגת העבודה קובע שאזורים שאינם מאוכלסים בערבים יישארו בידינו, כגון גוש עציון. ובאותו עניין, מה יקרה אם צה"ל בכל זאת יתפנה מבית לחם? אמר: אינני יודע. אבל ברור שזה לא יכול לעבור בשלום.

קהלני אמר עוד: במצב הנוכחי אני מודאג בעיקר מהחשש שהערבים יביאו לתבוסה שלנו בתהליך דמוקרטי, קרי: עליית כוחם של ערביי ישראל בבחירות הבאות במפלגה בראשות אחמד טיבי, שתחרוט על דגלה שארץ ישראל אינה מדינה יהודית, אלא מדינה דמוקרטית.
הזדעזעתי לראות את אחמד טיבי בסיועם של ערביי ישראל ואנשי "שלום עכשיו" מנהיגים את המהומות נגד צה"ל. יש להם טענות כאילו הצבא הכה אותם והם שוכחים שהם פתחו בהסתערות. אמרתי מעל בימת הכנסת לח"כים הערבים ששנאתם לעם היהודי מעבירה אותם על דעתם, עד שהם מתבטאים בצורה מבישה ומזעזעת. הם צעקו על היו"ר שיורה לי לחזור בי, וכשלא חזרתי בי, כמעט עלו על הבימה כדי להכות אותי!

נגד פינוי הגדה

לשאלה: בקרוב מתכוונת הממשלה לפנות את צה"ל ממרכזי הערים ביהודה ושומרון. לאחר אירועי אפרתה ביקרת בגוש עציון, מה ראית שם? ומה אמרת לתושבים?

אמר: הגעתי לגוש עציון כדי להזדהות עם התושבים במאבקם, והצהרתי הצהרות ברורות ביותר. אמרתי שיציאת צה"ל מהערים, בין אם תהיה לתקופה קצרה בת שלושה ימים כביכול לצורך קיום בחירות בשטחים, ובין אם תהיה לתקופה ארוכה, שפירושה העתקת המודל של עזה ויריחו לעוד מקומות ביהודה ושומרון, תהיה הרת אסון לכולנו. גם יציאת צה"ל לשלושה ימים בלבד תגרום למערבולות טרור בתוך הערים, שתצריך פעולת כיבוש מחודש של הערים הללו. שלא לדבר על הנזקים הבלתי הפיכים שייגרמו לכל רכוש צבאי, ציוד צבאי ומפקדות צה"ל הנמצאות בשטח הערים, שייתפסו בידי הטרוריסטים.
לדעתי עצם הטענה שאי אפשר לקיים בחירות בשטחים ללא נוכחות צה"ל בשטח היא שטות, האם מישהו כופה עליהם איך להצביע? ובכלל, לדעתי הקרקע אינה בשלה להענקת אוטונומיה לערים ערביות ביהודה ושומרון, וכל שכן כשמדובר בבית לחם, עורק התחבורה המרכזי של גוש עציון. אם צה"ל לא יהיה נוכח בבית לחם, איך ייסע אזרח ישראלי מביתו לירושלים מבלי לסכן את עצמו?!

דעתו של קהלני על החלטת רבין ופרס להשעות את המשך הבנייה באפרתה, לדעתו, גבעת התמר בשיפולי אפרת חייבת להיבנות בהמשך. זו גבעה שבנייתה אושרה כבר לפני שבע שנים, האדמה בידיו ואינה שייכת לאף תושב ערבי באזור. ייתכן שכדאי להמתין זמן קצר עד להרגעת הרוחות. אבל בשום אופן אסור להיכנע. חייבים להמשיך ולהוכיח כוח ועוצמה באזור גוש עציון.

קהלני גורס כי אנחנו עוד נמצאים באמצע מלחמת השחרור, כי מי שחושב שהערבים השתנו וייאותו להשלים עם קיומנו, אינו אלא טועה, והוא תמים ומוליך את עצמו שולל לקראת התאבדות. כי זו תמימות מופרזת שמביאה להיחלשות.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר מה בירושלים 1995

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: גוש עציון | 993 E 17 st., Brooklyn, ניו יורק (מערכת "ישראל שלנו") | רמת הגולן
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות