לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

לחגה של "פרבדה"


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 5) - 07/06/1962 (יום חמישי)
בצרור של גליונות "פרבדה" ("אמת") הבטאון של המפלגה הקומוניסטית ברוסיה, החוגג את 50 שנות העתון, ואגב - עיתון המופיע גם באחד במאי כבשני למאי ללא הפסקה ולא כמו אצלנו, בגליון מן ה-7 במאי בין הברכות ליובלו מצאנו גם ברכת מיודענו אליה ארנבורג.
ברכה קצרה של 30 שורות. בברכה זו מדבר ארבורג על שנות 1941-42, ימי המלחמה העולמית השניה, והוא אומר: "באותם הימים כתבתי בכל יום ב "פרבדה" או ב "כוכב האדום" שמערכתו היתה באותם הימים באותו הבנין של "פרבדה". היו ימים ... אומר ארנבורג, - זמנים מרים ורמים ... האנשים הוכיחו נאמנות בדם. לא סופר ועתונאי אחד נפל אז באותם הימים. אנחנו דברנו עם קוראינו באופן חפשי יותר מאשר בשנת 1949. באחד בספטמבר 1942, פרסמתי ב "פרבדה", את הדברים הבאים:
זכורני לפני שנים אחדות נכנסתי למוסד מסויים ונתקלתי בשולחן יוצא דופן. המזכיר הרגיענו ואמר, בשולחן זה הכל נתקלים, שאלתיו מדוע אין להזיזו - אך פקודה מאת המנהל, ואם אזיז אותו פתאום ישאלו אותי מה זה המצאת המצאה כזאת. לכן הוא עומד ועומד וזה יותר מניח את הדעת - אמר המזכיר.

וארנבורג ממשיך ואומר -
לכולנו כתמים כחולים בגוף מן השולחן הסימבולי ההוא של העקשנות והרצון להיות בטוח בעצמו.

בגליון של 3 במאי ש.ז. מצאנו את ברכתו של מר משה סנה (קרי וכתיב: משה סנה), ליובלו של "פראוודה", ע"י תוארו הרשמי "חבר הלשכה הפוליטית ועד המרכזי של מק"י, ועורך ראשי של "קול געם" (העם). ברכתו של סנה באה אחר הברכות של ב"כ המפלגות הקומיניסטיות במונגוליה וקפריסין, בין היתר כותב סנה,
התפעלתי מן המצעד ומן המפגן של ראשון למאי בככר האדומה שבמוסקבה. עלה במחשבותי את כל דרך הגבורה הארוכה של מפלגת לנין (גם באותו הזמן שהיה יד ימינו של גרינבוים ואחרי כן ראש ההגנה), ואני מתחזק בבטחוני שעוד במאה הזאת האידיאות של הלניניזם ינצח בכל מדינות העולם, לרבות במדינתי (היינו בישראל !!!), לשם כך יתמסרו הקומוניסטים בישראל,
מסיים סנה את ברכתו ל "פרבדה".

אגב, כשרוצים בפרבדה להצביע על מעשה צביעות, אין להם ביטוי אחר מאשר "מעשה פרושים" ... במקום צבועים. בפרבדה של ה-8 במאי כותב סופר פרבדה מז'נבה על מסיבת העתונאים עם מר ו. א. זורין, ב"כ רוסיה בועידת פירוק הנשק בז'נבה, לשאלת העתונאים ענה מר זורין כי ב"כ ארצות המערב עם התמרונים הם פרושים (במקור: פאריסייסקיע מאנעוורי) וכוונתו: תמרורי הצבועים. נראה שהרעיון הנוצרי-הדתי עוד נשאר בנשמתם של אלה.

ראוי לציין, כי בעתונות הסובייטית קשה למצוא שני דברים ספציפיים הממלאים את טורי העיתונות הישראלית ובמידת-מה גם העולמית, דהיינו: אין שגיאות-דפוס וגם לא מצאתי מודעות, מחוץ להודעות על שידורי הרדיו ועל בתי הקולנוע והתיאטרונים וגם אלה במידה צנועה עד מאוד ...

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1962

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: ul. Pravdy, 24, מוסקבה, רוסיה (מערכת העיתון "פראבדה")
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות