לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אף מילה - בישיבת מרכז הרב


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | מה בירושלים (עמוד 11) - 03/04/1995 (יום שני)
מיון מהיר:
מרכז הרב
חרמות
"כך" - כהנא חי
אוטונומיה
מאמר
1995
1. כאשר איש "מרכז הרב" רצה לערוך ברית לבנו, והזמין את המוהל החרדי רב מאיר ברנדסדורפר, סירב הלה לערוך את הברית בישיבה הציונית. 2. כהנא חי וביבי - אנשי "כהנא חי" יוצאים נגד בנימין נתניהו ועל כך שכל מטרתו היא רק להפיל את הממשלה, אבל תוכניתו המדינית דומה להסכמי אוסלו. 3. איציק היא שלנו - "האגודה לשמירת זכויות הציבור הדתי והחרדי בישראל" זוקפת לעצמה את בחירתה של דליה איציק ליו"ר ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, ומניעת בחירתה של יעל דיין. 4. שאלת הגרים - בספרו של הרב יואל שוורץ "מדריך לגר", מוסבר בין היתר מדוע גר אינו יכול להיות חבר כנסת.

ישיבת "מרכז הרב" בירושלים, היא "מחוץ לתחום" אצל רבני העדה החרדית לגבי עריכת ברית מילה. מוהלי העדה נצטוו לא לקיים טקס של ברית מילה בהיכל הישיבה ה "ציונית"

עמוס בן-נאה מישיבת "מרכז הרב", המארגן הופעות ומפגשים לדיון על נושאים אקטואליים, כגון: דת ומדינה, עמד להכניס את בנו בכורו בבריתו של אברהם אבינו ע"ה (עליו השלום) שהחליט כמובן לקיים בהיכל "ישיבת מרכז הרב". בן נאה פנה אל המוהל הרב מאיר ברנדסדורפר, חרדי קיצוני מאנשי "תולדות אהרן" המכהן כמורה הוראה בבית דין של העדה החרדית בירושלים. הרב ברנדסדורפר נאות וקבעו את המקום ("מרכז הרב") ואת השעה.

כאשר נודע הדבר בחוגי העדה החרדית, הם פתחו בצעקה: הייתכן? רב שלנו יערוך ברית, בישיבה ציונית שהיא בעיניהם בבחינת "בל יראה ובל יימצא", והוא המוהל חזר בו. אולם לאחר מו"מ מייגע הוסכם על שני הצדדים לקיים את הברית ב "מכון מאיר", מוסד של חוזרים בתשובה השוכן באותה שכונה. כנראה שבעדה החרדית לא יודעים כי "מכון מאיר" הוא מעין סניף של "מרכז הרב" והעומד בראשו הרב דב ביגון, הנו חניך ובוגר הישיבה שרבני העדה אסרו לקיים בו את הברית.

לאחר הברית התקיימה סעודת המצווה בבנין ישיבת "מרכז הרב" ממנה נעדר המוהל ברנדסדורפר מסיבות מובנות. בראש וראשונה שמטבח "מרכז הרב" משתמש במצרכים העומדים תחת השגחת המועצה הדתית בירושלים ולא תחת ההכשר של הבד"צ (בית דין צדק) של העדה.

יצויין, כי המוהל הירושלמי הרב יוסל'ה וייסברג, יהודי חרדי לא פחות מאשר ברנדסדורפר טורח ממרחקים ובא לערוך בריתות בישיבת "מרכז הרב", ברוב עם הדרת מלך.

מספרים על המוהל הרב יוסלה וייסברג שפנה אל הרב שלמה זלמן אוירבך שנפטר לפני שבועות מספר ושאל אותו שאלת חכם. הוא הוזמן לערוך ברית מילה אצל משפחה רפורמית. מה לעשות? הרב אוירבוך אמר לו: מה השאלה" כמובן עליך לקיים את הברית כדת וכדין, והוסיף: כמה בריתות יש לרפורמים בירושלים. הלוא הם מיעוט, ואם אתה לא תערוך את הברית הם "יכשירו" מוהל שלהם. ודי לחכימא ברמיזא.

כהנא חי וביבי

אנשי כהנא חי, חרף שהוצאו מחוץ לחוק, מנהלים תעמולה גלויה ולא מסתירים את דעתם ואת כוונתם ואת פעולותיהם. למשל: הם מפרסמים בעלון שלהם "דרכה של תורה", שהדפיסו חולצות חדשות עם הכיתוב "כולנו כהנא" את תמונתו של הרב מאיר כהנא הי"ד, ולמעוניינים יש כתובות, יש טלפון, למי לפנות, תמורת 20 ₪.

גולת הכותרת בעלון זה, ביבי נתניהו, שלפי דעתם הוא יותר גרוע מאשר יצחק רבין. למה: מפני שביבי נתניהו נחשב בעיני רבים לתקווה גדולה, הוא כובש סקרים (שקרים) הנה הוא יוריד את רבין, הוא יושיע את העם, השאלה היא האומנם? התשובה היא: ביבי יצא "בתכנית מדינית" חדשה, מהי התוכנית? אוטונומיה וגדר מסביב לעזה. משום מה זה נשמע קצת מוכר שואלים אנשי כ"ך? אמנם ביבי נתניהו, זרה קצת מלח ופלפל על התוכנית שלו כדי שלא תיראה כתואמת אוסלו. אלא שהפעם דווקא רבין, אומרים אנשי כ"ך, חשף את ערוות התוכנית כשהגיב ואמר: "אז כל הוויכוח הוא על טיב הגדר?".

בה בשעה שכל כך הרבה יהודים טובים תולים דווקא באדם זה את כל יהבם, מתברר לנו שהוא (ביבי נתניהו) לא מלמד דבר ולא הבין דבר. העובדה שאף אחת ממפלגות הימין אינה מסוגלת לקבל: אוכלוסיה כבושה לעולם לא משלימה! (ההדגשה במקור) רבין מתחיל להבין זאת (חלקית) לכן הוא חושב שע"י נסיגה יפטר מהם (מחלקם, את ערבי ישראל הוא שוכח). הרב כהנא הבין זאת באופן מלא. הוא הציע לאמץ את הפתרון התורני. ה "ימין" לא מבין דבר ועדיין מדבר על דו-קיום ...

לביבי הפוליטיקאי, כמו לחבריו, אין טיפת אומץ לתת משהו חדש, הוא ממחזר את אותן הסיסמאות שהביאו אותנו אל עברי פי פחת ואינתיפאדה. ועוד מאחז את העיניים כאילו יש לו "תוכנית מדינית חדשה".

ובכל זאת, יותר מדי אנשים לא משתכנעים: "העיקר להפיל את הממשלה הזו ואת השאר נשאיר לאחר כך", הם טוענים. אבל מה יהיה כאשר יתברר ש "השאר" הוא בדיוק אותה הגברת בקושי בשנוי אדרת? לכן כדאי כבר היום להוציא את האוויר מתעמולת הכזב (של ביבי) ולומר: הימין והשמאל – וזו נבלה וזו טריפה. מי שלא מאמץ את הפתרון היהודי יוביל חס וחליל לאסון שהעם היהודי לא ידע כמותו.

אנשי כהנא חי מסיימים ואומרים: ועוד מילה בעניין: מי שרוצה לדעת מהו "הליכוד", שיקרא זה בגיליון זה, את סיפורו של יונתן פולארד שהופקר (בתקופת שמיר) מפחד האמריקאים וקיבל מאסר עולם, שעה שכל מפעיליו נמלטו כעכברים לחוריהם.

איציק היא שלנו

"האגודה לשמירת זכויות הציבור הדתי והחרדי בישראל" זוקפת לזכותה את בחירת הח"כית דליה איציק ליו"ר ועדת החינוך והתרבות, במקומו של הח"כ אברהם בורג שנבחר ליו"ר הסוכנות היהודית, ולא את הח"כית יעל דיין. האגודה מתקשטת בנוצות זרות ...

בהודעה לעיתונות מגלה ה "אגודה" כי היו"ר שלה, חיים מילר, העביר לראש הממשלה יצחק רבין ולראשי מפלגת העבודה מסר, שבחירתה של יעל דיין "ומשחיתה את העם בישראל" יגרום למהפך בבחירות הבאות לכנסת, ויש תקדים לדבר "ראשי האגודה שהיו מעורבים במהפך לבחירות לעירית ירושלים מזהירים את ראשי מפלגת העבודה מאותו מודל שיהווה חיקוי לבחירות לכנסת הבאה, אם מפלגת העבודה תמשיך להתגרות בציבור החרדי בישראל". פגישות של ראשי האגודה נקבעו עם שרים ואישים בכירים במפלגת העבודה, מגלה יו"ר האגודה.

מאידך אנשי "האגודה הביעו סיפוק רב מבחירתו של הח"כ אברהם בורג ליו"ר הנהלת הסוכנות היהודית. סיפוק זה לא בא חס וחלילה, בגלל ידידות, אלא אך ורק על רקע פרישתו של בורג מהכנסת, כי לדברי "האגודה" הוא לחם נגד הדת ומוטב שישב בסוכנות ולא בכנסת, כי שם מקומו. לדעת "האגודה", הסוכנות, נהפכה למוסד המייצג את הרפורמים ומוסד זה (הסוכנות) יביא רק אסון וחורבן לעם ישראל במדינת ישראל.

שאלת הגרים

הבא להתגייר ולהסתפח, בנחלת השם, צריך לאמר לו: לא תוכל להיות חבר כנסת: לפי ההלכה
"גר שבא להתגייר בזמן הזה אומרים לו מה ראית שבאת להתגייר, אי אתה יודע שישראל בזמן הזה, דוויים, דחופים וסחופים ויסורין באין עליהם? אם אומר יודע אני ואיני כדאי, מקבלין אותו" (יבמות מ"ז ע"א)
רש"י במקום מפרש: ואיני כדאי, ואיני ראוי להשתתף בצרתן ומי יתן ואזכה לכך. עד כאן לשון רש"י.

הרב יואל שוורץ מירושלים בספרו "מדריך לגר" שכתב, במסגרת לימודים, עם אנשים שעשו את הצעד הגדול בחייהם, עזבו את בית הוריהם, מולדתם ודתם ובאו לחסות בצל כנפי השכינה. הספר של הרב שוורץ מהווה "אורים ותומים" לאלה שעוסקים בגיור כהלכה, במיוחד לדיינים שתהיה להם לתועלת לדעת אלו דברים נעשים כהלכה ואלו דברים שנעשים שלא כהוגן כי גרים שהתגיירו שלא לפי ההלכה מעכבים את ביאת המשיח צדקנו.

הרב שוורץ כתב בין היתר מה צפוי לגרים ואומר:
"אין ממנים בתפקיד של שררה על ישראל, לא מי שאחד מהוריו הוא ישראלי, ולכן אין ממנים גר להיות מפקד בצה"ל, ראש עיר, ראש ממשלה, שר, חבר כנסת, ואין ממנים את הגר להיות דיין, אך יכול להיות, מורה הוראה, אבל להיות ראש ישיבה, או רב בעיר או בשכונה , צריך עיון בדבר, ואם אין כמותו בישראל ממנים אותו בדוחק, ואם אביו מישראל ממנים אותו גם למלך ויש חולקים".

הרב שוורץ בספרו מביע את דעתו אם מעיקר הדין יש לגוי (לא יהודי) זכות בחירה לעירייה או לכנסת, אבל שאלה זו אינה נוגעת לשאלה של גרים.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר מה בירושלים 1995

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: שדרות המאירי 2, ירושלים (מכון מאיר) | רחוב נתן שטראוס 26, ירושלים (בית דין צדק העדה החרדית, מזכירות העדה החרדית - בנייני זופניק) | רחוב הרב צבי יהודה 12, ירושלים (לשעבר רחוב קורות העיתים - קרית משה - ישיבת מרכז הרב (משנת 1964)) | רחוב שמריה 11, ירושלים (ישיבת הרעיון היהודי ומערכת "דרכה של תורה")
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות