לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הצעות להעלאת עצמות הגאון ר' אליהו מוילנה לישראל


מאת: נ. זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 2) - 02/12/1962 (יום ראשון)
לפי הידיעות שהגיעו לירושלים פונו באחרונה עצמות הגר"א (הגאון ר' אליהו מוילנא) מבית הקברות החדש בוילנא שהוקם לפני כעשרים שנה, אחרי שעצמותיו כבר טולטלו כמה פעמים, לבית הקברות החדיש שהוקם באחרונה והקהילה היהודית הקטנה במקום הקימה גם אהל יפה על קברו של הגאון.

בקשר לכך וכן בקשר להצעות השונות שהוצעו כאן להעלות עצמותיו של הגאון מוילנא לישראל, נודע לנו כי עוד בשנת תרצ"ה (1935) היו חילופי מכתבים בין רבה הראשי של ארץ ישראל, הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל לבין רבה של וילנא הרב ר' חיים עוזר גרודזנסקי זצ"ל בנידון, שמהם נודע כי "כולל" וילנא בירושלים עוד בשנת 1935 יזם את העלאת עצמותיו של הגר"א לארץ ישראל אולם "הכולל" נתקל בהתנגדותו החריפה של הרב גרודזנסקי. סיבות התנגדותו היו שונות.

בשנת 1935 עמדה עיריית וילנא (מאגיסטראט בלע"ז) להרוס את בית הקברות הישן בוילנה שבו טמונות עצמותיהם של הגאון מוילנא, וגרף פוטוצקי (הגר צדק הידוע), הרב שטראסון (המכונה הרש"ש), ועוד גדולי הדור.

לפי החוק של המדינה, בית עלמין ישן שהוא יותר ממאה שנה הרשות בידם להרוס אותו, ועיריית וילנא רצתה להפוך אותו למגרש ספורט. אחרי מחאות שונות הסכימה עיריית וילנא להשאיר את חלקת הגאונים והקדושים והיתר לחרוש ולהרוס. אולם רבני וילנא, ובתוכם הרב ר' חיים עוזר גרודזנסקי זכר צדיק לברכה הפעיל את השתדלותו אצל השרים השונים בנידון, ובמכתבו של הרב קוק הוא מצטער על פטירתו של "השר הראשון שענייני וילנא היו קרובים אליו מאוד בהיותו ילד עירנו וגדל וחנך פה שחשבנו שסוף דבר נביא לפניו את הענין". ר' חיים עוזר הביע במכתבו גם את החשש שההצעות להעלאת עצמות הגר"א לארץ יקלו על עיריית וילנה לבצע את זממה.

אולם עתה אחרי שהוסרו סיבות התנגדותו של הרב גורדנסקי ראוי ברצינות לגשת לשאלה זו ולטכס עצה על העברת עצמותיו ביחד עם האוהל של הגאון מוילנא לירושלים.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1962

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Suderves Road 28, וילנה, ליטא (Saltonishkiu Cemetery - מקום קבורתו של הגאון מוילנה, הרב חיים עוזר ועוד) | רחוב הרב קוק 9, ירושלים (בית הרב אברהם יצחק הכהן קוק ומשכנה הישן של ישיבת מרכז הרב (בית דוד))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות