לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ב "גוש אמונים" הכל כשר


מאת: נח זבולוני סופר "דבר"
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 6) - 28/03/1985 (יום חמישי)
מיון מהיר:
בעוד שהרבנות הראשית לישראל יושבת על המדוכה ולא מוצאת פתרון לשאלה עקרונית, האם להעניק תעודת כשרות למפעל שאינו בבעלות יהודית, הרי רבני "גוש אמונים" פתרו אותה בנקל והם ששים לתת תעודות הכשר למפעלים ערבים בשכם.

חנה ג'דעון, ערבי נוצרי, הקים בראמללה מפעל ליצור משקאות קלים והוא משווקת את התוצרת שלו גם במיגזר היהודי. בדעתו גם לייצאה לחו"ל, ולכן פנה ב-9.7.84, באמצעות עורך-הדין הירושלמי עין-דור, אל מחלקת הכשרות הארצית של הרבנות הראשית, וביקש שתשלח מפקח כשרות שיבדוק את הסידורים הדרושים, ולאחר הבדיקה תעניק למפעל תעודת כשרות.

מאז עברו יותר משמונה חודשים וחנה ג'דעון טרם קיבל את התעודה. בחליפת המכתבים בין עו"ד עין-דור לבין מחלקת הכשרות, הודיעה המחלקה כי אין היא מעניקה תעודות כשרות, וכי תפקיד זה מוטב על הרבנויות המקומיות הסמוכות למקום המפעל. לכן עליו לפנות בנידון אל הרב זלמן מלמד, רבה של בית-אל ב' או אל הרב גבי מאיר, רבה של פסגות. האחרונים העבירו את עניין הכשרות אל מחלקת הכשרות הארצית של הרבנות הראשית, שחזרה והעבירה אותו אליה, כך נמשכת חליפת המכתבים יותר משמונה חודשים.

עו"ד עין-דור מדגיש במכתביו כי בעל המפעל השקיע סכומים ניכרים כדי לעמוד בתנאים הנדרשים ע"י הרבנות הראשית לקבלת תעודות כשרות, ואי קבלת התעודה גורמת לו נזקים כבדים.

לסופר "דבר" נודע כי הרב דוד נשר, העומר בראש מחלקת הכשרות הארצית, סובר כי יש לתת תעודות כשרות גם למפעלים של ערבים. דעתו היא כי בין כה וכה הם מפיצים את התוצרת שלהם בשוק היהודי, ומוטב שיעשו זאת כשהמפעלים שלהם עומדים תחת השגחה רבנית, אולם יש ברבנות הגורסים אחרת.

יש לציין כי היו מקרים דומים שבהם ביקשו ערבים בשכם תעודת כשרות למפעלי הטחינה שלהם. מחלקת הכשרות הארצית של הרבנות הראשית הפנתה אותם של הרב איתן, רבה של "קרני שומרון", התנחלות "גוש-אמונים" הסמוכה לשכם. הרב נענה ברצון לבקשת מחלקת הכשרות. אנשי "גוש אמונים" שמחו על שניתנה להם הזדמנות להפגין נוכחות בעיר, ומעתה הם מופיעים בשכם לעתים קרובות על נשקם וחגורם המלא יחד עם הרב וצוות המפקחים.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1985

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: שכם
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות