לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

שונאים את המדינה. אוהבים את ההקצבה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | מה בירושלים (עמוד 11) - 18/05/1995 (יום חמישי)
מיון מהיר:
מפלגות הימין
1995
1. דו"ח מבקרת המדינה אודות המוסדות המקבלים כספים ייחודיים מהאוצר, גרם לשר האוצר לצאת ביוזמה שרשימת המוסדות תפורסם ב "רשומות". הדבר מעורר חשש בקהילות החרדים שאינן מכירות במדינת ישראל. 2. עצמאות בגוף קטיף? - גופי הימין הכריזו על גוש קטיף כעל גוש עצמאי. הדבר הזכיר לנח זבולוני את הכרזת העצמאות של נטורי קרתא, בה הגדירו את "מאה שערים" אוטונומיה חרדית. 3. עניין הדגל - התנועה הרפורמית יוצאת בקריאה להפסיק תקצוב מוסדות שאינם מורידים את דגל המדינה לחצי התורן ביום הזכרון ואינם מניפים אותו ביום העצמאות.

פרסום ממצאי מבקרת המדינה, על המוסדות הציבוריים הנתמכים וסכומי התמיכה שמקבלים מקופת המדינה, עורר מבוכה בקרב החוגים החרדיים הקיצוניים השוללים את קיום המדינה הציונית הכופרת ומוסדותיה, אבל בסתר הם מקבלים תקציבים הראויים להתכבד

שר האוצר אברהם בייגה שוחט עומד לצאת ביוזמה לפיה יפרסם האוצר את שמותיהם של מוסדות ציבור, ישיבות, תלמודי תורה, וכדומה, בעתון הרשמי "רשומות", את שמות המוסדות והסכומים שמקבלים מהאוצר – זאת, לפי הצעתה של מבקרת המדינה השופטת מרים בן-פורת.

במוסדות התורה, במיוחד אלה שבפרהסיה שוללים את קיום המדינה המינית, אולם בסתר מקבלים תקציבים די גדולים, לפעמים אפילו יותר משמגיע להם, עוררה היוזמה של האוצר מבוכה ופחד, פן תיוודע האמת – מאין שואבים מוסדות התורה אלה את יניקתם החומרית. הפרסום, חוששים חוגים אלה, עלול לפגוע קשות בתרומות המתקבלות מאמריקה, תרתי משמע. ראשית – בחו"ל – יטענו יש לכם. ושנית, הקיצונים התומכים במוסדות אלה, כגון חסידי סטמאר, יתנערו ולא יתמכו להבא במוסדות שנהנים מקופת המדינה הכופרת.

החוגים הדתיים-לאומיים שמחים לאיד הפרסום בעתון הרשמי. זה ייתן להם נשק לנגח את הממשלה במיוחד בגלל ההקצבות למוסדות ש"ס.

עצמאות בגוף קטיף?

לא פחות מתשעה גופים ומפלגות הכריזו על "עצמאות בגוש קטיף". היה זה ביום העצמאות ה-47 לקום המדינה. ביום זה צעדו ב "צעדת עצמאות" בסיסמה: "זה הזמן וזה המקום" – להכריז על גוף קטיף כגוש עצמאי.

בהכרזה יומרנית שיש לראות בגוש קטיף מימוש חיזוק הציונות בחקלאות, בהתיישבות, בחינוך ובבטחון, נערכה ההצדעה וטקס ההכרזה על גוש קטיף כעל עצמאי, עליו הכריזו המפלגות הימניות כגון: המפד"ל, ליכוד, צומת, מולדת, וחמישה גופים אחרים, מועצת יש"ע, מועצה אזורית חוף עזה, ובני עקיבא, שהם כוכבי הלכת של המפלגות הימניות.

כאשר פורסמה ההכרזה ברבים, נזכרתי ב "עצמאות" דומה שהכריזו אנשי "נטורי קרתא" בראשם הרב משה הירש, בעודו מכהן כשר החוץ של הנטורים, שהכריז על שכונת מאה-שערים החרדית כעל שטח אקס-טריטוריאלי, כלומר כעל אוטונומיה פלסטינית-ישראלית, וכמובן שזה היה משחק מלים גרידא, ותו לא.

עניין הדגל

מי שלא מוריד את הדגל הלאומי לחצי התורן ביום הזכרון לחללי צה"ל, וכן מי שלא מניף אותו ביום העצמאות, או כל חג לאומי אחר, לא יזכה בכספים מהמדינה – בדרישה זו יצאה התנועה ליהדות מתקדמת (רפורמים) בירושלים.

לפני חג העצמאות יצאה בדרישה זו "התנועה" בעקבות קביעת רבני התנועה, הרבנים הגב' מיה לייבוביץ, יואל אוסרן, דוד אריאל-יואל ויהודה מזור, רבני "בית שמואל" האגוד העולמי ליהדות מתקדמת בירושלים, שקובעות שיש להפסיק לאלתר הקצבת כספים ממלכתיות למוסדות שאינם מורידים את דגל הלאום לחצי תורן ביום הזיכרון לצה"ל, ואינם מניפים אותו בחג העצמאות. רבנים אלה פנו אל ממשלת ישראל בקריאה נרגשת לתת את דעתה הנחרצת על מקרים שאירעו בשנים האחרונות, בהם היו משום פגיעה קשה במשפחות שכולות.

נוסף לזה דורשים רבנים אלה לחוקק חוק בכנסת הקובע, כי העושה שימוש בסמלים נאציים כמו צלבי קרס לצורך ניהול מאבקם, או המניף דגלים שחורים בחג העצמאות יענשו בחומרת הדין, וכן יחשבו לאי-כיבוד זכר חללי צה"ל.

הרבנים, כאמור, מציעים לשלול תקציב המדינה ממוסדות, עליהם לא יונף דגל ישראל ביום העצמאות או שיבזו אותו, ואת מעמד שירת ההמנון הלאומי "התקוה", כגון שלא יקומו בעת ששרים אותו וכן יבזו את סמלי הזיכרון הלאומיים.

יצויין, כי בישיבת פוניבז' בבני ברק, שהיא הישיבה החרדית היחידה מתוך כאלף ישיבות חרדיות בארץ שמניפה את דגל הלאום ביום העצמאות. נוהג זה הכניס מייסד הישיבה בשעתו הרב יוסף כהנהמאן ז"ל, ותלמידי הישיבה החרדים הקיצוניים, ששוללים את קיום המדינה שומרים על סטטוס-קוו, ואינם מעזים להוריד את הדגל ביום העצמאות.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר מה בירושלים 1995

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: בית הדפוס 12, ירושלים (משרד מבקר המדינה) | רחוב רבי אבא גרוסברד 7, בני-ברק (ישיבת פוניבז’) | רחוב דוד המלך 13, ירושלים (מרכז התנועה ליהדות מתקדמת - רפורמית) | גוש קטיף
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות