לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מה קדוש יותר: השבת או ההתנחלות


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | מה בירושלים (עמוד 11) - 05/07/1995 (יום רביעי)
שושלת סולובייצ'יק החרדית (בריסק) בירושלים זועמת על קרוב משפחה, הרב אהרון סולובייצ'יק משיקאגו שהורה כי מותר - יותר נכון - מצווה גדולה לעשות בשבת כל דבר הנחוץ למנוע עקירת מתנחלים מיישוביהם

בפקס שהגיע בסוף השבוע מהרב אהרון סולובייצ'יק משיקאגו, בתשובה לשאלה: האם מותר לחלל את השבת בכדי לעצור את "משמרת אש"ף" שבאים בשבת לעקור את המתנחלים ביישוביהם". התשובה היתה – "מצווה גדולה היא לעשות בשבת כל דבר נחוץ בכדי למנוע את הסכנה הצפוייה מעקירת המתנחלים מיישוביהם. בברכת כל טוב ובציפיה לשלום, אהרון הלוי סולובצ'יק א' תמוז ה תשנ"ה".

בעקבות היתר זה, יצאו בשבת מתנחלים לכביש קלקיליה שכם להפגנה שהיתה אלימה באיום בנשק על קצין מג"ב. במהלך התפילה שערכו המפגינים הם חסמו את הכביש באבנים, חסימה שהיתה קשורה בחילול שבת כגון: טלטול אבנים שזה דבר מוקצה ובניית מחסום שיש בה איסור בונה מן התורה שעליה חייבים סקילה.

בשושלת בריסק החרדית בירושלים רואים בצער איך הבן דוד שלהם, רבי רבי אהרון סולובייצ'יק משיקאגו, נכדו של רבי חיים סולובייצ'יק זצ"ל מבריסק, הכבשה השחורה במשפחה, נותן היתר לחלל את השבת, שפגע בשושלת כרעם ביום בהיר.

כאשר פנינו אל אחד מבני השושלת סולובייצ'יק לקבל תגובה על ההיתר שנתן בן המשפחה שלהם לחלל את השבת, אמר בזו הלשון: "אצודרייטער" (משוגע). ולעצם העניין אמר, נהפוך הוא, יש מצווה לגרש ולעקור אותם, את כל המתנחלים מיישוביהם, כי הם הבריונים מבית שני שהחרימו את בית המקדש. הם רוצחים ורודפים ורוצים להחריב את היהדות כולה והעם היהודי במעשיהם הנלוזים".

יש לציין כי הרב אברהם שפירא, הרב הראשי לישראל לשעבר הכחיש מכל וכל, כי התיר לחלל את השבת כפי שפורסם ברדיו ביום שישי ואמר: מותר לחסום כבישים, אבל לא באבנים, דבר הכרוך בחילול שבת. ואילו לרב סולובייצ'יק נשארת הברירה לטעון, כי הפקס היה מזוייף.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר מה בירושלים 1995

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: שכם | קלקיליה
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות