לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

העדרו של דיין מסייע להפעיל את בית הדין


מאת: סופר "מעריב"
פורסם: מעריב | בארץ - 01/07/1976 (יום חמישי)
אחד משלושת ההרכבים בבית-הדין הרבני בירושלים, שהיה משותק במשך חודשים רבים, שב לפעול, בראשות הרב אהרן כץ.

לפני כשמונה שנים הוקם ההרכב, כאשר בראשו הרב אברהם שפירא, ובו חברים הרב אהרן כץ והרב דוד עטייה.
בשנה שעברה מונה הרב שפירא לחבר בית הדין הרבני הגדול, וכתוצאה ממינוי זה תיפקד אחד מבתי הדין בהרכב שניים בלבד: הרב אהרן כץ כיושב-ראש, והרב דוד עובדיה.

פעילותו של הרכב זה לא נפגעה, שכן בחלק ניכר מפעולותיו היה די בשני רבנים. במקרים שהיה צורך ברב שלישי, היה מצטרף אחד מחברי שני בתי הדין האחרים.

הרב הראשי שלמה גורן, שאינו רואה עצמו קשור להבטחות קודמיו, החל ללחוץ על מינויו של איש סודו ויד ימינו - הרב אליעזר שפירא, כאב"ד. אבל מינוי כזה טעון הסכמת שני הרבנים הראשיים. הרב הראשי עובדיה יוסף התנגד למינוי זה. הוא הודיע, שלמען שלום בית אין הוא עומד על מינוי איש משלו כאב"ד, אבל יש לו התנגדות אישית - אובייקטיבית - למינויו של הרב אליעזר שפירא. הרב גורן לא היה מוכן לסגת, וכך נגנז הרעיון של מינוי אב"ד.

יוזמת השר

בהעדר אב"ד רשמי, מתמנה אוטומטית ותיק אותו הרכב ליו"ר ביה"ד; דהיינו - אב"ד למעשה, אם לא להלכה. בתפקיד זה כיהן היו"ר החוקי - הרב אהרן כץ - במשך חצי שנה.

הסדר זה פעל בלא תקלות, עד ששר הדתות ד"ר יצחק רפאל יזם העברת הרב אליעזר שפירא מהרכב אחר של בית הדין האזורי ומינויו ליו"ר בהרכב שבו כיהן עד כה בתפקיד הרב אהרן כץ.

צעד זה נעשה בניגוד לחוות הדעת של היועץ המשפטי, פרופ' אהרן ברק, שלפיה תיתכן העברה של דיין מהרכב להרכב רק בהסכמת אבות בתי הדין של אותה עיר.

שר הדתות ניסה לתת תוקף לצעד זה ע"י זימון שני אבות בתי הדין, הרבנים יוסף בבליקי ויוסף ולנדברג, כדי לאשר את ההעברה. הרב בבליקי סירב להופיע לפגישה והרב ולנדברג הודיע, שאינו יכול לפגוע ברב אהרן כץ, שהוא הוותיק בהרכב ולפי החוק צריך לכהן כיו"ר באותו הרכב.

הרכב משותק

מינוי הרב אליעזר שפירא ליו"ר ההרכב, בניגוד לדעת הרבנים בבליקי וולנדברג, גרם לכך שההרכב השלישי היה כמעט משותק למשך חודשים רבים, וההרכב שבו היה הרב אליעזר שפירא חבר נפגע אף הוא, מכיוון שנותרו בו רק שני דיינים.

לפני כחודש נסע הרב אליעזר שפירא בשליחות הרב גורן לארה"ב, כדי לארגן כנס עולמי של רבנים בישראל.
נסיעה זו איפשרה לרב אהרן כץ לשוב לפעילות תקינה בהרכב שבו פעל שנים רבות, ובחודש האחרון נסתיים הטיפול בכ-60 תיקים, שבמשך חודשים רבים היו תלויים ועומדים.

הרב אהרן כץ, שנתמנה לחבר בית הדין הרבני בירושלים, בלא בחינות, בזכות גדולתו בתורה ועל יסוד המלצת הרב הראשי לישראל הרב איסר אונטרמן זצ"ל, עמד בראש ישיבת פתח-תקווה במשך קרוב לשלושים שנה ובמשך תקופה ארוכה זו העמיד מאות תלמידי חכמים, המכהנים היום במשרות רבניות כדיינים וכן במוסדות חינוך בארץ.

דפים בנושא:
Powered By Click for details


מעריב בארץ 1976

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב המלך ג’ורג’ 24, ירושלים (בית הדין הרבני האזורי (1966-2014) בית פרומין)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות