לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בית-דין רבני בירושלים פסק:

אשה שהרתה בהזרעה מלאכותית מזרעו של איש זר כאילו בגדה בבעלה

הרבנים נזפו בבית-החולים "שערי צדק" וברופא שביצע את ההזרעה. שללו כל זכות כספית מהאשה בגירושיה


מאת: סופר "מעריב"
פורסם: מעריב | בארץ - 03/10/1976 (יום ראשון)
פסק דין המהווה תקדים בענין הזרעה מלאכותית הוצא לפני כארבעה חודשים ע"י בית הדין הרבני האזורי בירושלים. פסק דין זה קובע כי בהזרעה המלאכותית של זרע מאיש אחר, מעלה האשה בבעלה, והיא חייבת לקבל ממנו גט בלי שהיא יכולה להתנותו בתנאים כספיים. שלושת הדיינים שישבו בדין, הרבנים אליעזר יהודה וולדנברג אב"ד, יוסף כהן וישועה עטייה, גינו את בית החולים "שערי צדק" שבו בוצעה ההזרעה המלאכותית ואת הרופא ד"ר צבי פלטי, שעשה את ההזרעה. (שם בני-הזוג שמור במערכת).

"אחרי שמוע טענות ומענות"

בהחלטת בית הדין מיום ב' כסלו תשל"ז (6.11.75) נאמר:
"אחרי שמוע טענות ומענות הצדדים והבירורים והיות והאשה מודעה לטענת בעלה שההריון שהיא הרה בו איננו מבעלה, וכי הד"ר פלטי מביה"ח שערי-צדק הזריק לה זרע מאיש אחר ומזה היא הרה, והדבר בוצע גם שלא בידיעת הבעל, לכן מחליטים:
א. האשה בהסכמתה שיזריקו לה זרע מאיש אחר, מעלה מעל בה' ובבעלה גם יחד, ולכן חייבת היא ג"פ (גט פטורין - המערכת) מבעלה, ואין לה להתנות תנאים כספיים עובר למתן הגט או לדרוש שבעלה יעביר את הדירה שהיא ע"ש שניהם על שמה בלבד.
ב. מוקיעים מעשה הרופא בהזריקו זרע מאיש אחר ברחם אשת-איש, ומתריעים על זה שהדבר נעשה בכתלי בית חולים חרדי שערי-צדק, שעקב האמון שנותנים בו נזקקים לו ודופקים על דלתותיו כל יהודי חרדי בירושלים ומחוצה לה.
ג. קובעים סידור הג"פ ליום ג' י"ט טבת תשל"ו שעה 9."

תשובת הפרופסור לבית-הדין

עוד לפני הוצאת פסק הדין הועברו פרטי המקרה למנהל בית החולים "שערי צדק" הפרופ' דוד מאיר שנתבקש לברר אם אמנם ביצע הד"ר פלטי, רופא בית החולים את ההזרעה המלאכותית. סמוך למתן פסק-הדין ב-5 בנובמבר 1975, שלח הפרופ" מאיר תשובה לבית הדין הרבני, בה נאמר, בין היתר:
"הזמנתי את ד"ר פלטי לבירור הענין, ד"ר פלטי הכיר מיד את המקרה הנדון. הודעתי לו שמר (שם הבעל) הגיש תביעת גרושין כנגד אשתו, ובין הסיבות העלה את ענין ההזרעה המלאכותית שבוצעה באשתו בזרע אדם זר מבלי ידיעתו והסכמתו. אני בקשתי מד"ר פלטי שיעלה על הכתב את פרטי המקרה הנדון ויודיע לי אם בוצעה הזרעה מלאכותית, ואם כן של מי הזרע והאם בוצע הדבר בידיעת ובהסכמת שני בני הזוג. ד"ר פלטי הודיע לי שהוא יוכל לתת לי תשובה תוך יום-יומיים. כעבור תקופה זו התקשר אלי ד"ר פלטי והודיעני, שמכיוון שהאשה עומדת ללדת בקרוב, מבקש הוא לדחות את מתן תשובותיו עד לאחר הלידה. אני הודעתי לו שרצוני כמנהל המוסד ורצון בית הדין לדעת אם בוצעה הזרעה מלאכותית עם זרע זר ולא מענינת אותנו, לצורך ענין זה, התוצאה הסופית, זאת אומרת, אם הולד הוא אכן מזרע אביו או מזרע זר". העתק ממכתב זה נשלח לד"ר צ. פלטי.

הגט עדיין לא בוצע

נודע, כי למרות שבית הדין קבע את סידור הגט ליום י"ט טבת תשל"ו, עדיין לא בוצע הגט והדבר נמצא בתהליכים סידוריים ע"י בית הדין ובני הזוג. מדיוני בית הדין הרבני הנ"ל מתברר, כי בני הזוג שהיו חשוכי ילדים, נמצאו בטיפול רפואי זמן ממושך. בעת הניסויים בהזרעה מלאכותית נלקח זרע מהבעל 3 פעמים, אך ללא תוצאות. האשה אמרה כי לאחר שהנסיונות להפרותה מזרע הבעל לא הצליחו, היא ביקשה מבעלה לאמץ ילד והוא לא רצה, היא ביקשה מהרופא שיזריק לה וחשבה שזה ערבוב של זרע איש זר עם זרע בעלה. הרופא הזריק לה זרע שלא מבעלה, לאחר שקבע שהזרע של בעלה לא מועיל ואינו פורה. הבעל הצהיר בעדותו בפני בית הדין כי לא הסכים לשימוש בזרע של גבר אחר בלי ידיעתו.
Powered By Click for details


מעריב בארץ 1976

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב המלך ג’ורג’ 24, ירושלים (בית הדין הרבני האזורי (1966-2014) בית פרומין) | רחוב יפו 161, ירושלים (משכנו הישן של בית חולים שערי צדק)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות