לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

יד ימינו של טרוצקי - גיבור רומאן סובייטי ביידיש


מאת: ללא שם
פורסם: מעריב | שיחות (עמוד 10) - 17/10/1967 (יום שלישי)
ב "סאוועטיש היימלאנד" (של ספטמבר 1967) התחיל להתפרסם רומאן "א פאשעטע מאמע" מאת נאטאן (נתן) זאבארע. בגליון הקודם של כתב-העת "נתבשרנו", כי בירחונו של ווערגעליס יתחיל להידפס רומאן שגיבורו הבולשביק המפורסם ה. (?) צ'ודנובסקי כראש המחתרת הסוציאל-דמוקראטית בפטרבורג שלאחר 1905, משפטו שבו נידון למאסר עולם עם עבודת-פרך בסיביר. פרטים קלושים ובלתי מדוייקים שזורים בחלק זה של הרומאן.

המחפש פרטים על ג. צ'. באנציקלופדיות הסובייטיות - לא ימצאם. עד כה - "פרסונא נון-גראטא", והנה - גיבור רומאן !

ג. צ'. נולד בייקאטרינוסלאוו. אביו, איסאק (יצחק) עורך דין מזהיר משתמד "מתוך הכרה". אמו הכשרה יושבת עליו "שבעה". עימו משתמדים שני בניו, ובתוכם גריגורי (כבן 7), ובתו, פרט לאשתו, הנשארת ביהדותה ושומרת מצוות אחדות. גריגורי נימול, כאחיו הגדול.

מגמניסה רוסית גורש על מרדנות וחשד "קראמולה" [ * ] . הוריו שלחוהו לשוויץ לסיים תיכון. בשובו לרוסיה נעשה מראשי המחתרת של ס.ד. [ ** ] בכינוי "פיוטר" - נאסר ונידון. מסיביר ברח אל מחוץ לרוסיה - באמיגרציה באירופה במחיצתו של טרוצקי, שעימו חזר ב-1917 לרוסיה. עבר ביעף בערי התעשיה והלהיב את הפועלים לקחת את השלטון לידיהם. הצטרף לפרקצית [ *** ] הבולשביקים בס.ד., כטרוצקי רבו. נמנה עם כובשי "ארמון החורף" שבו התבצרה הממשלה הזמנית עם קרנסקי בראש. במלחמת האזרחים נתמנה ע"י טרוצקי למפקד החזית הדרומית באוקראינה נגד "הלבנים". סר לעיר, ובה סירבו אביו וקרובי משפחה אחרים לראותו. נפצע בקרבות ובהיות רכבתו עומדת ליפול בידי "הלבנים" (שאחיו הוא אחד מקציניהם) שימיתוהו כקומיסר וכז'יד - התאבד ביריה.

הוריו, אחיו "הלבן" ואחותו בורחים עם הלבנים ליוגוסלביה. הוא נשכח-הושכח יחד עם טרוצקי. והנה - פתאום גיבור רומאן.

לפני שנה נשאל אחד מבני-עירו בישראל פרטים עליו מ "שם". לא ידע האיש בישראל, לשם מה נשאל - והשיב לפי תומו ולפי ידיעתו. עתה נודע הדבר.

הערות:
* קראמולה - אפיקורסים ובלתי מרוצים.
** ס.ד. - סוציאל-דמוקראטית
*** פרקציה - פלג, סיעה.

נח זבולוני קיבל מדי חודש את גליונות "סאוועטיש היימלנד" ומאמרים רבים נכתבו על פי ידיעות ששאב משם. עובדה זו, סגנון הכתבה והנושא מביאים למסקנה שכתבה זו נכתבה כנראה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב שיחות 1967

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: סנט פטרבורג, רוסיה | מוסקבה, רוסיה (קירוב 5 (מוסקבה העתיקה) - מערכת סאוועטיש היימלאנד (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות