לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרב גורן אוסר - הראשל"צ מתיר

הרב יוסף: "תינוקת המבחנה" היא בת חוקית להוריה בתנאים מסויימים


מאת: ללא שם
פורסם: מעריב | מעריב - עמוד פנימי (עמוד 4) - 15/08/1978 (יום שלישי)
הרב הראשי לישראל, עובדיה יוסף, פסק אתמול, כי "תינוקת המבחנה" היא בת חוקית להוריה, בתנאים מסויימים.

הרב יוסף, שדיבר בפתיחת הכינוס הארצי ה-20 לתורה שבעל-פה, במוסד הרב קוק בירושלים, פסק זאת בניגוד לדעתו של הרב הראשי שלמה גורן, אשר פסל מבחינה הלכתית את חוקיות ההתייחסות של הבת להוריה. הרב יוסף הטעים, כי "תינוקת המבחנה" מתייחסת להוריה ונחשבת בתם לכל דבר, בתנאי שהיתה הקפדה מלאה, שהזרע אשר בא לשימוש היה של הבעל בלבד, ובתנאי שהוברר למעלה מכל ספק, כי לבני הזוג לא היתה שום דרך אחרת לבנות את משפחתם ולהוליד ילדים. הרב הדגיש, כי הדבר מותר על פי ההלכה, למרות שהוא ציין, כי קיימת מחלוקת בין גדולי ההלכה בשאלה זו.

הדובר הסביר, כי לדעתו יש לפסוק היתה לבצע "לידות מבחנה" כאשר אין שום אפשרות אחרת, והילוד ייחשב על פי ההלכה בן חוקי להוריו. עם זאת הטעים, שבמקרה והזרע המשמש להפריית המבחנה בא מגבר שאינו בעל האשה, יש לדון בסוגיה זו לאור ההלכה.

ציטט הרב:
והנה דעת רבנו פרץ בהגהות סמ"ק [ * ] , (הובא בבית חדש יורה דעה סימן קצ"ה), שאשה שקלטה זרע מאיש שלא בדרך ביאה, ונתעברה וילדה, הוולד כשר, ומתיחס אחריו ונחשב כבנו לכל דבר. ובליקוט מהרי"ל [ ** ] (דף פ"ה), (מגדולי רבני אשכנז, חי בשנת ה' אלפים קפ"ז), מביא את האגדה, שבתו של ירמיהו הנביא התרחצה באמבטיה לאחר שהתרחץ אביה שם, וקלטה זרע מאביה (שיצא ממנו לאונסו), ונתעברה וילדה את בן סירא, והכל היו מעידים על רוב צניעותה וחסידותה, עד שהיו בטוחים שלא זנתה ח"ו, והיה ברור שנתעברה באמבטי',

וכמו שאמרו במסכת חגיגה (דף ט"ו ע"א) באמבטי עיברה, ומטעם זה נקרא הילד בן "סירא", שהוא בגימטריא "ירמיהו", שייחסוהו לאביו ירמיהו. ורבי שמעון בר צמח (רבה של אלג'יריא לפני למעלה מחמש מאות שנה) דן על פי האגדה הנ"ל לנידונו שהבת שנולדה באופן כזה, כשרה היא לבוא בקהל, ומתייחסת לאביו להחשב כבתו לכל דבר, ובכלל זה לעניין ירושה ולהאסר בקרובותיו, וכדומה.

לפי זה נראה שגם תינוקת המבחנה מתייחסת להוריה להחשב כבתם לכל דבר, אם אמנם היתה הקפדה מלאה שהזרע היה של הבעל בלבד.

ולכן, גם בתינוקת המבחנה יש להתיר, כשאין שום אפשרות אחרת לזוג להבנות אלא בדרך זו. ובלבד שתהיה הקפדה מלאה שהזרע יהיה של הבעל בלבד. שאם הזרע מאיש אחר יש מקום רב לדון על פי ההלכה, אם הולד יהיה כשר לבוא בקהל.


הערות:
* הרב פרץ בן אליהו מקורביל והגהותיו לספר מצוות קטן של רבי יצחק מקורביל מורו של הרב פרץ.
** מהרי"ל - רבי יעקב הלוי בן משה מולין.

המאמר נכתב לאחר לידת תינוקת המבחנה הראשונה בעולם בחודש יולי 1978.

נח זבולוני שמר קטע עיתון זה ואף סימנו, בנוסף הזכיר את פסק דינו של הרב עובדיה יוסף שניתן בכינוס הארצי לתורה שבעל-פה, בכתבה מאוחרת יותר בעיתון "דבר" "תינוקות המבחנה" לפי ההלכה בכתבה שנחתמה בשמו (הפסקה האחרונה בכתבה הנ"ל נלקחה מילה במילה מכתבה זו). לאור זאת אין ספק שגם כתבה זו נכתבה על ידו.
Powered By Click for details


מעריב מעריב - עמוד פנימי 1978
כעבור שלוש שנים כאשר השתמש נח זבולוני בכתבה זו לכתבה אחרת (ראו הערות), חישב בראש העמוד של כתבה זו, את מספר השנים שעבר, כדי לציינו בכתבה האחרת: "תינוקות המבחנה" לפי ההלכה

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הרב מימון 1, ירושלים (מוסד הרב קוק)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות