לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

החרדה לבנים לוחמים


מאת: נח זבולוני
פורסם: מעריב | ספרא וסייפא (עמוד 32) - 02/01/1970 (יום ששי)
ספר תעודתי בשם "החרדה השניה" המתאר את חרדת דור ניצולי השואה בישראל לבניהם הלוחמים בחזיתות, יופיע בקרוב בגרמניה. מחבר הספר הנו הסופר הגרמני מיכאל הורבאך, בן 45, שגויס לצבאו של היטלר בהיותו בן 17, כשמפלת גרמניה הייתה כבר ברורה, והצטיין לאחר מכן כאחד הסופרים הבולטים ביותר בגנות הרעיונות שבהם דגלו האבות בתקופת המשטר הנאצי.

בשנת 1963 ביקר הורבאך, שאחד מספריו האנטי-נאציים - "וידויו של חייל בווהרמאכט" - פורסם גם בעברית, לראשונה בישראל, כדי לאסוף חומר לספר על הגרמנים הספורים שנטלו חלק בהצלת יהודים. הספר, בשם "המעטים", הופיע אח"כ גם באנגליה, תחת השם "מתוך אפלולית הלילה". הוא מתאר את פרשת הצלתם של נרדפי שואה אחדים שמצאו לעצמם לבסוף, לאחר תלאות מסמרות שיער, מפלט ומקלט בישראל, והקימו בה את ביתם מחדש.

ספרו "החרדה השניה" שעומד להופיע כאמור, הנו מעין המשך לתולדות הניצולים הללו, כשהדגש מושם הפעם על קשיי קליטתם ומאבקם האנושי והלאומי לכינון מולדת, ולבסוף על גורל חייהם של צאצאיהם שנלחמו במלחמת ששת הימים.

"גורלה של ישראל לא יוכרע בואשינגטון ואף לא במוסקבה, אלא בירושלים", אמר הורבאך בביקורו האחרון בן חודש ימים בישראל, ערב שובו לגרמניה. נתלוותה אליו גם בביקור שישי זה רעייתו הסופרת אורזולה שאקה, המפרסמת רומנים ומחקרים מרתקים על בעיות הנוער הגרמני.

אחד הרומנים של הורבאך שטרם ראה אור - "הטיטאנים" - עומד להופיע באביב הבא במינכן. השבועון "בונטה אילוסטרירטה" פירסם סידרת קטעים מובחרים מיצירה זו, המתארת את המוני העם הגרמני שנגררו אחרי היטלר מתוך חולשת אופי.

ערב פרוץ מלחמת ששת הימים, כשממשלת בון ביקשה למנוע משלוח מסכות גז להגנת האוכלוסיה האזרחית בישראל, הפך הורבאך עולמות כדי להניע את ממשלתו להסיר את העיכוב על המשלוח ואף קרא להקמת בריגדה גרמנית של בני נוער שיילחמו בשורות צה"ל.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב ספרא וסייפא 1970
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות