לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בעיות מלחמת-מנע בכינוס לתורה שבע"פ

הרב זולטי: בעיית הגיור - לא מסובכת


מאת: ללא שם
פורסם: מעריב | מעריב - עמוד פנימי (עמוד 7) - 27/08/1970 (יום חמישי)
הכינוס הארצי ה-13 לתורה שבע"פ הנערך במוסד הרב קוק בירושלים ננעל אתמול לאחר שורה של הרצאות בשאלות הלכה בגיור ובעיות מלחמה לאור ההלכה.

לפנה"צ ערכו משתתפי הכינוס סיור בגוש עציון ושמעו הסברים מפי מר חנן פורת ממתיישבי כפר עציון על זירת הקרבות בגוש עציון במלחמת תש"ח. לאחר מכן התכנסו באולם ישיבת הר עציון ושמעו את הרצאתו של הרב ד"ר ב. ז. בנדיקט על הנושא מלחמת-מנע בהלכה.

המרצה בירר את השאלה מהי מלחמת מנע? ולאחר שציין כי מלחמת מנע אפשר להגדיר כמצב שבו טרם קם עלינו הצר הרוצה להשמידנו, אבל אנו רוצים למנוע בעדו מלעשות זאת על-ידי פתיחת מלחמה מצדנו. האם זו מלחמת מצווה או מלחמת רשות?

המרצה סבור כי מפשט סוגיית התלמוד ומהרמב"ם ולפי הבנת חלק מהמפרשים, אפשר לומר שמלחמת מנע היא מלחמת רשות. אולם "החזון איש", דעתו שונה בנדון וסובר שהרמב"ם השמיט לגמרי דין מלחמת מנע. לדעת הרב בנדיקט יש מקום לומר שהרמב"ם לא השמיט את הדין של מלחמת מנע, ולא עוד אלא שהוא סובר שמלחמת מנע אינה מלחמת רשות אלא מלחמת מצווה, ולמרות כל זה אין פסק הרמב"ם נוגד את סוגיית התלמוד ואפשר להסבירה גם לפי דעת הרמב"ם.

הרב ש. י. זוין בהרצאתו על מלחמה לאור ההלכה, עמד על ארבעה סוגי מלחמה בהלכה. איסור, רשות, מצווה, חובה. לדעת הרב זוין מלחמה במדבר סיני היא מלחמת חובה מסוג מלחמת הגנה. אך מלחמה ביהודה ושומרון היא מלחמה לשם התגוננות וגם לשם מצוות כיבוש הארץ.

ההרצאה האחרונה בכינוס היתה של הרב בצלאל זולטי על "גירות על-פי ההלכה". לדעת המרצה בעיית הגירות בימינו איננה בעיה הלכתית מסובכת. אין לומר שיש רבנים שנוהגים כבית שמאי ויש רבנים שנוהגים כבית הלל.

הבעיה העיקרית היא עובדתית גרידא, לקבוע מהי כוונתו של הגר, אם כוונתו לקבל עליו עול תורה ממש, או שכוונתו להתגייר רק לשם קבלת תעודת הגיור. בכל מקרה על בית הדין לקבוע לפי ראות עיניו בדבר כוונתו האמיתית להתגייר.

הערות: נח זבולוני הירבה לכתוב על הכנסים לתורה שבעל פה, בפרט לאור הכרותו עם רוב המשתתפים ועם המוסד המארח את הכנס: מוסד הרב קוק לכן סביר שגם כתבה זו נכתבה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב מעריב - עמוד פנימי 1970

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הרב מימון 1, ירושלים (מוסד הרב קוק)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות