לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ביטוח מפני החזרת שטחים


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 9) - 17/07/1983 (יום ראשון)
הצעה שהעיר עמנואל, ההתנחלות של אגודת ישראל בגדה המערבית, תעשה ביטוח מפני פינוי, הועלתה באחרונה, כדי לשכנע את הרב אליעזר שך, ממועצת גדולי התורה, שיתן את הסכמתו להתיישבות חרדית בשטחים, דבר שהוא מתנגד לו עד כה. על פי ההצעה, כל הרוכש דירה בעמנואל יהיה מבוטח אוטומאטית מפני הסכם שלום עם ירדן, שיחייב פינוי, ובמקרה של הסכם יקבל דירה תמורת דירה.

לחצים משני צדדים מופעלים על הרב אליעזר שך. מחד גיסא לוחצים עליו שיכריז איסור רשמי על הקמת ישובים בשטחים הכבושים ובתוכם עמנואל; מאידך גיסא, אלה המצדדים בהתנחלות חרדית בגדה המערבית מבקשים מהרב שך הכרזה רשמית על התנחלות חרדית בשטחים.

בעיה נוספת כרוכה בהקמת העיר עמנואל השנוייה במחלוקת, איך צריכה להיראות עיר חרדית? למשל, ירושלים היא עיר חרדית מעורבת; חיים בה כל גוני הציבור – חסידים, מתנגדים, ליטאים, פולנים, אונגרים וכו'. הוא הדבר בני-ברק. מיום שיסדוה חסידים כעיר חרדית, נטוש מאבק סמוי על תדמיתה, שלא מרבים לדבר עליו בקול רם, בין חוגים ליטאים וחסידיים. בבני ברק שלוש גבעות: גבעת רוקח ועליה ישיבת סלובודקה (ליטאית); על הגבעה השניה, במרכז העיר, נמצאת ישיבת פוניבז' (שוב ליטאית) ובקצה הדרומי של העיר – גבעת ויזניץ (החסידית). כלומר שתי גבעות ליטאיות ואחת חסידית.

בשנות ה-50 ניהלו חוגים חסידים מו"מ כדי לזכות בגבעה שברחוב ירושלים, שבה קיים גן עירוני. הם ביקשו לאזן את חלוקת הגבעות בבני ברק שווה בשווה – שתי ליטאיות ושתי חסידיות. חסידי גור זכו בגבעה והקימו בה ישיבה קטנה.

המאבק על בני ברק משתקף גם בעיר עמנואל, שהיוזמים להקמתה הם מחוגים חסידיים. בראש חוגים אלה עומד המיליונר מלונדון עתיר הנכסים הרב אפרים זלמן מרגלית, בנו של האדמו"ר מפרמישלאן המקורב לגור. החוגים הליטאיים בבני-ברק חוששים מפני מיעוט ההשפעה על צורת החיים ועל תדמיתה של העיר עמנואל, שהרי בוני עמנואל הם חסידים. לעומת זאת בני-ברק, אף שחצרות האדמו"רים החסידיים בתוכה מוכרים בעולם החרדי, השליטה בעיר נתונה בידי הישיבות הליטאיות וראשיה הם הנותנים את הטון ויוצרים את התדמית של העיר.

לרב שך יש נימוקים נוספים נגד ההתנחלות בעמנואל. לדעתו אין זה רצוי שציבור חרדי גדול, בעל אוכלוסיה מרובה, יעמוד בפני מצב הדומה לזה שהיה בשעת פינוי ימית, בשעה שיעלה על הפרק פינוי הגדה המערבית בהסכם שלום עם ירדן. הרב שך הביע לא פעם את דעתו ההלכתית, שבהסכם שלום יש לוותר על שטחים תמורת שלום. יצויין שאחד השיקולים שיעמוד בבוא העת לפני הציבור החרדי הוא, מה יעשו מאות או אלפי המשפחות החרדיות, כשתעמוד הבעיה של פינוי הגדה המערבית ושיקום המפונים במקומות חדשים.

כדי לשכנע את הרב שך שיסכים להתנחלות חרדית בגדה המערבית הועלתה עוד הצעה מהפכנית – לבטח את התושבים בעמנואל, ולהבטיח להם כי בבוא היום, אם יפונו, יקבלו דירה תמורת דירה.

הרעיון הזה מתגלגל וקורם עור וגידים לקראת האיכלוס של עמנואל. יוזמיו מקווים שתפתח דרך לפני החוגים החרדיים, החוששים שאכלוס עמנואל יהיה לרועץ להסכם השלום. אם יוגשם הביטוח, הרי כשתועלה בכנסת ההצעה על הסכם שלום עם ירדן, שבמסגרתו תפונה עמנואל, יוכלו הח"כים של אגודת ישראל להצביע בעד ההסכם, בהיותם בטוחים שהאוכלוסיה החרדית לא תסבול מהפינוי.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1983
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: עמנואל
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות