לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בחיל האוויר חגגו הדפסת ספר התניא


מאת: נח זבולוני סופר "דבר"
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 22) - 05/04/1985 (יום ששי)
"בטקס צבאי למהדרין ציין בסיס חיל האוויר, אי-שם, את הדפסת התניא בבסיס". תחת כותרת זו נמסר ב"כפר חב"ד", בטאון חסידי לובאביץ' בארץ, על הדפסת ספר התניא, שחיבר מייסד חסידות חב"ד, הרב שניאור זלמן מלאדי (1745-1813) ובו ניסח בבהירות ובשיטתיות את דרכי החסידות.

ספר התניא נדפס עד היום ב-2500 מהדורות והמהדורה שנדפסה בבסיס חיל-האוויר היא ה-1345 במספר. הראשונה הופיעה לפני 88 שנה בסלאויטא. לאנשי חב"ד ישנו דפוס נייד ובו אפשר להדפיס את התניא, אולם הוא הודפס בבסיס הצבאי. ההדפסה נמשכה כמה חדשים והסתיימה בכ"ח בשבט.

האדמו"ר ציווה להדפיס את ספר התניא בכל אתר. הוא הודפס במארוקו, במצרים, בטוניס ויש שמועה שגם בברית-המועצות, באורח בלתי-לגאלי. בארץ הדפיסו אותו במאות ערים וישובים ואף בקיבוצים, לחילוניים.
ספר התניא, שהודפס בבסיס צבאי, הופיע בכריכה מוזהבת ומהודרת, שמתנוסס עליה סמל של חיל האוויר. את העותקים הראשונים קיבלו רבים מחיילי הבסיס וקצינים בעלי דרגות גבוהות מטעם הרבנות הצבאית ואחרים. הטקס לציון סיום ההדפסה התקיים לפי כל הכללים הצבאיים: עמידת דום, תקיעת חצוצרות, הצדעות וכו'. להקת הרבנות הראשית הופיעה בטקס, השתתפו בו רבנים צבאיים מכל החיילות, והאולם היה מלא מפה לפה בחיילים ובקצינים.

את הטקס הינחה הרב של הבסיס, שציין לשבח את פעלו החשוב של מפקד הבסיס, שבו הודפס ספר התניא. מפקד הבסיס, בדבריו, לא הסתיר את התרגשותו. בין היתר אמר: "אותי לפחות האירוע הזה מרגש מאוד" והמשיך: "חשבתי רבות על מה שאוכל לדבר באירוע זה והגעתי לבסוף למסקנה, שאין בכוחי לומר דברים משלי. תחת זאת אספר שלושה סיפורים חסידיים שליקטתי". ובטאון חב"ד מוסיף משלו: "לא בצבאות רבים אפשר לראות מפקד צבא עומד ומספר לקהל סיפורי חסידים".

הרב עדין שטיינזלץ, לימד בטקס פרק מהתניא הדן באהבת ישראל. בתחילה הביע הרב חששו מפני "האזנה בפקודה", אך החשש נתגלה במשך השיעור כחשש-שווא, שכן כל הנוכחים היו מרותקים אליו. נציג רבנות חיל-האוויר הודה למפקד הבסיס ולכל אלה שנטלו חלק בהדפסת הספר במהדורתו ה-1345 במספר.

בתום הטקס נשאל אחד הקצינים הלא דתיים, על התרשמותו. "אירוע כזה גורם לי תמיד לרגשות קנאה", אמר האיש לכתב עתון חב"ד, "אני מרגיש עד כמה אני מפסיד בזה שאינני אדם דתי. אין לי היכולת לחוש חוויות אלה בעצמי ולחיות בעולמות של האנשים הדתיים. אני פשוט מקנא" אמר הקצין.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1985

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הבית האדום, כפר חב"ד (בנין 770 - מערכת שבועון כפר חב"ד (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות