לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

רב ניו-יורקי השתטח על קבר האחים בבאבי-יאר


מאת: נוח זבולוני סופר דבר
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 3) - 29/05/1985 (יום רביעי)
היהודים בברה"מ קיבלו עידוד מפרסום מכתבו של נשיא המדינה, חיים הרצוג, למיכאיל גורבאצ'וב ב"פראוודה" לציון יום השנה ה-40 למיגור הנאצים במלחמת העולם השניה. במכתב נאמר בין השאר כי עם ישראל לא ישכח לעולם את חלקו של הצבא האדום וקרבנותיו במלחמתו נגד הנאציזם והפאשיזם. רושם זה, על העידוד ששאבו היהודים ממכתב הנשיא, קיבל הרב ארתור שניאור מניו-יורק שחזר מביקורו בברה"מ.

הרב שניאור, שהיה בגטו בודפשט בעת המלחמה ושוחרר על ידי הצבא האדום, מכהן כרב בבית הכנסת בפארק איסט בניו-יורק. הוא ביקר באחרונה כאמור, בברה"מ ונפגש, בין היתר, עם קונסטנטין קארצ'ב, השר לעניינים דתיים ועם ראש הכנסיה הרוסית, הפאטריארך פימן.

בשיחה עם כתב "אלגעמיינע ג'ורנאל", סיפר כי ביום חגיגת הניצחון של הצבא האדום על הגרמנים, (הסובייטים עושים זאת ב-9 במאי) נסע עם רבה של מוסקווה, אדולף שייביץ, ונציגי המשרד לעניינים דתיים לבאבי יאר שליד קייב, והשתטח על קברם של 33 אלף היהודים שנקברו שם חיים על ידי הגרמנים ואמר "קדיש".

בשבת התפלל הרב שניאור בבית-הכנסת הגדול של מוסקווה ובדרשתו העלה את זכרם של שישה מיליונים היהודים שנספו בשואה. לאחר השבת התקבל על ידי השר קארצ'ב ודן עמו, כפי סיפר לכתב העתון, בבעיות שונות ש "השתיקה יפה להן".

כן ביקר בבית הקברות במסקווה ופקד את קבריהם של הרבנים הראשיים של העיר. יהודה ליב לוין ושלמה שלייפר. הוא סיפר עוד כי באחרונה מת במוסקווה רבה של אודסה, ישראל שוארצבלט, שעמד גם בראש הישיבה בבירה הסובייטית המונה כחצי תריסר צעירים ומצויה בבית הכנסת הגדול.

רושם נוסף שהביא עמו הרב שניאור מברה"מ הוא כי היהודים תולים תקוות רבות בגורבאצ'וב, מנהיגה החדש של המדינה.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1985

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: קייב, אוקראינה (באבי יאר) | 163 E 67th St, ניו יורק, ארצות הברית (בית הכנסת של הרב ארתור שניאור) (Park East Synagogue - בית הכנסת זכרון אפרים) | Bolshoy Spasoglinishchevskiy per., 10, מוסקבה (בית הכנסת כורל, בית הדין הרבני) | Luzhnetsky proezd, 2, מוסקבה, רוסיה (Novodevichy Cemetery - בית הקברות נובודוויצ’יה) | 508 Montgomery St, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מערכת אלגעמיינער ז’ורנאל)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות