לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

עידן המחשבים ותשמישי קדושה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 4) - 02/06/1985 (יום ראשון)
עידן המחשבים עשוי להביא הקלה גם בתעשיית תשמישי-הקדושה ולסייע להוזלת מחירם. בארצות-הברית, ארץ "האפשרויות הבלתי-מוגבלות" ועריסת המחשבים, נעזרים סופרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) על-ידי מחשבים בעבודת הקודש שלהם.

ועדת משמרת סת"ם בארצות-הברית, שנוסד למען הכשרת סופרי סת"ם ושעוסק גם בבדיקת ספרי תורה, תפילין ומזוזות ובהגהתם, התקשר עם המכון הטכנולוגי במסאצ'וסטס, שפיתח שיטה חדשה לבדיקת ספרי תורה, תפילין ומזוזות ולהגהתם בעזרת מחשב מיוחד.

בדיקת מזוזה, המכילה 713 אותיות, נמשכת בשיטה זו שלוש שניות בלבד, בדיקת פרשיות של תפילין, שבהן 3188 אותיות, נמשכת רק דקה אחת, ובדיקת ספר תורה, המונה 304,805 אותיות, נעשית במשך ארבע שעות. זהו חסכון עצום לעומת הבדיקה וההגהה בשיטה הישנה.

את ועד משמרת סת"ם באמריקה יסדו, בשנת 1975 שני רבנים דוד גרינפלד ושמואל גנשטיין, שניהם סופרי סת"ם מומחים, בגלל המחסור בסופרים בארצות-הברית, שהיו מייבאים אותם מחוץ למדינה וביחוד מישראל. במשך שש שנות קיומו של בית-הספר להכשרת סופרים, שנוסד בשנת 1979, הוכשרו בו 1975 סופרי סת"ם. כיום משתלמים בו 80 אברכים, שבקרוב יגמרו את הקורס. ועד משמרת סת"ם, בעבודתו בהגהתם ובדיקתם של ספרי תורה, תפילין ומזוזות, נתקל במזוזות ובפרשיות פסולות, הנפוצות ברחבי ארה"ב. רבים מהם נדפסו על נייר, ולא נכתבו ביד על קלף, כפי שההלכה דורשת. הם מצאו גם ספרי תורה פסולים, שאסור לקרוא בהם.

יש לציין כי המחשב הוא רק מכשיר וכלי-עזר לסופר בבדיקת ספרי התורה ובהגהתם, וכל יתר העבודות נעשות ביד, כהלכה.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1985

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 4907 16th Ave Brooklyn, ניו יורק (ועד משמרת סת"ם) | 77 Massachusetts Ave, Cambridge, MA (MIT)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות