לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

רפורמים ואינדיאנים משתפים פעולה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 10) - 09/03/1983 (יום רביעי)
1. האינדיאנים הקהילה הרפורמית באמריקה מנהלים מאבק משותף למען איכות הסביבה ונגד השחתת הטבע וזיהום האוויר ומדיניות הממשל בוושינגטון כלפי האינדיאנים. 2. ספר ללימוד אידיש בבירובידז’אן - "אלעפבייס" ספר לימוד להוראות האידיש לבתי הספר היסודיים יצא בחבל היהודי האוטונומי בבירובידז’אן.

האינדיאנים הקהילה הרפורמית באמריקה מנהלים מאבק משותף למען איכות הסביבה ונגד השחתת הטבע וזיהום האוויר ומדיניות הממשל בוושינגטון כלפי האינדיאנים.

באחרונה התהדק שיתוף-הפעולה בין ראשי השבט האינדיאני "שש אומות" (אירוקווי) לבין איגוד הרבנים המתקדמים (הרפורמים) בארה"ב. הארגונים פרסמו הודעה משותפת המגנה את מדיניות שר-הפנים האמריקאי ג'יימס ווט כלפי האינדיאנים.

הרב יוסף ב. גלזר, סגן-נשיא הוועד-הפועל של איגוד הרבנים הרפורמים וראש השבט (צ'יף) האינדיאני "שש אומות" ליאון שננדוהה, נוסף על ראשי שבטים ורבנים רפורמים אחרים, פרסמו את ההודעה הבאה:
הודעתו של שר-הפנים ג'יימס ווט כי אין צורך לקחת דוגמא מהסובייטים על כשלון הסוציאליזם אלא די להסתכל על תחום המושב של האינדיאנים, מופרכת מיסודה. לדברי ווט היה תחום-המושב נסיון לשחרר את האינדיאנים מתלות בממשלה הפדרלית. הדבר מוכיח כי ווט אינו יודע ואינו מכיר את האינדיאנים, והוא מנסה להחיות מחדש את מדיניות הממשלה הפדראלית משנות ה-50, שניסתה לחסל את ה "חממה" האינדיאנית. הצהרות של ווט מלמדת, כי אין לו הבנה מינימלית בערכיהם ובאורח-חייהם של האינדיאנים, המושרשים ברעיון של מזיגה בין האדם והטבע שבו הוא חי אלפי שנים. רק בארבע-מאות השנים האחרונות החל "האדם הלבן" ותרבותו להשחית ללא צורך את הטבע ולזהם את האוויר של צפון-אמריקה. הבורות של השר ווט ב "ערכים של האינדיאנים", נאמר בהודעה, מדאיגה ביותר משום שהוא האיש בוושינגטון האמור לייצג את הממשלה הפדרלית בענייני אינדיאנים.

עוד נאמר בהודעה:
מר ווט, כשהוא מסתתר מאחורי המלה שחרור, עושה זאת כדי להסיר את האחריות להתתחייבויות הממשלה שהבטיחה לאינדיאנים מה שהבטיחה, ומנסה להפר את ההסכמים הקיימים עם האינדיאנים. שהממשלה תשא ותתן עם האינדיאנים על ההסכמים שנחתמו ושתכבד את זכויות האדם שנשללו מהם. יחסו של ווט לאינדיאנים וזלזולו בטבע הולכים שלובי זרוע, כי האינדיאני הוא הסמל לדאגה לטבע. בזמן הזה, כשהאינדיאנים מנסים בגבורה עילאית להחיות מחדש את תרבותם האידילית, מיקומו של ג'יימס ווט בוואשינגטון הוא סכנה גדולה לאינטרסים של אמריקה גופא.

על המאבק המשותף בין השבט האינדיאני "שש אומות" (אירוקווי) והרבנים הרפורמים ופרסום ההודעה המשותפת הוחלט בוועידת איגוד הרבנים המתקדמים, איגוד הקהילות היהודיות של אמריקה, הזרוע הקהילתית של התנועה הרפורמית, המונה מיליון ורבע נפש. ואלה ההחלטות שנתקבלו בוועידה זו:
- יחסן של ממשלות ארה"ב וקנדה לאינדיאנים הוא העוול המשווע הגדול ביותר בהיסטוריה של יבשת זו.
- האינדיאנים רגישים לסכנת השחתת הטבע, שהיא בשבילם הבעיה הסוציאלית מספר אחת; יחד עמם נאבק נגד זיהום האוויר, כי מה יועיל אדם, אפילו הוא מיליונר ואפילו יש שלום בעולם, אם הוא נחנק מזיהום האוויר?
- האינדיאנים מגלים הבנה דתית עליונה ומיוחדת; הם יכולים להיות מרענני הדתות הסטטיות של ימינו. השותפות עם האינדיאנים היא לתועלת הדדית.

איגוד הרבנים המתקדמים עומד בקשרים הדוקים עם יתר הקבוצות המסורתיות האינדיאניות, כגון "לאקוטה" מההרים השחורים של דרום דקוטה.

ספר ללימוד אידיש בבירובידז'אן

ספר חדש ללימוד אידיש בשם "אלעפבייס" (אלף-בית) יצא לאור באחרונה בהוצאת הספרים הממשלתית באבארובסק אשר ב "מחוז היהודי האוטונומי", קרי בירובידז'אן, בעריכתו של הסופר היהודי הסובייטי חיים בייצר, סגן-עורך הירחון היהודי "סאוועטיש היימלנד" המופיע במוסקווה.

כזכור לפני שנים מספר החלו ללמוד אידיש כשפה זרה בבתי הספר היסודיים במחוז היהודי האוטונומי. נוכח המחסור בספרי לימוד בשפה זו הוקמה ועדה פדגוגית, בראשותו של חיים בידר ובהשתתפות פרופסור שמעון סנדלר, עורך המדור ללימוד אידיש ב "סאוועטיש היימלאנד". סנדלר, בן 70, נולד בדומבורביץ שבוולין (אוקראינה), עלה לארץ-ישראל, היה פעיל במפלגה הקומוניסטית וגורש ב-1937 על-ידי השלטונות הבריטיים לפולין. משנת 1937 חי בברית-המועצות. בוועדה השתתף גם הסופר הפדאגוג הרשל רבינקוב, שבינתיים מת ושהיה בקיא בספרות היהודית, יודע שפות ותושב בירובידז'אן משנת 1935. ה "טיהור" של סטאלין בשנת 1948 לא פסח עליו - הוא נאסר ונשפט, אך לאחר שחרורו חזר לבירובידז'אן, ושימש כמורה לספרות רוסית בטכניון הפדאגוגי להכשרת מורים בבירובידז'אן. עוד השתתף בוועדה איש החינוך נחום קרבץ, מוותיקי המורים בחבל היהודי האוטונומי.

עד לאחרונה השתמשו בברה"מ ללימוד האידיש בספרים ישנים, כמו זה של פ. בורגאנסקי, "אלף-בית", שאבד עליו הכלח. ספר זה יצא לאור בשנות ה-30. במשך כ-50 השנים שעברו מאז קרו דברים בברית-המועצות ונוצרו מלים חדשים ומושגים חדשים.

משרד החינוך וההשכלה במוסקווה ומשרדו באיזור החבל היהודי האוטונומי פנו אל הירחון "סאוועטיש היימלאנד" וביקשו כי יסייע בפתרון הבעיה על-ידי הוצאת ספר-עזר ללימוד אידיש, החל בכיתה א' עד הכיתות המתקדמות.

התערבות זו נשאה פרי. הוקמה הוועדה הפדאגוגית שהכינה את החומר ולאחרונה הופיע הספר "אלעפבייס" בהידור רב. טובי האמנים והציירים מהוצאת הספרים "פרוסוושצניה" (השכלה) במוסקבה השתתפו באיורים ובציורים. בספר שלושה חלקים: הראשון, אותיות האלף-בית וביאורן על-ידי ציורים ותמונות, וכן מושגים גיאוגרפיים של בירובידז'אן וברית המועצות כולה. בחלק השני של הספר - דקדוק של שפת אידיש; החלק השלישי מכיל סיפורים ושירים לילדים של י. ל. פרץ, פרץ מרקיש, לייב קויטקה, שיקה דריז, ובנימין גוטיאנסקי; כן מכיל חלק זה פולקלור יהודי, בדיחות יהודיות ישנות, סיפורים ואגדות. כל אלה כמובן על טהרת האידיאולוגיה הקומוניסטית, ותרגומים של טובי המשוררים והסופרים הרוסים-סובייטיים.

ה "אלעפבייס" יכנס לבתי-הספר כבר במחזור של שנת הלימודים הנוכחית

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: ארצות הברית | מוסקבה, רוסיה (קירוב 5 (מוסקבה העתיקה) - מערכת סאוועטיש היימלאנד (משוער)) | בירוביג’ן
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות