לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

סערה סביב "גילוי" הרב מ. מ. כשר כי אדם הראשון היה ... אדם כפול


מאת: נח זבולוני סופרנו בירושלים
פורסם: חרות | חרות - עמוד אחורי (עמוד 8) - 28/10/1960 (יום ששי)
פרסום גילויו של הרב מנחם מ. כשר כי היו שני אדם ראשון ושני ... עורר סערה בקרב היהדות החרדית, וחוגים אלה עומדים להגיב בחריפות על גילוי זה - על כך נודע לסופרנו בירושלים.

הרב מנחם מ. כשר פירסם ב "סיני" ובתדפיס מיוחד, היוצא מטעם מוסד הרב קוק ובעריכתו של הרב י. ל. מימון מאמר מדעי בשם "זה ספר תולדות האדם" ובו הוא בא לידי מסקנה כי היו לנו שני אדם ראשון ושני ... וכן שני שת וגם שני אנוש.

כתוב:
זה ספר תולדות האדם, ביום ברא אלוקים אדם כדמות אלקים עשה אותו, זכר ונקבה בראם, ויברך אותם ויקרא את שמם אדם ביום הבראם, ויחי אדם שלושים ומאת שנה ויולד בדמותו כצלמו ויקרא את שמו שת (בראשית ה' א').

שואל הרב כשר: הלא הפרשה הקודמת עוסקת בסופה בלידת שת ואנוש. ואם כן מדוע חוזר הכתוב לסיפור בריאת האדם?
כן שואל: בפרשיות הקודמות שמדובר על אדם הוא נקרא "האדם" ובפרשה שלפנינו הוא נקרא "אדם", מדוע שונה הסגנון ומהי הסיבה לשינוי זה ? ועוד שואל הוא: בפרשה הקודמת כתוב: ותלד בן ותקרא שמו שת (בראשית ד' כ"ה). ובפרשה שלפנינו כתוב: ויקרא את שמו שת. למה כאן ותקרא וכאן כתוב ויקרא.

מסקנה מהפכנית

על סמך קושיות אלו בא הרב כשר לידי מסקנה מהפכנית והיא: כי בפרשה שלפנינו מדובר באדם אחר שנותר מדור אנוש. ואדם זה המסופר בפרשה זו, הוא אדם השני ולא אדם הראשון. ולכן אין סתירה בין ותקרא לבין ויקרא כי גם כאן מדובר בשני בני אדם שונים. וזהו ספור תולדות האדם. ז.א. שהוא אדם אחר ולא אדם הראשון.

לבסוף המאמר מדגיש המחבר כי יש גם מאמרי חז"ל ופירושים רבים העומדים נגד פירושו החדש, אך כבר כתב, המחבר, כי בענייני אגדה רבות השיטות השונות זו מזו והמנוגדות זו לזו ואין להביא מאחרת ראיה כנגד האחרת. וכן כבר אמרו חז"ל - שבעים פנים לתורה ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד אחורי 1960

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הרב מימון 1, ירושלים (מוסד הרב קוק)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות