לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

כמחאה על שהישיבה קיבלה תמיכה מעיר’ ירושלים

"אלמונים" לכלכו את ישיבת "עץ חיים"


מאת: נ. זבילביץ סופר "חרות"
פורסם: חרות | חרות - עמוד אחורי (עמוד 4) - 14/03/1961 (יום שלישי)
"אלמונים" לכלכו אור ליום שני באמצע הלילה בצבע שחור ובזפת את חדרי ישיבת "עץ חיים" בירושלים, כמחאה על שהנהלת הישיבה הסכימה לקבל מן העיריה סכום של שלושת אלפים ל"י לשיפורה ושיפוצה של הישיבה הוותיקה והגדולה שבירושלים.

סופרנו שהוזעק ע"י הנהלת הישיבה לבוא ולראות את מה שעוללו להם אנשי "נטורי קרתא", נתקל במחזה שאין לתארו שנעשה ע"י אנשים שהם לומדי תורה ושומרי מצוות. הקירות והדלתות של החדרים שאך לפני כמה ימים סוידו וצובעו, "צויירו" ע"י "האלמונים" בציורים שונים וביניהם צורות של "נחשים" ועליהם מתנוססים מאמרי חז"ל כגון: "פורץ גדר ינשכנו נחש" ...וכן "פורצי גדר הראשונים" ... עשרות החדרים שלוכלכו אין להם תקנה אלא אך ורק ע"י גירוד הצבע וצביעתם מחדש. הנזק נאמד בארבעת אלפים לירות. לעומת זה לא נגעו בהיכל הישיבה המשמש כבית כנסת וחדר הלימודים של בחורי הישיבה הגדולה, כי טרם נעשו בו השיפוצים והשיפורים ...

כפי שנמסר לנו הוזעק הרב אריה לוין שליט"א אבי האסירים, המשמש עשרות בשנים כמשגיח ומשפיע רוחני במוסד זה, מביתו אחרי שקיבל טיפול רפואי. בראותו את החורבן שנעשה במוסד זה התחילו עיניו זולגות דמעות ותלמידי הישיבה התיישבו באופן ספונטני על הרצפה והתחילו באמירת תהלים בצוותא.

הרב א. לוין נאם בפניהם ועמד בין היתר על שלושה דברים חמורים שנעשו בחבלה זו:
א. חילול השם, מה יאמרו הגויים;
ב. ביטול תורה של שש מאות תלמידים שרבים מהם הם בבחינת תינוקות דבית רבן;
ג. ה "תמימים" שבין עושי העוול החושבים לתומם שיקבלו שכר כפנחס.

כפי שנודע לנו הופיע לפני זמן מה במקום בעת עבודות הסיוד הרב עמרם בלוי ראש "נטורי קרתא" וניסה להפריע לפועלים בעבודתם וכן ניסה להקהיל את תלמידי הישיבה ולהשפיע עליהם שלא יסכימו להחלטת הישיבה להשתמש בכספי העיריה "הציונית הכופרת" ...

תגובה

[תגובה שהופיעה במדור "הקוראים אל העורך" בעיתון "חרות" בתאריך 20.3.1961]

הפגיעה בישיבת "עץ-חיים"

כיהודי דתי לאומי שאינו שייך למפלגות הדתיות העושות את התורה "קרדום לחפור בה", והסוחרות בדת לפי מצב הקוניונקטוראלי (ובמיוחד לפני הבחירות), נזדעזעתי בשמעי שיהודים חרדים לכלכו בזפת את ישיבת "עץ חיים" בירושלים. עם כל היחס שאני רוחש לכל אחד העומד בתקיפות על השקפתו הוא, ואינו נכנע לכל רוח מצויה, לא יתכן בשום פנים ואופן לפגוע בידים בכל קודש!

מפליאה אותי ביותר הקנאות המעושה שתקפה דווקא את אגודת-ישראל בענין זה. הלא הם הם שנקטו, חייבו ומחייבים דרכים כגון אלה. זכורים לכולנו קיתונות השופכין שנזרקו על ראשו של הגאון מרן הרב קוק זצלה"ה ראש רבני ארץ-ישראל, דווקא ע"י אנשי אגודת-ישראל! כמו"כ לא נשכח מלבנו "משחק הפורים" [ * ] המכוער שבו העיזו לבזות את הגאון הנ"ל ולשימו ללעג לקלס בפני הנוער הנוכח במקום, משחק שנערך ע"י צעירי אגודת ישראל, ובמקרה ע"י אחד מהם המייצג את תנועת אגו"י בכנסת. מדוע הם נבהלים כאשר הזרע אשר זרעו לעיני הנוער נשא את פריו? והאם ללכלך בתי-כנסת של פא"י - שותפיהם על אשר העיזו להצטרף לאותה הממשלה אשר הם בעצמם משתדכים איתה כאשר טוב ונוח להם מותרת? הלא זה החטא, זה פריו ותנובתו אשר הם עשאוהו, ומה להם כי ילינו?

משה דוד פרידברג
רח' יוסף קארו, בית רובין
ירושלים

הערות: * מדובר בפורים 1932 כאשר נערך "משפט" לרב אברהם יצחק הכהן קוק בו יצא חייב בדין, ואף בוצע "גזר הדין", ואחד הפעילים בהצגה הפורימית היה הרב מנחם פרוש. משפט זה עורר סערה בישוב היהודי ועל חלק מהמשתתפים אף הוטל חרם.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד אחורי 1961
תגובה שהופיעה במדור "הקוראים אל העורך" בעיתון "חרות" בתאריך 20.3.1961

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב יפו 115, ירושלים (ישיבת עץ חיים) | רחוב רבי אריה, ירושלים (בעבר רחוב הר גריזים, שכונת משכנות - מגורי הרב אריה לוין) | מאה שערים, ירושלים (נטורי קרתא)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות