לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מדווינקי דרך בתי-הכלא לירושלים


מאת: נ. זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 2) - 09/04/1961 (יום ראשון)
לפגוש ידיד שלא ראיתיו כמעט שלושים שנה ודווקא בדרך מקרה, גם בזה ישנו מעין "השגחה" פרטית ...

ברחוב בן-יהודה הסואן שבירושלים פגשתיו בלכתו בלווית ידידי הרב אליעזר פלאצ'ינסקי, חתנו של אבי-האסירים. אחרי מבט חד וחודר הכרתיו תיכף למרות השינוי החיצוני שחל בו והלובן שנזרק בזקנו ... אך אותו האיש, אותו הידיד.

היה זה לפני שלושים שנה בערך. בדווינסק שבלטביה נתקבל כמגיד שיעור וראש ישיבה, אברך צעיר בשם הרב חיים שרנוביץ, מבחירי ישיבת טלז שבליטא, בהמלצת הגאון הרב יוסף רוזין, המכונה הרוגאצ'ובר. עתיד גדול ניבאו לצעיר זה.

אחרי נדודים רבים בא לירושלים משיקאגו שבאמריקה, והוא כעת מגדולי הרבנים וראשי הישיבות שבמדינת קולומבוס, הממלאים שם גם כיום אותם התפקידים שמילאו הרבנים בעיירות ובערים שברוסיה ליטה ופולין, שהושמדו ביחד עם קהילותיהם הקדושות.

הרב ח. שכנוביץ אולי היחיד, או מן היחידים שנשארו לפליטה מישיבת דוינסק שהייתה לשם ולתפארת ליהדות לטביה, שרובם ככולם ניספו בשואה האיומה.

בפרוץ המלחמה העולמית האחרונה ברח הרב ש. מדוינסק לרוסיה הסובייטית ונדד מעיר לעיר, מכפר לכפר בדרך לא דרך ... ובכל מקום שרגלו דרכה, לא שכח את מצוות ללמוד וללמד וקיים אותה תוך סכנת נפשות ומסירת-נפש. באותה רוסיה שנהייתה למדבר שממה במובן הרוחני התורני.

בהגיעו לעיר סמרקנד שבאסיה הסובייטית, ובה קהילה יהודית גדולה מאורגנת לפי דרכם של יהודי המקום שנשארו כשומרי הגחלת, יסד הרב שכנוביץ במקום ישיבה שהייתה הראשונה אחרי שנים רבות של כיבוי האורות של לימוד התורה והיהדות. הוא התחיל בהרבצת תורה ברבים וביסוד בתי כנסת ובתי מדרש במקומות נידחים אלה.

מסיבות שונות עזב את המקום ונדד עד לוילנה, שהייתה פעם מפורסמת ברבניה וגדולים כירושלים דליטא. דווקא כאן נאסר ע"י הרוסים באשמה חמורה מאוד, והיא: הרבצת תורה ברבים. אחרי היותו כלוא כמה שנים בבתי-סוהר שונים ועינויים קשים ונוראים בבתי הכלא הסובייטיים הגיע לאמריקה ונתקבל כרב וראש ישיבה בשיקגו.

אך התחנות הללו של הרב שכנוביץ היו רק זמניות, עתה בא להשתקע במולדת ועם בואו לירושלים, עיר חכמים, סופרים וישיבות, אנו מברכים אותו בברכת ברוך בואך ...

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1961

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: שיקגו, ארצות הברית | סמרקנד, אוזבקיסטן | דאוגבפילס, לטביה | רחוב בן יהודה ירושלים
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות