לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

היתר נסיעה בחג השבועות או "עליות תמרים"

[הופיע במוסף לחג השבועות]


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 5) - 19/05/1961 (יום ששי)
ב "דפוס סלומון" בירושלים יצא ספרון מקוצר, מספרו השלם של י. אבידוב "עלילות עירק" שהופיע בהוצאת "עם עובד" בשנת 1959. המחבר, איש נהלל, מספר על שליחותו בארץ פרס בשנים 1954-5 במטרה להביא משם עולים יהודים, אלא במקומם הביא ... 75 אלף חטרי תמרים.

אל יחשוב הקורא כי זוהי אגדה או הלצה ... הגב' גליה ירדני שעיבדה את הספרון לעברית קלה, מייעצת לקורא לנסוע לנגב ולראות במו עיניו את עצי התמרים היפים, הם החטרים שהובאו ארצה במקום יהודים טובים. אם נאמין לגב' ירדני שלפנינו סיפור "המתאר מעשה חלוצי רב פאר ועתיר גבורה נפשית עילאית", והמופלא בסיפור הוא שעלילה רבת-מתח זו היא סיפור אמת, והנפשות פעלו בהשראה עליונה של אהבת ישראל ואהבת אדמת ישראל עד מסירות נפש ועד בכלל" - אלא שיש כאן חומר רב גם למבקר ... המדינה. גיבורי הסיפור, המחבר וחברו בן ציון ישראלי ז"ל התנהגו כמו אנשי חלם ... המחבר מעיד על עצמו באיזו קלות דעת הוציאו עשרות אלפי דולרים (כסף ציבורי או ממשלתי), על איזה ספיק ספיקא של חטרי תמרים או ארובה של ספינה ... ועל המו"מ שהם ניהלו עם אנשים מפוקפקים שמלכתחילה היה ידוע להם שאין לתת בהם אמון ולמרות הכל בזבזו כספים על ימין ועל שמאל, מבלי לראות את חטרי התמרים ואת תורן האניה ...

שותפו של אבידוב להרפתקה זו, בן ציון ישראלי איש כנרת שנספה באסון מעגן, היה ממש "משוגע לאותו דבר" ... לתמרים. ושניהם שוטטו ברחבי פרס על חשבון הגביר ... והעם. וחיפשו זנים טובים של תמרים ... לפי דברי יאני עלו התמרים וההוצאות הכרוכות בהם במאות אלפי דולרים.

ומעיד המחבר על יהודי פרס ועל רבניה שהם התירו לנסוע בחג השבועות כדי לראות זן משובח של תמרים.

והמעשה שהיה כך מתואר:
... למחרת בבוקר הביאו לנו ארוחת בוקר לחדר שלנו. רק אחר כך נכנסו ראשי הקהילה עם המורה העברי ושאל אותנו לשם מה באנו. בן ציון (ישראלי) סיפר לו על הנגב השומם ועל הצורך לנטוע שם תמרים, הוא אמר, שאנחנו צריכים להגיע לבאם המרוחקת מאה קילומטר מקרמן. ראש הקהילה ענה, שבבאם גר רק יהודי אחד, יהודי זה הגיע רק עכשיו לקרמן, כדי לחוג פה את חג השבועות, שמתחיל בערב. בן ציון אמר, שהוא מבקש מאוד שיהודי זה מבם יחזור איתנו לשם עוד היום.
ב "חג" ? התפלא ראש הקהילה. "היהודים מן הכפרים באים תמיד לקרמן לחגים ועוד לא קרה שיהודי יסע מכאן לחוג את החג בכפר, בין גויים שונאי ישראל", בן ציון הסביר לראש הקהילה שעניין התמרים חשוב וקדוש לא פחות מן החג.
החליטו לשאול את הרב. הרב הקשיב, חשב ולבסוף אמר שנטיעת תמרים בארץ ישראל הוא עניין קדוש, ומותר לנו לנסוע לשם כך אפילו בחג. כאשר שמע ראש הקהלה את דברי הרב, קם ואמר, שלא יתן לנו וליהודי מבאם לחזור לשם לבדנו. וגם הוא ואחיו יסעו איתנו. מיד ביקש מאשתו להכין את סעודת החג, הכניסו הכל למכונית ויצאנו לדרך ...

אהבת ארץ הייתה גם לקדמונים שלנו, לא פחות מאשר לבן-ציון ישראלי, ובכל זאת לא התירו משום ישוב ארץ ישראל אלא דווקא שבות ועל כך גמרא מפורשת קמא דף פ:
דאמר והלוקח בית (מכותי) בארץ ישראל כותבין עליו אונו (שטר מכירה) אפילו בשבת. בשבת סלקא דעתך, אלא כדאמר רבה התם, אומר לכותי ועושה. ה"נ אומר לנכרי ועושה ואע"ג דאמיר לכותי שבות היא, משום ישוב ארץ ישראל לא גזרו ביה רבנן ...

והרמב"ם ביד חזקה, הלכות שבת פ"ו הלכה י"א אומר בפירוש:
הלוקח בית בארץ ישראל מן הנכרי מותר לו לומר לנכרי לכתוב לו שטר בשבת, שאמירה לנכרי בשבת אסור מדבריהם ומשום ישוב ארץ ישראל לא גזרו בדבר זה, וכן הלוקח בית מהם בסוריה, שסוריה כארץ ישראל לדבר זה.

ולכן תמוה "ההיתר" שניתן ע"י הרב דקרמן כדי לראות את הזנים המשובחים, אלא שלא עשה זאת אלא בזכותו של אותו מפעל חלוצי אשר החליף עליית יהודים בעליית תמרים ...

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1961

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הרב קוק 8, ירושלים (דפוס סלומון (משנת 1930-1992)) | Bam, איראן | Kerman, איראן
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות