לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

המפד"ל באה חשבון עם עצמה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עכשיו (עמוד 11) - 24/03/1993 (יום רביעי)
לאחר שכבשה ש"ס גם את מבצרה האחרון של המפד"ל (היכל-שלמה), הופך רלוואנטי אף יותר דו"ח הביקורת שהוציא לא מכבר מבקר המפד"ל, ועניינו - מערכת הבחירות של המפד"ל, ומדיניות ההסברה שנקטה בה לקראת הבחירות האחרונות.

בדו"ח בן 80 עמודים שכינס וערך המבקר, הוא מזכיר כי כבר במהלך מערכת הבחירות האחרונה הזהיר את עמיתיו מתוצאות התייצבותה החד-משמעית והמוצהרת מראש של המפד"ל, לצד הליכוד. "כלל ידוע הוא, שאין לשים את כל הביצים בסל אחד, על אחת כמה וכמה כשכבר היה ידוע כי סל הליכוד היה נקוב ..."

גם התמקדותה של המפלגה בשאלת השטחים -.הגם שהיתה "תפורה" על הפוטנציאל האלקטורלי של רוב מצביעי המפד"ל – היתה שגיאה, לדעת המבקר. "אני מסופק אם הציבור הרחב, הן ציבור מצביעי העבודה, והן זה של הליכוד, העמידו את הנושא הזה במרכז שיקוליהם ליד הקלפי".

מבקר המפד"ל, צבי ברנשטיין, היה (הוא נפטר לפני זמן קצר) מן השפויים והמתונים במפלגה, ואחר מאחרוני המוהיקנים, עליהם ראוי לומר: "זקני תורה כל זמן שמזקינין דעתן מתיישבה עליהן" (קנים ג' ו'), וכן: "תלמידי חכמים כל זמן שמזקינין חכמה נתוספה בהם" (שבת קנ"ב ע"א).

ברנשטיין – משרידי "כנסת הגדולה של הפועל המזרחי", אומר, בין השאר, בחוברת הביקורת שהוציא: "מאז סיכום הבחירות מנקרת במוחי התמיהה, מדוע אין המפד"ל שותפה בממשלה החדשה?" אכן, תמיהה.

באותה חוברת מתייחס למערכת ההסברה של המפד"ל לקראת הבחירות האחרונות, גם הח"כ אבנר שאקי, מי שהיה שר הדתות בממשלה הקודמת, וידוע כנץ שבניצים. נדמה ששאקי למד שיעור כלשהו לאחר הבחירות לכנסת, והוא אומר בין היתר:
"בעוד שאין ספק כי הקו המדיני לאומי הברור שנקטנו, משך רבים, ובתוכם בני נוער, שחיפשו מסר ברור, היו כמה פרסומי-לוואי מוגזמים, שהרתיעו, כנראה, חלק מסוים מן הבוחרים. הנושא הדתי לא זכה להבלטה רבה, למרות ההישגים המצויינים שיכולנו להפגין בתחומיו השונים. גם הנושאים החינוכיים והחברתיים לא קיבלו את מקומם הראוי, חרף אקטואליותם, דחיפותם וחשיבותם הרבה" יחד עם זאת, מסכם שאקי, "נראה כי בחשבון כולל ודאי תרמו העמדות המדיניות הלאומיות וכו', ומכאן שעלינו להדגיש כיום ובעתיד את המשולש עם תורה וארץ בצורה מאוזנת יותר".

יצחק פסין, מראשי המפד"ל, הפעיל בין עולי ארצות הרווחה אשר בשורותיה, כותב בין היתר:
"למפלגת העבודה ומרצ אין שום בעיה לעבוד עם החרדים. החרדים גרים בתוך ה "גטו" שלהם, ואינם מהווים "איום" על החילונים. אנשי המפד"ל מבטאים את היכולת להיות בתוך המדינה, אם זה בצבא, בעסקים, באקדמיה, ובכל מקום אחר. לכן אנחנו מהווים "איום" על אורח החיים של החילונים, כי אנו מראים שאפשר להיות יהודי דתי שומר שבת ומצוות, ויחד עם זה להיות חלק ממדינת ישראל, מבלי להתפשר על יהדותנו וזהותנו".

בורג מקשה קושיות

רפאל מרובקה אינו צוהל מהעובדה המפד"ל השיגה מנדט נוסף בבחירות האחרונות. אדרבא: "המפד"ל נשארה מחוץ לשלטון, ולכן נכשלה בבחירות. יתר על כן, אי הצלחה זו איננה מתבטאת רק באי כניסתה לממשלה, אלא בעצם התוצאות. המפד"ל, שמנתה בעבר בין 10 ל-12 חברי כנסת, ירדה ב-1981 ל-5 חברים, ועתה עלתה ל-6 חברי כנסת. אחרי שלוש מערכות הבחירות שנערכו מאז הנפילה הגדולה, עומדת עדיין המפד"ל על פחות מ-60 אחוזים מכוחה שלפני הנפילה. גם המערך בשנת 1977, וגם הליכוד היום, לא ירדו בהיקף כזה, ואף על פי כן מדברים על כשלון. המערך, שחזר בשתי מערכות הבחירות הקודמות לכדי 40 חברי כנסת - מספר דומה באופן יחסי ל-9 חברי כנסת במפד"ל – המשיך לראות בתוצאות כישלון ולא דיבר על ניצחון".

בספר הביקורת שלו מגלה צבי ברנשטיין, כי בקדנציה הקודמת הצביעו נציגי המפד"ל בועדת הכנסת בעד אישור רשימת "כך". ברנשטיין מספר כי ביקש ממזכ"ל התנועה, שהמוסדות העליונים הם שיחליטו כיצד לנהוג לגבי רשימות מועמדות לפסילה. "על פי ההוראה שקיבלו חברי הוועדה, באמצעות מזכ"ל המפד"ל, הצביעו הנציגים בעד אישור רשימת "מולדת" ושתי הרשימות של "כך", וזאת, חרף ההשמצות הישירות והעקיפות על המפד"ל שרשימות "כך" השמיעו אגב הדיון".

בהגיבו על תוצאות הבחירות לכנסת, אומר אברהם שטרן, יו"ר הועדה המדינית של הקיבוץ הדתי: "אנחנו צריכים להיות מפלגה מרכזית בכל השטחים, ולכן אני רואה את ישיבתנו באופוזיציה כבעיה. זה עלול להקצין את הפרופיל שלנו מבחינה מדינית. אסור לנו להזניח גם את התחומים האחרים. אם נהפוך למפלגה ימנית קיצונית, שעוסקת רק בשלמותה של ארץ ישראל, זה יעלה סימן שאלה על המשך קיומה של התנועה, כמפלגה ציונית דתית מרכזית בעם ובחרה הישראלית".

עוד בחוברת, מכתב ששלח זקן התנועה, הד"ר יוסף בורג, בו הוא מעלה כמה שאלות נוקבות לגבי הבחירות האחרונות: "מענין לדעת, אילו סקרים הוזמנו עבור הבחירות? ואצל מי הוזמנו? ומה הם אמרו? האם היה ביניהם סקר שגילה את הירידה המסיבית של הליכוד? ואם היה, מדוע זה לא שינה את הסיסמה הפרו-ימנית שלנו?"

צבי ברנשטיין, חניך ישיבות שלא נס ליחו, ואיש המרבה לעסוק בתורה, פותח את ספר הבקורת שלו בדברי הבעש"ט: "איתא בתנא רבי אליהו (רבה, פ' יח' דה' דא' לא תלך רכיל) הוכח תוכיח את עמיתך חברך בתורה ומצוות, אבל אותם בני אדם שאינם הולכים תמיד בדרך התורה והמצוות, אינך מחוייב להוכיחם" וכתיב (משלי ט') "אל תוכח לץ פן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך". (הבעש"ט על התורה, פ' שמיני).

הערות: בראש המאמר המקורי אפשר לראות פניה מקורית לרב משה הירש "שר החוץ" של נטורי קרתא, המראה קורטוב מחוש ההומור של רנ"ז:
לכבוד הרה"ג רשכבה"ג עוקר הרים ומשבר סטנדים
"שר החוץ" הרב משה הירש שליט"א
אנא תחזיר לי, כי אין לי העתק.

סגן שר החוץ
נ.ז.



© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עכשיו 1993

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב אבן גבירול 166, תל אביב (מרכז המפד"ל משנת 1957 (בית הקסטל, כיום בית וואלה))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות