לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

תרגום ויצירה מעבר למסך הברזל


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | ספרות ואמנות - חרות (עמוד 6) - 18/05/1962 (יום ששי)
כתבי "שלום עליכם" תורגמו לצ'כית ולסלובקית. בצ'כוסלובקיה הופיעו בסלובקית "טוביה החולב", יוסלה הזמיר", החייט המכושף" ועוד כמה מיצירותיו של "שלום עליכם", שתורגמו ע"י הסופר אמיל קניבשה, כן עומד להתפרסם ועוד השנה הרומן הגדול של שלום עליכם "כוכבים תועים" אף הוא בסלובקית. "מנחם מנדל", "טוביה החולב" ו- "מוטל בן פייסי החזן" הופיעו בצ'כית.

ההוצאה המלכותית לאמנים במוסקבה, הדפיסה את סיפוריו של י. ל. פרץ ב-95 אלף טפסים, סיפורים אלה תורגמו לרוסית ע"י א. גונטור ור. רובין מעורכי "הסוביטיש היימלאנד" במוסקבה.

בירחון "פולימיא" המופיע במינסק בירתה של רוסיה הלבנה, הופיע יומנו של ולדימיר קרפוב. ביומן זה מתאר המחבר את סופם הטראגי של יהודי מינסק שנספו ע"י היטלר וקלגסיו. כפי שנודע ניספו בגיטו מינסק יותר מעשרת אלפים יהודי העיר מינסק, שמצאו את מנוחתם בקבר אחים גדול בעיר זו. על קבר אחים הגדול הזה הוקמה מצבה ואנדרטה בשתי שפות באידיש ורוסית.

היבסק [ * ] הלל ליפשיץ פירסם באחרונה ברוסיה ספר גדול בשם "הדת והכנסיה בעבר ובהווה", בספרו האתאיסטי דן המחבר על השפעתה המזיקה של הדת על האנושיות, כשהמחבר מגיע בספרו לדת משה וישראל הוא מתעכב בהרחבה וקורא לאלה שעוד נשארו נאמנים לדת היהודית לעזוב אותה, כי היא מזיקה לעם כמו אופיום, ודורש לנהל תעמולה אנטי דתית רחבה בכל רחבי המדינה שגם אלה שנשארו נאמנים לה יעזבוה כמו רובה של יהדות רוסיה שכבר הגיעו לידי הכרה זו ... ולשחרר אותם מכבלי הדת המשפיעה לרעה.

הרדיפות האחרונות על הדת ברוסיה הסובייטית כגון האיסור על אפיית מצות וסגירת הישיבה וכו' השפיעו גם על עורכי ה "סוביטיש היימלאנד" שנקטו באחרונה עמדה יותר חריפה נגד הדת. בגליון האחרון של ה"סוביטיש היימלאנד" שכבר הגיע לישראל, פירסם העורך ארן ורגליס ששה שירים שרובם מהם מטיפים לכפירה ובכמה מהם הוא גם לועג לאלוקים ולמשה רבנו ... ע"י שיר ושבח שהוא שר לאיש החלל הרוסי, שהוא כביכול דוחק את רגלי השכינה בעת שהוא מגיע לשמים ... ניכר כי השירים של ורגליס נכתבו בהשפעתו של גאגרין, [ ** ] או של חרושצ'וב, כי ידוע שמר ורגליס נשאר נאמן למשטר הרוסי הסובייטי עם כל השינויים שחלו בו ושרת אותו באמונה שלמה על כל חליפותיו.

הערות:
* יבסק - המחלקה היהודית במפלגה הקומוניסטית שמטרתה הייתה דיכוי המורשת היהודית ברוסיה.
** יורי גגארין - האדם הראשון שהמריא לחלל בשנת 1961, זמן מרוץ החלל בין ארצות הברית לברית המועצות.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות ספרות ואמנות - חרות 1962

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: צ’כיה | Zakharova, 19, מינסק, בלארוס (מערכת המגזין Polymia (להבה)) | מוסקבה, רוסיה (קירוב 5 (מוסקבה העתיקה) - מערכת סאוועטיש היימלאנד (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות