לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ישוקם בית הכנסת של קהילת לנצוט


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 5) - 30/08/1963 (יום ששי)
בית הכנסת המפורסם של קהלת לנצוט בפולין שנחרב ע"י הנאצים יחד עם הקהילה המקומית, קום יקום כדומותו וכתכניתו, אולם במקום בית-כנסת הוא ישמש מעתה כמוזיאון יהודי מקומי - על כך מוסרת העיתונות הפולנית.

את הרעיון להקים מוזיאון יהודי בלנצוט בו היה קיים בית הכנסת המפואר של העיר, הגה הד"ר ולדיסלב באליצקי הרופא העירוני של לנצוט, יחד עם ראש מחלקת התרבות של המועצה הלואמית במחזור זשעשוב, מר יאן מיצאל. המועצה תרמה למטרה זו 200 אלף זלוטי, ואת התכנית המקורית של בית הכנסת שנעשתה בשנת המאה ה-19 ע"י הצייר הידוע ז. פוגל, נמצאה באוניברסיטה של ורשה, לפי תוכנית זו נגמרה בימים אלה הקמת בית-הכנסת של העיר לנצוט שיהפך למוזיאון יהודי עירוני.

ממשלת פולין הקציבה סך של 124 אלף זהובים (זלוטי) לשם קישוטו של המוזיאו, וכן יחדשו את כל השלטים שנמחקו ע"י ציירים מפורסמים.

ד"ר באליצקי אסף גם כמה מתשמישי הקדושה שהיו בשעתו בבית-הכנסת שנתפזרו ושנלקחו ע"י אנשים, כגון חומש עם חותמת של בית המשפט המקומי שעליו היו נשבעים היהודים בבואם להעיד, כן נמצאו מחזורים שנדפסו בשנת 1794 וכמה גמרות שבשוליהן רשומים חידושי תורה וכן חתימות של רבנים מפורסמים.

לשאלת לשם מה העקשנות של הד"ר באליצקי להקים מוזיאון יהודי במקום, שלא נשאר בה אף יהודי אחד? ענה הד"ר באליצקי כי כוונתו הייתה לא לתת לטשטש את עקבות של הפשעים החמורים שנעשו ע"י הגרמנים לעם היהודי ובפרט ליהודי המקום, שהיו ידידיו וכן לא לאפשר כי הידידות שהייתה שוררת מאות בשנים בין אנשי המקום והיהודים תשכח, ובעיקר לא לתת לטשטש את עקבות החיים היהודיים של מאות השנים בלנצוט.
מר יאן מיצאל יו"ר מחלקת התרבות של המועצה הלאומית המחוזית בשזעשוב פנה בקריאה לכל מי שיש בידו אלה מהחפצים שהיו בתוך בית-הכנסת שיואילו להחזיר אותם למוזיאון שקם. ובפרט הוא מבקש להחזיר את שתי המנורות המפורסמות שהיו תלויות מעל תקרת בית-הכנסת שנשדדו ע"י הנאצים ושידוע לו כי הן נמצאות אצל אנשי המחוז.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1963

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: plac Sobieskiego 16, Lancut, פולין (בית הכנסת בלנצוט)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות