לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

עדות פרטיזן מישראל מחקה את החיוך מעל פני רוצח בבית המשפט הפולני


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 4) - 03/12/1963 (יום שלישי)
מיון מהיר:
גיטאות
מאמר
1963
לא הרחק מהגבול הפולני-לטבי, בערך 100 ק"מ מווילנה, הייתה פעם עיירה יהודית קטנה בשם ברסלב. עיירה זו, בדומה למאות עיירות יהודיות אחרות בפולין או בליטא, הושמדה ע"י הגרמנים. שמה נשאר, אך יהודיה אינם, כי הגרמנים השמידום. ברסלב היהודית מנתה כ-4000 נפש, רק 30 מהם נשארו לפליטה, כדי לספר לדורות הבאים מה שהעם הגרמני עולל ליהודי עיירה זו.
מ-30 אלה כמה מהם מפוזרים בפולין, מי בלודז', מי בליגויץ. כמה מהם בארצות-הברית. גם בישראל נמצאים כמה מיוצאי ברסלב שניצלו בהצטרפם לפרטיזנים.

נזכרנו בעיירה זו בעקבות משפט שמתקיים עתה בעיר המחוזית הפולנית אולשטין, נגד פולני בשם סטניסלב יאשינסקי, שנאשם כי בשנת 1941, כשנכבשה ברסלב על ידי הגרמנים נכנס לשירותם והגיע לדרגת מפקד ה "שוצפוליציי" הגרמני בברסלב. יאשינסקי נאשם שהצטיין בהשמדת עמים ובפרט העם היהודי.

העיתון "גלוס אלשטינסקי", שמוסר על המשפט, כותב, כי באם בית המשפט ירשיע את יאשינסקי, צפוי לו עונש מוות.
עיתון זה מתאר את מהלך המשפט ואת הנאשם.

סיפורם של השרידים

גבוה, רחב גרם, בן 52, שקט, עומד בבית המשפט בהכנעה גמורה, לפי מבט עיניו, מבט ראשון עושה הנאשם רושם, כאילו קרתה כאן אי-הבנה. אולם עם שמיעת העדים ובפרט העדים היהודים, נתקבל רושם אחר על יאשינסקי זה.

מעידים סימה זילברמן, נטע זליגמן ומיכאל וינוקירובסקי (שמו הקודם: משה פישל), כולם אנשי ברסלב, המכירים אישית את הנאשם, ושבמו עיניהם ראו איך קרוביהם נרצחו על ידי הגרמנים ועוזריהם הפולנים.

סימה זילברמן מספרת כי בשנת 1942, הייתה בגטו ברסלב. בעת חיסול הגיטו באותה השנה, הצליחה לברוח ולהחבא בעליית גג של בית-חרושת לעיבוד עורות. משם הציצה וראתה איך יאשינסקי זה ממית אשה פצועה ומעונה.

עדות מישראל

כן נתקבלה עדות בכתב מאת הפרטיזן יחיאל מילוצין, יליד ברסלב, הגר בישראל. כשהוקראה עדותו של מילוצין נעלם החיוך מעל פניו של יאשינסקי.

בעדותו של מילוצין נאמר:
כשנודע לי על החקירה המתנהלת נגד יאשינסקי, מילאתי את חובתי ואני מוסר מה שאני יודע עליו. אני גרתי בברסלב, מספר מילוצין, הכרתי היטב. יאשינסקי היה שוטר פולני, ואח"כ עבר לגרמנים והיה פעיל מאוד בהשמדת אחינו היהודים. מחוץ לנשקו האישי, נשא תמיד מקל לבן, בו אהב לעתים קרובות להשתמש.

היה זה ב-2 ביוני 1944, יום קיצי זה נחרת בזכרוני. הגרמנים ועוזריהם גרשו את יהודי ברסלב, באותו יום הושמדו 4000 נפש. הצלחתי להימלט. ממקום מחבואי, ראיתי את יאשינסקי מוביל את אשתי ובתי הקטנה היחידה. כשכולם ממשיכים ללכת, ציווה עליהם יאשינסקי לעמוד, אחרי כן ציווה עליהן להתקדם ובתוך כך הוציא את אקדוחו מרנתיקו ורצח אותן בשתי יריות.

אחרי שיצאתי ממחבואי, נפרדתי מגופות אשתי ובתי. הצטרפתי לפרטיזנים, כדי לנקום בגרמנים, לחמתי בהם עד קץ המלחמה.
את עדותי זו - מוסר מילוצין בכתב ידו - מוכן אני למסור גם בבית המשפט.

כן נתקבלו עדויות מארצות-הברית ואליהו ויוליוש שמידט, משה מלמן, גם הם יוצאי ברסלב, המאשימים את יאשינסקי ברצח יהודים. אולם בית המשפט מסופק אם יוכל לצרף את כל העדויות לגליון האישום, בגלל הפרוצדורה המשפטית.

אחרי התייעצות קצרה של בית המשפט, הוחלט להעביר את כל החומר לתובע הכללי המחוזי בקושאלין. כן פנה בית המשפט למוסדות המשפטיים של רוסיה הלבנה וביקש חומר על יאשינסקי זה.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1963

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: ברסלב, בלארוס | אולשטין, פולין
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות