לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"צייד" נאצים בפולין


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 4) - 30/03/1964 (יום שני)
משפטם של חמישה ליטאים בוגדים הנאשמים ברצח יהודי העיירה סקוד בליטא, ושבויי מלחמה רוסיים בעת מלחמת העולם השניה וכן בשיתוף פעולה עם הגרמנים, נערך עתה בקלייפדה (ממל) אשר בקהיליה הליטאית הסובייטית - מסתבר מפירסומי העיתונות הליטאית שקיבלנו השבוע.

על ספסל הנאשמים בבית המשפט העליון של הקהילה הליטאית סובייטית בקלייפדה יושבים הליטאים: א. מיידוס, ק. וישניאוסקאס, א. בריטשקוס, א. מוצקוס ול. קניופיס. הנאשמים ברצח יהודים בליטא וכן שבויים רוסיים. הכומר הליטאי ל. יאנקואוסקאס שעמד בראש חבורת מרצחים זו. הצליח להימלט לארצות הברית ושם שינה את שמו ליאונגיס יאנקוס הוא גר בברוקלין בגראנד סטריט 105 והיה פעיל שם ב "קרן העזרה הכללית של הליטאים בארצות הברית".

משפטם של בוגדים ליטאים אלה עורר התעניינות רבה בין הקהל והמשפט נערך בפני אולמות מלאים שביניהם נמצאים גם קרובי הנרצחים.

צייד נרחב

צייד נרחב על פושעי המלחמה נערך עתה בפולין. התובע הכללי של וורצלאב, מחפש אחרי ארבעה פושעי מלחמה שהיו פעילים בפינסק אשר ברוסיה הלבנה, הארבעה הם: יאן הצקו שידוע בכינויו "וולצק" שנולד בשנת 1910 בכפר הורבכה בסביבות דרוהיצין ע"י פינסק, סטפן ווזניאק שנולד בפינסק בשנת 1897. שניהם שימשו במלחמת העולם השניה בשנים 1941-44 כ "מודיעים" של המשטרה הגרמנית ברוסיה הלבנה והשתייכו ל "שוצמאנשאפט" בינוס פולסקי אשר בסביבות פינסק, הם השתתפו ברצח יהודים פולנים ורוסים.

שני הפושעים הנוספים שהתובע מוורוצלאב מחפש אחריהם הם: יאן שליאכצוביץ שנולד בשנת 1911 בגרודנו והנושא את השם הבדוי יאן קראסובקי ומיכאל גלובצקי שנולד בשנת 1914 בוילצה ע"י וילייקה אשר ברוסיה הלבנה. שניהם שימשו במשטרה הגרמנית. הראשון כמפקד המשטרה והשני כסגנו. השניים השתייכו "לשובמאנשאפט" בקשיויצה ודולהינוב, והשתתפו ברצח יהודים פולנים ורוסים.

התביעה הכללית של ורוצלאב מבקשת מאלה היודעים פרטים על פושעים אלה ומעשיהם בתקופת מלחמת העולם השניה להודיע לתביעה הכללית בוורוצלב רחוב פודבלנה 30 חדר 295 או למשטרה המחוזית בוורצלאב רחוב פודבלנה 32 חדר 291.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Podwale 30, ורוצלב, פולין (התביעה הכללית) | קלייפדה, ליטא
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות