לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרב אייבשיץ על הטיסה בחלל


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | ספרות ואמנות - חרות (עמוד 5) - 30/10/1964 (יום ששי)
מיון מהיר:
השנה מלאו מאתיים שנה לפטירתו של הרב יהונתן בן נתן נטע אייבשיץ ז"ל, גדול בתורה ובעל מקובל ודרשן מפורסם שנחשד כידוע ע"י ר' יעקב עמדין, בשבתאות. רבני פולין עמדו לצידו של הרב אייבשיץ ודחו את החשד ואילו רוב רבני גרמניה נתייצבו לימינו של הרב עמדין. הגאון בעל ה "נודע ביהודה", הרב יחזקאל לנדא ניסה לתווך במחלוקת זו, אולם לא הצליח במשימתו.

הרב יהונתן אייבשיץ נולד בשנת 1690 בעיר פינצב, השם אייבשיץ נקרא על שם העיירה אייבשיץ במורביה, בה שימש אביו הרב נתן נטע רב דמתא [רב העיר - א.ז.].

הוא למד בישיבות פולין, ופראג המפורסמות. בשנת 1741 נבחר לרבה הראשי של קהילת מץ ובשנת 1750 - לרבה של "שלוש הקהילות" הידועות בשם הקצר אה"ו (אלטונה, המבורג וונדסבק). הרביץ תורה ברבים, הקים דור של תלמידים, חיבר ספרים שהמפורסמים שבהם הם "אורים ותומים" על חשן משפט, "כרתי פלתי" על יורה דעה, "בן אהובה" על הרמב"ם וספרי דרוש ואגדה, כגון "יערות דבש", "תפארת יהונתן", גם ספרי קבלה - שאחד מהם "שם עולם".

בעמדו במרום גדולתו כרבה של "שלוש הקהילות", הוטל עליו החשד של שבתאות, שהביא לידי התערבות השלטונות. מתנגדיו ביקשו לבטל את מינויו כרבן של קהילות אלה, אולם בבחירות חדשות נבחר שנית לרבן של אה"ו. אך חשד זה גרם שלא נבחר לרבה של פראג.

הרבנים שהגנו על הרב אייבשיץ נימקו את טענותיהם בזה כי הרב אייבשיץ, הוא בעצמו הטיל חרם על השבתאים ולכן לא יתכן שהוא יצדד בכת זו.

בשנת תקי"א גברה המחלוקת. נמצאו קמיעות, שאחרי פענוחם גילו בהם נוסחאות שבתאיות.

הרב אייבשיץ הכחיש שיש בקמיעות אלה מעין שבתאיות ונתן להם הסבר משלו, בעיקר נטפלו מתנגדיו לספר "ואבא היום אל העין" שיחסו אותו להרב אייבשיץ בטענם כי ספר שבתאי הוא, כנגדם טענו אחרים, כי הספר זוייף מלכתחילה ובטעות מייחסים אותו להרב אייבשיץ.

הרב אייבשיץ נפטר בשנת 1764 באלטונה.

הרב אייבשיץ היה גם גדול בחכמת התכונה וכן ידע פרק בטיסה לחלל אל הירח ...

אחרי שהוא עומד על סודות הטיסה בחלל כותב הרב אייבשיץ:
דור הפלגה ג"כ ביקשו לקבוע מושבם בכדור הירחי ששם יהיו ניצולים ממבול וחשבו לעשות ע"י ספינה הכל, אפס כיצד יגביהו אותו הספינה למעלה מאוויר העכור הזה (קרי סטרטוספירה - נ.ז.) ולזה חשבו לבנות מגדל גבוה כל כך עד למעלה האוויר ומשם יוכלו להשתמש בספינה הנ"ל לשוט באוויר עד כדור הירחי" ...


דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות ספרות ואמנות - חרות 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Konigstrasse 10a, המבורג, גרמניה (בית הקברות בו נמצא קברו של הרב אייבשיץ) (בית הקברות היהודי באלטונה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות