לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

דרישת-שלום מיהדות רומניה


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 4) - 05/11/1965 (יום ששי)
דרישת שלום מיהדות רומניה נתקבלה דרך בטאונה "כתב עת" המשמש עידוד לשארית הפליטה ברומניה, המכילה כשבעים קהילות יהודיות מאורגנות וכמאתיים וחמישים בבתי כנסת שבהם מתפללים בציבור שלוש פעמים ביום.

ברומניה קיימת גם שחיטה כשרה המספקת בשר לאוכלי כשר, כמו כן קיימים בעיר בוקרשט שישה בתי-תלמוד תורה. יהודים לומדים בין מנחה למעריב דף גמרא ופרקי משניות, בבית-הכנסת ע"ש המלבי"ם, ששימש כרבה של בוקרשט לומדים מדי יום ביומו משניות ותורה עם פירושו. על כל זה מנצח הרב הראשי לרומניה הרב ד"ר משה דוד רוזן, שביקר בישראל מספר פעמים, הוא השומר על הגחלת שלא תכבה והנושא העיקרי בעול של מוסדות התורה והחסד בקהילות של הרפובליקה העממית ברומניה.

"כתב עת", המופיע זו השנה העשירית, יוצא פעמיים בחודש בעיר בוקרסט בשלוש שפות עברית, אידיש ורומנית. הוא נפוץ ב-5 אלף עותקים ולכל הפחות קוראים אותו יותר מ-20 אלף יהודים השואבים עידוד. הוא גם נשלח מחוץ לגבולות המדינה. לפנינו מונח הגליון האחרון של "כתב עת" מחודש תשרי, המכיל חומר רב ועשיר על נושאים שונים, ובפרט על נושאים יהודיים מסורתיים. בו מאמרים, רשימות, ידיעות, הודעות, סיפורים, שירים ותמונות וצילומים של תפילות בבתי הכנסת של בוקרשט.

בראש וראשונה מאמרו של הרב הראשי הד"ר רוזן המועתק לשלוש שפות, על הנושא: "הגיונות על התורה" הדן בפרשת השבוע של בראשית. גם הרב מרדכי הכהן מירושלים תרם מפרי עטו לגליון זה ופירסם את חידושיו וליקוטיו לפרשת השבוע. כן משתתף בו חבר הנהלת הסוכנות היהודית מר ש. ז. שרגאי. החלק הדתי תופס את רוב יריעת הגליון. מאמר על חג הסוכות, הודעות על מקום השגת תשמישי קדושה, כגון: תפילין, סידורים, טליתות ודברי קדושה אחרים במשרדי הקהילות היהודיות של המדינה. גם "ברית עברית עולמית" תרמה את חלקה בצורת גלופה שנשלחה מירושלים ובה [מאמר] קצר מענייני דיומא, הסיפור הידוע "האתרוג של הרב היה ... סוס", הודעות על מקומות בהם מתקיימים לימודים ע"י חברות ש"ס, בבית-הכנסת "אברהם בר זיסו" ע"י רבה הראשי הרב רוזן, לימוד בפרשת השבוע בבית-הכנסת של המלכים, ע"י השוחט ר' אנשיל זילבר, לימודי קודש בבתי התלמוד תורה בבתי-הכנסת: בארון הירש, אייזיק איליה, קרדינצה, וויניצה, ובבית המדרש הישן. יחד עם זה מתפרסם שירו של המשורר הלאומי שאול טשרניחובסקי "הקפות" ושירו של המשורר האידי אברהם רייזן "הסוכה" באידיש ובתרגום עברי של מר צבי טירספולסקי מנובוסיבירסק אשר בברית-המועצות. ביקורם של מר י. ל. ביאלר ממשרד הדתות בירושלים ומר שונמי מהספריה הלאומית בבוקרשט אצל הרב הראשי ובמסודות הקהילה היהודית וכן נוכחותם בתפילת יום הכיפורים במקום. מאמר על הנודד היהודי האחרון העיתונאי המנוח חיים שושקם במלאות שנה לפטירתו שחל בימים אלה. סקירה מקיפה על התיאטרון היהודי, תמונות וציורים של הצייר שאול רסקין: שמחת תורה וארבעה מינים.

בחלק בשפה הרמונית של הביטאון, מאמרו של הפרופ' יגאל ידין "מצדה" וחומר מעניין על נושאים יהודיים בכל תפוצות הגולה וחלק הארי של ישראל.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 9-11 Sfanta Vineri, בוקרשט, רומניה (העיתון "כתב עת" - Revista Cultului Mozaic - בהוצאת איגוד הקהילות היהודיות) (איגוד הקהילות היהודיות ברומניה, ובית הכנסת כורל (המרכזי))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות