לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בית העלמין בדווינסק


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 12) - 08/05/1980 (יום חמישי)
בית העלמין היהודי עתיק היומין של דווינסק, אשר ברפובליקה הסובייטית הלטבית שבו טמונים גדולי תורה ואישים אחרים, עומד לפני חיסולו המוחלט - ידיעה על חיסולו נתקבלה בירושלים.

שמחה כץ, לשעבר עורך המשנה של האנציקלופדיה העברית, קיבל מכתב מדווינסק שבו נאמר כי השלטונות הסובייטים החליטו לחסל את בית-העלמין היהודי המקומי הקיים כ-150 שנה.

מבית קברות עתיק יומין זה נותרו רק כמה קברים בודדים; ביניהם קברו של הגאון הנודע רבי מאיר שמחה הכהן, מי שהיה רבם של "המתנגדים" בדווינסק, הידוע בחיבוריו התורניים "אור שמחה" על ה "משנה תורה" להרמב"ם ו- "משך חכמה" פירוש על התורה, הוא נפטר בשנת 1926.

קברו של הגאון רבי יוסף רוזן הידוע בכינויו "הרוגאצ'ובר עילוי" מי שהיה רבם של "החסידים" בדווינסק, מחבר הספרים "צפנת פענח" על הרמב"ם, נפטר בשנת 1936; וכן הקבר של הרב נחמן בורכוביק, חותנו של שמחה כץ שהיה תלמיד חכם ועסקן ידוע בדווינסק. מול הקברים הבודדים האלה שנשארו לפליטה עומד קבר האחים של יהודי דווינסק והסביבה שנספו בשואה. השטח האחר של בית העלמין היהודי נחרש ונהפך לגן ציבורי ומרכז תעשייתי.

הידיעה על חיסולו המוחלט של בית-העלמין היהודי בדווינסק, שהשלטונות הסובייטים עמדו לבצע עד ה-1 למאי השנה, והגיעה לארה"ב ויהודי לטביה באמריקה, ובראשם הרב פנחס טייץ, מראשי "אגודת ישראל" בארה"ב פנו אל השלטונות בריגה וביקשו לעכב את ביצוע הריסת הקברים עוד חודש ימים.

בימים אלה יצא הרב יצחק הכטמן, סגן יו"ר הקהילה היהודית במונטריאול, לברה"מ לפי הזמנת יהודי מוסקווה וריגה. הוא יעלה בפני השלטונות גם את בעיית חיסולו של בית העלמין היהודי בדווינסק.

דפים בנושא:


הערות:
1. כתבה דומה הופיעה לאחר חודש ב "מעריב" (ראו קישור למעלה), נראה שזה היה סיום עבודתו של רנ"ז במעריב, או שפשוט סימן את הכתבה, ככזו שהועתקה ממנו.

2. זו הכתבה הראשונה שנמצאה בעיתון "דבר", וכנראה זו תחילת כתיבה של 15 שנים בעיתון זה.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1980

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 18 Novembra iela, דאוגבפילס, לטביה (בית הקברות היהודי בדווינסק)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות