לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

לוח עברי ליהודי ברה"מ


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 12) - 10/08/1980 (יום ראשון)
מיון מהיר:
היהודים בברה"מ יקבלו לקראת השנה החדשה מירושלים שי בצורת לוח-כיס עברי עם תרגום רוסי, שחובר במיוחד למען יהודי ברה"מ. הלוח הופיע מטעם חברת "גאולים" בירושלים - ועד ציבורי לקליטה חברתית ורוחנית לעולים הבאים מרוסיה, שבראשו עומד הרב אברהם שר, מראשי "ועד הישיבות" בירושלים.

הלוח בעל תוכן עשיר ורבגוני מכיל את כל ימות השנה, חגיה ומועדיה, גם בתרגום רוסי, מלווה באיורים וביאור קצר על חגי ישראל ומועדיו, מנהגים ודינים, פרשת השבוע וענייני כשרות. כן צויינו בלוח מועדי הדלקת נרות בשבתות ויו"ט, כניסת השבת וצאתה בשמונה ערים שונות ברחבי רוסיה, ליטא, אוזבקיסטאן: מוסקבה, קיוב, מינסק, וילניוס (וילנה), סמרקנד, טשקנט וקוטאיסי. כן צויינו תאריכים היסטוריים עד לחתימת התלמוד, ביאורים קצרים על התורה שבעל פה ועל השולחן ערוך.

הלוח גם משמש ספר-עזר לאלה שאינם יודעים קרוא וכתוב בעברית, ה "אלף בית" ניתן בתרגום רוסי (אותיות דפוס וכתב) והיגויו, גם מספר תפילות כמו: שמע ישראל, ברכת המזון, הדלקת נרות, "יזכור" וקדיש וכו'.

חברת "גאולים" מוציאה לוח דומה גם לנושרים שהיגרו לארה"ב, קנדה, אוסטרליה ואירופה, ולוח מיוחד לעולים לישראל. השוני בלוח המיועד ליהודים בברה"מ הוא שבו לא צויינו תאריכי החגים הלאומיים: יום העצמאות, יום שחרור ירושלים, ותאריכים כמו יום השואה והגבורה, יום הזכרון לחללי מערכות ישראל, המופיעים בלוח המיועד לעולים בישראל והחיים במערב. השמטת תאריכים אלה נעשתה במתכוון כדי שלא להרגיז את השלטונות הסובייטיים העלולים לאסור את כניסת הלוח והפצתו.

הוועד הציבורי "גאולים" מוציא זו השנה השביעית לוח עברי-רוסי ומוסיף מדי שנה חומר חדש. עד עתה הופיעו מטעם ועד זה 14 ספרים שונים בתרגום רוסי לעולים מברה"מ, חלק מספרי תנ"ך, סידור, מחזורים וכו'.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1980

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Russia (USSR) | רחוב הנביאים 23, ירושלים ("גאולים" ועד ציבורי לקליטה חברתית ורוחנית לעולים מברית המועצות)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות