לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

שמות משפחה יהודים - ומקורם


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 11) - 13/11/1980 (יום חמישי)
מיון מהיר:
גטו ורשה
אנשי מדע ורפואה
תרופות
חב"ד
מאמר
עולם יהודי
1980
1. ספר של אברהם פריבלודה על מקורם ומשמעותם של שמות משפחה יהודים עומד להופיע בברה"מ. 2. חדר זכרון למרד גיטו וארשה - בבית ספר לכלכלה בוורשה קיים חדר זכרון למרד גטו ורשה. 3. יום הולדת ה-80 למדען יהודי בברה"מ - יום הולדת שמונים לפרופ’ איסאק יעקובלביץ ממציא התרופה סולפידין. 4. הרב שניאורסון והמקלטים - הרב שניאור זלמן שניאורסון, ומפעלו להקמת מקלטים (כולל מקלטים להתקפה אטומית) בישראל וברחבי העולם.

המכון לחקר השפות שליד האקדמיה למדעים במוסקווה מכין לדפוס ספר, על מקורם ומשמעותם של שמות משפחה יהודיים, פרי עטו של אברהם פריבלודה, האנתרופונימק (חוקר שמות משפחה) היהודי וחוקר תולדות היהודים בברית המועצות, שמת לפני שנתיים במוסקבה.

פריבלודה נולד ב-1900 בעיר באלטה שברוסיה להורים עניים, סיים את הגימנסיה הרוסית בהצטיינות, ולמד באוניברסיטה בלשנות, כלכלה ומשפטים. במלחמת העולם השניה שימש כמנהל בית-חרושת ממלכתי שעבד בשביל הצבא האדום, אחר כך עבר למיניסטריון לרדיו ולתקשורת ועסק במחקרים על נושאים יהודיים שונים. פריבלודה שלט בתשע שפות: עברית, אידיש, רוסית, גרמנית, צרפתית, פולנית, אוקראינית ולטינית. את מחקריו פירסם בעיתונות היהודית בברית-המועצות ובווארשה וכן בעתונות היהודית שמחוץ למסך הברזל.
בעזבונו יש מחקרים רבים שטרם ראו אור וכן כרטסת ענקית המכילה יותר משמונת אלפים שמות משפחה יהודיים ועבריים.

דפים בנושא:


חדר זכרון למרד גיטו וארשה

בבית הספר לכלכלה על שם המלומד הפולני הנודע מיקולאי קופרניק (ניקולאוס קופרניקוס) יש חדר המוקדש לתולדות הכיבוש הנאצי בפולין ובו פינה מיוחדת על מרד גטו ורשה והמארטירולוגיה היהודית בתקופת הכיבוש הנאצי בפולין.

מסתבר כי בית ספר זה, הנמצא ברחוב סטאווקה בווארשה, עומד על חרבות הגיטו היהודי בווארשה. כשהחליטה הנהלת בית הספר לכלכלה על הקמת חדר זכרון בין כתליו, פנתה אל המוסדות היהודיים בוורשה - החברה לתרבות יהודית, העיתון "פאלקס שטימע", והמכון היהודי ההיסטורי - וביקשה שימציאו לה חומר על מרד גיטו וארשה ועל המארטירולוגיה היהודית בזמן הכיבוש הגרמני בפולין. המוסדות המציאו לה צילומים, מסמכים, תעודות על המרד ועל חיי היהודים בזמן הכיבוש.

לטקס פתיחת חדר הזכרון הוזמנו מזכירת החברה לתרבות יהודית רות גוטקובסקה וחברת מערכת "פאלקס שטימע" ברברה הרמן, שנתבקשו לספר לתלמידים על תקופת הכיבוש ועל גטו ורשה.

בתום הטקס התייחדו התלמידים עם זכר הגיבורים שנפלו במרד.

יום הולדת ה-80 למדען יהודי בברה"מ

הפרופ' היהודי איסאק יעקובלביץ (יצחק בן יעקב) פוסטובסקי מסברדלובסק שבחבל אוראל, ממציא התכשיר סולפידין, חוגג את יום הולדתו ה-80.

פוסטטובסקי נולד באודיסה. לאחר פרעות 1905 היגרה המשפחה לגרמניה, שם סיים את חוק לימודיו התיכוניים והמשיך השתלמותו בטכניון של מינכן בכימיה אורגנית.

בשנת 1926, לאחר קבלת התואר, חזר לברית המועצות ונשלח לסברדלובסק (על שם מנהיג יהודי סובייטי, יעקב סברדלוב), לפני כן יקטרינוסלאב, מרכז תעשייתי ותחבורתי בחבל אוראל, כדי לעמוד בראש הקתדרה לכימיה אורגנית בטכניון המקומי. לאחר מחקרים שונים הצליח לגלות את התכשיר סולפידין, הפועל ביתר יעילות מתכשירי סולפאמידין נגד מחלות ריאה. במלחמת העולם השניה הצליחו, תודות לתכשיר זה לרפא אלפי חיילים פצועים. פוסטובסקי זכה באות ההצטיינות הגבוה על שם לנין ובשנת 1970 נתמנה כחבר האקדמיה להשכלה גבוהה בברית המועצות.

על אף גילו המופלג עדיין פעיל הפרופ' במעבדתו בסברדלובסק.

הרב שניאורסון והמקלטים

מקובל בעולם כי ארצות-הברית היא ארץ האפשרויות הבלתי-מוגבלות ובכל התחומים ובכל המובנים. הוכחה לדבר - באמריקה נוסדה אגודה בשם "אינטרניישיונאל שלטרס אסושיאשן" (אגודה בין-לאומית להקמת מקלטים). ייסד ועמד בראשה לא אחר מאשר אחד מאחינו בני ישראל ולא סתם אחד העם, כי אם הרב שניאור זלמן שניאורסון. השם מדבר בעצמו - האיש, משתייך וודאי לשושלת-היוחסין של חסידי חב"ד, כלומר לובביץ'.

הרב שניאור זלמן שניאורסון, שנפטר לפני חודשים מספר בניו-יורק ושנשא את שמו של מחולל חסידות חב"ד, היה נשיא "שבט יהודה" בברוקלין. הוא עשה נפשות למען רעיון הקמת מקלטים בכל בית ישראל בכל אתר. על גבי עמודים שלמים של העיתונות היהודית האמריקאית פירסם מודעות על הצורך בהקמת מקלטים, שיש בהם משום פיקוח נפש, שתופס מקום חשוב בתורת ישראל ובמדרשיה; הוא הסתמך על הנאמר במסכת יומא דף פ"ד ע"ב, שם: "תנו רבנן מפקחין נפש בשבת והזריז הרי זה משובח ואין צורך ליטול רשות מבית הדין", ועוד נאמר שם: "ואין עושין דברים הללו לא על-ידי נכרים ולא על-ידי כותיים אלא על ידי גדולי ישראל". ועל זה מפרשים בעלי התוספות במקום: ואפילו היכא דאפשר לעשות בנכרי מצווה בישראל, שמא יתעצל הנכרי ולא יעשה ויבוא לידי סכנה עכ"ל וע"ש [עד כאן לשונו, עיין שם].

הרב שניאורסון לא סמך על הוועידות השונות של פירוק הנשק וטען, כי סוף-סוף יימצא איזה מנהיג חמום-מוח, מטורף מאיזו ארץ חשוכה, שיטיל הראשון את פצצת האטום, שתגרום למלחמת עולם גרעינית. הרב העיד על עצמו כי חי 18 שנה תחת המשטר הסובייטי ושם שמע מדי יום ביומו את האימרה הקלאסית: הרוצה בשלום יכין עצמו למלחמה.

הרב שניאורסון היה מפרסם במודעותיו נתונים מכל העולם על הקמת מקלטים; מן הנתונים עלה, כי לאחר הפלישה הסובייטית לאפגניסטן החלו במהירות להקים מקלטים בשוויצריה, במערב גרמניה, באנגליה, בברית המועצות, בסין ובארצות הברית. בגרמניה הוקמו, לפי נתוני הרב שניאורסון, מפעלים מיוחדים לייצור מקלטים ובמפעל להקמת מקלטים במינכן מתקבלות מדי יום כ-300 הזמנות.
מפעל דומה קיים בעיר וסטפאלן (גרמניה) מכסת ההזמנות של מפעל זה נתמלאה והוא חדל לקבל הזמנות חדשות. בשוויצריה התקבל באחרונה חוק המחייב הקמת מקלטים ציבוריים ופרטיים בכל קנטוני המדינה, בעוד חמש שנים יצוייד כל אזרח שוויצרי במקלט, בדומה למכונית פרטית. בלוצרן הוקם מקלט ציבורי בעל שבע קומות, שיכיל כ-20000 נפש. מקלט ענק זה מצוייד בכל המצרכים הנחוצים, כגון מיטות, מזון, תרופות וכדומה, הוא מוגן בפני הקרנה ראדיו-אקטיבית. בקומות התחתונות של מקלט ענק זה אפשר "לבלות" חודשים שלמים, ובקומות העליונות אפילו שנים.

גם בצרפת זורמות הזמנות להקמת מקלטים. מפעל בצרפת המציא פאטנט של מקלט "מקופל", שבו יכולים למצוא מחסה ארבעה אנשים. הקמתו של מקלט מקופל זה נמשכת רק 15 שעות והוא מוגן מפני התקפה אטומית במקרה שהפצצה תיפול במרחק של מייל אחד מן המקלט.

הרב שניאורסון פנה בעודו בחיים בקריאה נרגשת אל אחינו בני ישראל, המתגוררים בארצות הברית, להרשם באגודה שלו "שבט יהודה". באגודה זו מתקבלים דתיים ולא דתיים וחבריה צריכים לחתום על פטיציה לנשיא קארטר, שיעזור בהקמת מקלטים. עתה מכינה האגודה של הרב שניאורסון תהלוכה המונית ל "בית הלבן", שבה ישתתפו יהודים ולא-יהודים בתביעה שיוחל בהקמת מקלטים ברחבי ארצות-הברית.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1980

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: יקטרינבורג, רוסיה (בירת חבל סוורדלוואסקאיה, לשעבר נקראה סברדלובסק) | Stawki 5/7, ורשה, פולין (אוניברסיטת ורשה - כנראה מדובר במחלקה לפסיכולוגיה שהיום שוכנים במבנה זה) | 5 Nowogrodzka, ורשה, פולין (מערכת פאלקס שטימע (משוער)) | Bolshoy Kislovsky Ln, 1/12, מוסקבה, רוסיה (האקדמיה הרוסית למדעים - The Institute of Linguistics) | 5220 13th Ave, brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (הקהילה הרבנית שבט יהודה - בורו פארק - קהילה בראשה עמד Rabbi Shneur Zalman Schneerson)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות