לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

30 שנה ל "איגוד היהודים בפולין"


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 8) - 26/11/1980 (יום רביעי)
בוארשה התקיימו חגיגות לציון יובלו ה-30 של ה "איגוד החברתי והתרבותי של היהודים בפולין" - שם של המוסד הרשמי של היהודים המתגוררים במדינה זו. בד בבד עם חגיגות אלו נערך טקס של הענקת אותות-הצטיינות גבוהים לראשי "האיגוד".

את העיטורים קיבלו סגן יו"ר "האיגוד" ועורך השבועון היהודי "פאלקס שטימע" שמואל טננבלאט ומזכיר ה "איגוד" וסגן עורך השבועון אברהם קוואטרקה, ראשי ה "איגוד" בערי פולין, שלום זאנג (קאטוביץ), מנדיל טאננוצופף (ליגניץ), טילה בלייפר (בילסקה-ביאלה), אלינה פישגרונד (קרקוק) האלינה שימאנסקאיא (ורשה) ופנחס גינצבורג (וורוצלאב).

כל הנואמים בחגיגות הדגישו את האירוע בחיי שארית הפליטה עם שובם לפולין לאחר השואה ממקומות ההשמדה והעלו על נס את ההישגים בהקמת מפעלים משותפים וקואופרטיביים בערים שונות של פולין; יסוד הבטאון "פאלקס-שטימע", התיאטרון היהודי הממלכתי ע"ש אסתר רחל קמינסקה והמכון המדעי ההיסטורי היהודי. כן העלו זכרונות מהימים הראשונים של הניצולים בשובם לפולין ממחנות ההשמדה ואת ראשי העסקנים, את הד"ר אמיל זומרשטיין עסקן ציוני ידוע וציר הפרלמנט הפולני, ואת ד"ר אדולף (אברהם ברמן) שהיה חבר כנסת מטעם מק"י בישראל.

תכנית החגיגות הייתה רבגונית, קונצרט, שחקני התיאטרון שמעון שורמיי, יוליוס ברגר ומשה שוויליך דקלמו מיצירותיהם של שלום עליכם, משה קולבאק, יוליאן טובים ואחרים.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1980

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: pl. Grzybowski 12/16, ורשה, פולין (האיגוד החברתי והתרבותי של היהודים בפולין - TSKZ)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות