לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

חוף רחצה בבלטימור ע"ש אלברט שפר


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 9) - 16/04/1981 (יום חמישי)
מיון מהיר:
נאצים
מאמר
הספדים
עולם יהודי
1981
1. סערה בבלטימור על שום שחוף הרחצה העירוני נקרא על שמו של פושע-מלחמה הנאצי אלברט שפר. 2. אות הצטיינות לרב - הרב ד"ר לשלו שלגו, רבה הראשי של בודאפשט, קיבל אות הצטיינות ממשלתי גבוה 3. פילוג באגודת הרבנים - אגודת הרבנים בארצות הברית התפצלה והוקם ארגון נוסף "מרכז הרבנים". 4. בית-כנסת שנהפך לתיאטרון בובות - בית-הכנסת הגדול בעיר קייב בירת אוקראינה, משמש עתה כתיאטרון הבובות העירוני. 5. מת איגנאצי פאברקו - היהודי הזקן ביותר בוורשה ובפולין כולה, נפטר לפני כחודש בגיל 95.

יהודי בלטימור כמרקחה, על שום שחוף הרחצה העירוני נקרא על שמו של פושע-מלחמה נאצי, וזאת דווקא על-פי הצעת סגן-ראש העיר היהודי, וולוויל (זאב) אורלינסקי.

מועצת עיריית בלטימור החליטה לקבל הצעתו ולהנציח את שמו של אלברט שפר [ * ] , על-ידי קריאת הפלאז'ה העירונית על שמו.

אורלינסקי הוא יהודי גא, הפעיל בקהילה היהודית בבלטימור, אלברט שפר, שעיריית בלטימור רוצה ביקרו, הוא פושע-מלחמה נאצי, שכיהן כשר הבינוי אצל היטלר, נידון במשפט נירנברג וישב 20 שנה בכלא שפנדאו. נשאלת השאלה; איך זה קרה שהיהודי אורלינסקי הציע לקרוא את הפלאז'ה העירונית על-שם של הפושע? מתברר כי אורלינסקי לא ידע על עברו של שפר ורק לאחר שחברי המועצה העירונית היהודים, ובראשם רחל ספקטור, העירו את תשומת-לבו לדבר וגם הגישו שאילתא בנדון, קמה שערוריה גדולה. כעת דנים בשאילתא ומבררים את זהותו של אלברט שפר.

המעניין שבדבר הוא כי דווקא חברי המועצה הלא-יהודים הרגישו שכאן מתבשל איזה "סרחון", שעלול לעלות למועצה באבדן הקולות היהודים.

הערות:
* מדובר ב- Albert Speer אדריכלו האישי של היטלר שמונה לשר החימוש בשנת 1942.


אות הצטיינות לרב

הרב ד"ר לשלו שלגו, רבה הראשי של בודאפשט, קיבל אות הצטיינות ממשלתי גבוה. ממשלת הונגריה העניקה לו את האות בימים אלה, במלאת לו שבעים שנה, בזכות תרומתו לדו-קיום השורר בין הממשלה לבין האוכלוסיה היהודית במדינה.

פילוג באגודת הרבנים

ב "אגודת הרבנים" החרדית בארצות-הברית ובקנדה חל פילוג ורבים מחבריה פרשו והקימו אגודה חדשה, בשם "מרכז הרבנים".

"אגודת הרבנים", שבראשה עומד הרב הישיש משה פיינשטיין, נשיא מועצת גדולי התורה באמריקה, עומדת תחת השפעתה של "אגודת ישראל", הנחשבת לאגודת הרבנים הוותיקה ביותר באמריקה ובקנדה.

באחרונה קמו עליה עוררין. במיוחד מחוגי הישיבות באמריקה. הללו הביעו את אי-שביעות רצונם מפעולותיה של "אגודת הרבנים", המתנהלת על-ידי הרב הישיש משה פיינשטיין ומנהלה הדינמי הרב שמחה אלברג. בראש "המתמרדים" עומדים הרב מרדכי גיפטר, ראש ישיבת טלז, הרב פנחס טייץ מאליזבט וזקן ראשי הישיבות באמריקה, הרב יעקב קיינצקי. אל מניפי נס המרד הצטרפו עשרות רבנים, כולם חברי אגודת הרבנים, שהחליטו להקים גוף רבנים חדש, פרשו מ "אגודת הרבנים" ויסדו את "מרכז הרבנים". בכנס היסוד של "מרכז הרבנים", שהתקיים בט"ז באדר ב' בבורו פארק נכחו יותר מ-500 רבנים וראשי ישיבות, שהביעו את הזדהותם עם עקרונות המצע של הגוף הרבני החדש.

בסיום הכנס הוחלט על מגבית בסך מיליון דולר למימון פעולות ה "מרכז". הרב משה פיינשטיין, נשיא אגודת הרבנים, יצא במלים חריפות נגד הקמת הגוף הרבני המתחרה.

יצויין כי כבר קיימים באמריקה כעשרה ארגונים רבניים, בהם אגודת הרבנים, העומד תחת השפעתה של אגודת ישראל, התאחדות הרבנים של אנשי סאטמר, איגוד הרבנים העומד תחת מרותו של האדמו"ר מלובאוויץ', הסתדרות רבנים (המזרחי והפועל המזרחי) רבנים קונסרובטיביים, רבנים רפורמיים ועוד.

בית-כנסת שנהפך לתיאטרון בובות

בית-הכנסת הגדול והמפואר ברודסקי, בעיר קייב בירת אוקראינה, משמש עתה כתיאטרון הבובות העירוני.

את בית-הכנסת בקייב הקימו האחים אליעזר (לזר) ולב ברודסקי, בעלי תעשיה ונדבנים יהודים, שהיו פעילים בחייה הכלכליים של רוסיה הצארית ובציבוריות היהודית מאמצע המאה ה-19. ראש המשפחה מאיר שור נולד בברודי למשפחת רבנים מפורסמת. לאחר שעזב את ברודי ועבר לאוקראינה החליף את שמו משור לבורדסקי, על-שם עיר הולדתו. בנו, ישראל (1823-1886), היה חלוץ תעשיית הסוכר באוקראינה, והקים מוסדות חסד יהודיים לתפארת בערי אוקראינה. בניו אליעזר (1848-1904) ולייב (1852-1923) המשיכו בעסקי אביהם והרחיבום, ויסדו מוסדות חינוכיים ורפואיים בקייב. בין היתר הקימו את בית-הכנסת הגדול והמפואר בקייב שנקרא על שמם, בית-הכנסת ברודסקי. ההסתדרות הציונית ברוסיה ניהלה בשעתה מו"מ עם לייב על גאולת רחבת הכותל המערבי. לייב מת בעוני ובחוסר כל, לאחר שרכושו הוחרם על-ידי השלטון הקומוניסטי.

דבר מיקומו של תיאטרון הבובות בבית-הכנסת ברודסקי בקייב נודע באקראי, בעקבות חגיגות שנערכו באולם תיאטון-הבובות, שהיה לפני כן בית כנסת, ליובלו ה-60 של השחקן האוקראיני הנודע ארקאדי בוראקובסקי ולכבוד מלאת 45 שנים להופעתו על במת התיאטרון באוקראינה.

מת איגנאצי פאברקו

איגנאצי פאברקו, היהודי הזקן ביותר בוורשה ובפולין כולה, נפטר לפני כחודש בגיל 95 והובא למנוחת עולמים בטקס דתי בבית-העלמין היהודי ברחוב גנשה - מוסר השבועון היהודי "פאלקס שטימע" המופיע בווארשה.

איגנאצי פאבריקאנט נולד בשנת 1886 בפוטופול, עיירה ליד זמושץ. אביו היה סוחר יערות ועצים. איגנאצי קיבל חינוך מסורתי ועם סיום לימודיו הכלליים נכנס לעסקי אביו. במלחמת העולם השניה הסתתרו איגנאצי פאבריקאנט ואשתו בצד הארי, תחת השם הפולני פאברקו. עם שחרור פולין מעול הגרמנים חזר איגנאצי למקצועו. הוא נתמנה כמנהל החברה הממשלתי ליצוא עצים "פאגד", ועבד בה עד יציאתו לגימלאות. במשך שנות עבודתו קיבל אותו הצטיינות ותארים רמי-מעלה בעד שירותיו הנאמנים. היה אהוב על כל האוכלוסיה היהודית בוורשה.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1981

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: בורו פארק, ברוקלין ניו יורק, ארצות הברית | 132 Nassau Street, ניו יורק, ארצות הברית (אגודת הרבנים בארצות הברית - Union Of Orthodox Rabbis Of The United States And Canada) | Sip utca 12, בודפשט, הונגריה (ארגון הקהילות היהודיות בהונגריה - MAZSIHISZ) | Okopowa, ורשה, פולין (בית הקברות ברחוב גנשה אוקופובה) | 13 Shota Rustaveli St., קייב, אוקראינה (בית הכנסת הכוראלי של ברודסקי) | 100 North Holliday Street, בולטימור, ארצות הברית (בית העיריה של בולטימור) | 5 Nowogrodzka, ורשה, פולין (מערכת פאלקס שטימע (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות