לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הירש גליק - מחבר המנון הפרטיזנים


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 10) - 28/04/1981 (יום שלישי)
בימים אלה מלאו 60 שנה להולדתו של הירש גליק, מחבר המנון הפרטיזנים היהודיים ו-36 שנה לנפילתו בקרב עם המרצחים הגרמנים ביערות הפארטיזנים.

הירש (הירשקה) גליק נולד ב-24 באפריל 1921 למשפחה עניה בניפישוק, פרברה של וילנה. בגיל צעיר החל לעבוד בבית-חרושת לנייר ואח"כ כשוליה בבית מסחר. חרף עבודתו המפרכת הקדיש את שעותיו הפנויות, בעיקר בלילות, לקריאה ולכתיבה והחל לפרסם את שיריו.

בשנות ה-30 (1927) [ * ] ייסדו הסופרים היהודים בווילה חוג בשם "יונג וילנה" (וילנה הצעירה) שבראשו עמדו הסופרים והמשוררים אליעזר וולף, אברהם סוצקובר, חיים גראדה וא. וולגר. ליד "יונג וילנה" נוצר חוג נוסף של סופרים ומשוררים צעירים בשם "יונגוואלד" (יער צעיר) שאליו השתייך הירש גליק.

גדולה הייתה אהבתו של הירשקה גליק לעירו וילנה ולה הקדיש כמה משיריו. באחד מהם בשם "וילנה שלי" שהתפרסם ב "ווילנער טאגעבלאט" ב-9 באוגוסט 1940, הוא פותח במלים אלה: "בעיר הגאון גם האבק קדוש, העיר שיש לה כתבי יחוס מדורי דורות, וילנה שלי, עוד אשיר לך שיר ובחצר בית הכנסת אכבה את המנורות שלך" ...

ביולי 1941 פלשו הגרמנים לברית המועצות והגיעו לווילנה, שם הקימו, כמו בערים אחרות במקומות הכיבוש, גטו וממנו הובאו היהודים לתחנה הסופית פונאר ...

הירש גליק עבד בבית-חרושת לכבול בעיירה ליד וילנה. גם בתוך מחנה הכפיה לא חדל מלכתוב וליצור שירים, ביניהם השיר "בלדת הטיפוס" "שיר הטורף" "זנגל" ועוד. בשנת 1942 חוסל בית החרושת שבו עבד גליק והוא הוחזר לגיטו וילנה, שם הצטרף ל "ארגון הפרטיזנים המאוחד" שבראשו עמד איציק ויטנברג. בינואר 1943 חיבר את השיר "הבלדה של התיאטרון החום" שבה הוא מתאר את המאבק של היהודים בבית-הסוהר של לוקישוק לפני שמעבירים אותם לתחנתם הסופית בפונאר ...

בערך בשנה זו חיבר את שיר הפרטיזנים: "אל נא תאמר הנה דרכי האחרונה, את אור היום הסתירו שמי העננה" וכו' - שיר שנהפך לנחלת העם כולו.

הירש גליק ניסה לברוח מן הגטו. הוא נתפס ע"י הגרמנים ועוזריהם האסטונים והובא למחנה השמדה גולדפילדי אשר באסטוניה. בשנת 1944 כשהרוסים התקרבו לווילנה הצליח גליק לברוח מן המחנה האסטוני ליערות הפרטיזנים היהודים, ובקרבות עקובי דם נפל גליק יחד עם חבריו הפרטיזנים.

במחזה "מרד הגיטו" של המשורר היהודי-סובייטי פרץ מרקיש, שחוסל ע"י סטאלין, תופס הירש גליק מקום מרכזי. מחזה זה הוצג בשעתו בערי ברית המועצות.

הערות:
* תודה לגולשת אביבה טל על תיקון שנת פעילות חוג "יונג וילנה".



© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1981

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Zemaitijos st, וילנה, ליטא (גטו וילנה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות